انتقاد باشگاه پرسپولیس از معین نشدن پرونده گل گهر در استیناف

به گزارش مجله بیزبینگ، باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیه ای، خواهان تعیین شدن نتیجه نهایی پرونده مربوط به تیم گل گهر سیرجان شد.

انتقاد باشگاه پرسپولیس از معین نشدن پرونده گل گهر در استیناف

به گزارش خبرنگاران و به نقل از رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس، این باشگاه با توجه به طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده شکایت از باشگاه گل گهر و ابهامات موجود در رسیدگی و اعلام رأی تا مسائل پس از آن، بیانیه ای را صادر کرد. در این بیانیه آمده است:

با یک حکم عجیب و غریب در نحوه رسیدگی، مستندات و صدور و اعمال رأی روبه رو هستیم. در پرونده بازیکن خارجی گل گهر با توجه به آنچه از سوی کارشناسان و مقام های رسمی مطرح شد، نتیجه گیری رخ داده که طی آن همه جوانب امر آنالیز نشده است. اتفاقاتی که در ادامه در حال روی دادن است نیز احساس خوبی را منتقل نمی نماید. سه تیم سود برده اند و دیگران همه متضرر شده اند. این مسئله تأثیر عجیب و حساب شده ای روی لیگ گذاشت.

این رأی بعلاوه در حالی صادر شد که در جریان رسیدگی با مسائل و ابهام های زیادی روبه رو بود. کارشناسان فن در صحبت های خود اشاره به اشتباهات فراوانی داشتند که در جریان رسیدگی رخ داد. حتی به قوانین و آیین نامه های خود فدراسیون اشاره کردند که موید همین نکته بود و براساس آنها اصولاً صدور چنین حکمی جایز نبود. در این ارتباط مثال هایی از فوتبال جهان و حتی رقابت های داخلی هم ارائه شد که صدور چنین رأیی را زیر سؤال می برد. در متن رأی هم که ابهام و عدم آنالیز کافی دیده می گردد. هنوز یکی از سؤالات این است که چرا اصرار بر تعجیل در اعلام رأی بود آنهم رأیی که شاکله لیگ را به هم ریخت و پشتوانه قانونی کافی هم نداشت.

ماجرا به همین جا ختم نمی گردد. پیش از این مدت زمان تعیینی اعلام شده بود که کمیته استیناف نظر خود را اعلام کند. پس چه شد؟ اگر آنالیز به این مقدار زمان احتیاج داشت چرا کمیته انضباطی باید با آن سرعت رأی را صادر می کرد؟ این کشتن زمان فعلی چه هدفی را دنبال می نماید؟ آیا کسی توجه دارد عادت کردن به این امتیازات و جدول چه تبعاتی دارد؟ به راستی چرا دیگر باشگاه ها که متضرر شده اند دیگر واکنشی ندارند؟ برای آنها چه اتفاقی افتاده است؟ باشگاه گل گهر دیگر چرا صدایی ندارد؟ چه مسائلی در میان است که احیاناً سال ها بعد درباره اش روشنگری اتفاق بیفتد؟

چطور است که بخش بین الملل فدراسیون فوتبال که سهم زیادی در این پرونده داشته، نقشش گم شده و سازمان لیگ که کارت بازی صادر نموده است پاسخگو نیستند. نمی گردد در خروجی رأی، فقط باشگاه پرسپولیس و بقیه باشگاه هایی که سکوت نموده اند ضرر نمایند!

سخن ما این است که کمیته استیناف هر چه زودتر نتیجه آنالیز خود را اعلام کند. اگر تخلفی رخ داده که محرز شده است، بگوید. اگر در صورت تخلف، مستند قانونی برای صدور رأی اهدای امتیاز به چند تیم وجود دارد، آن را تعیین کند. روشنگری کند که چه عاملی باعث می گردد که بر خلاف رویه های بین المللی و داخلی عمل گردد که سود خاصی نصیب خواص و ضرر نصیب اکثریت گردد؟ اگر هم نه و رأی باطل است که آن را بگوید تا تکلیف باشگاه ها و لیگ روشن گردد.

از سوی دیگر، با توجه به حساسیت امر و ابهام درباره بروز تخلف و بعلاوه بندهای قانونی برای صدور رأی، علت اعمال رأی قطعی نشده در جدول مسابقات که در عمل باعث فشار روی کمیته استیناف برای تأیید آن شده است، چیست؟ گذر زمان بعلاوه باعث عادت به این امتیازات و چینش جدول می گردد و همه اینها در عمل فوتبال ایران و کمیته استیناف را برابر عمل اجرا شده قرار می دهد و می تواند منجر به مصلحت اندیشی ها گردد که به عادت موجود دست زده نگردد.

همه ما می دانیم لیگ فصل جاری تا چه حد سنگین و با رقابت فشرده همراه است. حتی یک گل می تواند شرایط نهایی جدول را دگرگون کند چه رسد به اینکه براساس یک پرونده با ابهام هایی که دارد به چند تیم امتیازاتی بدهند. نباید اینگونه امتیاز گرفتن در فوتبال ایران به رسم و بدعت تبدیل گردد، چون می توان برای تکرار آن، انواع سناریوها را اجرا کرد. از سوی دیگر سؤال است که آیا در سال های گذشته بازیکنانی چون پاتوسی و استنلی نبوده اند که بدون بازی های ملی در این لیگ حضور پیدا کردند؟ چرا در آن موقع خبری از این حرف ها و آرا نشد؟ آیا منافع تیم هایی خاص در میان بود که باید لحاظ می شد؟

از سوی دیگر چرا به پرونده ای موازی و مشابه با همین پرونده باشگاه گل گهر توجه نشد و حکمی صادر نشد. در آن پرونده هم براساس قوانین داخلی با موضوع بازیکن خارجی روبه رو هستیم. قاعدتاً رفتار و رأی باید برای هر دو مشابه باشد. در آن پرونده تعییناً از سوی ناظر بازی اعلام شد که دو بازیکن تیم تهرانی بدون مجوز وارد بازی شده اند. اگر قانونی هست باید برای همه اجرا گردد و اگر قانونی نیست که آن رأی چطور صادر شد؟ چه قدرتی وجود دارد که می تواند یک جایی منجر به صدور رأی بدون قانون گردد یا اینکه جلوی اجرای قانون را گرفته باشد؟ باشگاه نساجی تا به امروز بارها اعتراض نموده است که چرا به شکایتش رسیدگی نمی گردد.

یکسری مسائل واضح و روشن وجود دارد که به آنها توجهی نشده و جای سؤال دارد. درست در همین زمان هم پرسپولیس و سپاهان باید براساس یک رأی در زمین بی طرف از هم میزبانی نمایند که این هم باز به سود تیم خاصی شده است که همه این ابهامات را موجب شده است.

بار دیگر تأکید می کنیم نتیجه این پرونده باید هر چه زودتر تعیین و اعلام گردد. بلاتکلیف بودن لیگ و تیم ها به چه قیمتی و به سود کیست؟.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2005

به "انتقاد باشگاه پرسپولیس از معین نشدن پرونده گل گهر در استیناف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد باشگاه پرسپولیس از معین نشدن پرونده گل گهر در استیناف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید