بیشتر پروژه&zwnjهای مشهد خودرومحور است، آلودگی موتورسیکلت&zwnjها هم&zwnjاندازه&zwnj اتوبوس&zwnjهاست

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: اگر چه بیشتر پروژه های عمرانی و حمل ونقلی مشهد خودرومحورهستند اما تمام این پروژه ها تحت عنوان مطالعات جامع حمل ونقل به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است.

بیشتر پروژه&zwnjهای مشهد خودرومحور است، آلودگی موتورسیکلت&zwnjها هم&zwnjاندازه&zwnj اتوبوس&zwnjهاست

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سفرها بیشتر بدانید.

سید مسعود ریاضی امروز 24آذرماه در صد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره روز حمل ونقل و با بیان اینکه بدون شک حجم پروژه های عمرانی و حمل ونقلی این دوره مدیریت شهری خصوصا در دو سال اخیر بی سابقه بوده است، اظهار کرد: عمده این پروژه ها در همین دوره شروع شده و در همین دوره به بهره برداری رسیده و یا خواهند رسید. اگر چه بیشتر پروژه ها خودرومحورهستند ولی در خصوص ضرورت اجرای آن ها باید چند نکته را مدنظر داشت.

وی اضافه کرد: تمام این پروژه ها تحت عنوان مطالعات جامع حمل ونقل به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است. برخی از این پروژه ها باید سال ها پیش اجرا می شد اما اجرای آن با تاخیر روبه رو شده است. در شرایط فعلی تاخیر بیشتر در اجرای پروژه هایی است که مکلف به اجرای شان هستیم. این تاخیرها موجب ضرر و زیان های هنگفت خواهد شد. نباید فراموش کنیم زمانی که ما مدیریت شهری را تحویل گرفتیم، قیمت تمام شده هر کیلومتر قطار شهری 200 میلیاردتومان بود و اکنون قریب به پنج برابر یعنی حدود 1000 میلیارد تومان شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اعلام نمود: در آن زمان اتوبوس 500 میلیون تومان بود اما امروز به مرز 4 میلیاردتومان رسیده است. هر متر مربع پیاده روسازی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت دو و نیم برابری داشته است. دوچرخه سه دنده گیربکسی از 5 میلیون تومان سال گذشته، امسال به 12 میلیون تومان رسیده است. به تعویق انداختن تکالیف عمرانی به هر بهانه ای خود به نوعی اتلاف بیت المال در طول زمانِ از دست رفته است.

ریاضی با اشاره به اینکه در کنار کارهای ارزشمندی که تا به امروز اجرا شده است، به نظر می رسد که باید به برخی عرصه های نیاز، توجه بیشتری داشته باشیم، بیان نمود: کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شاخص های مهم را برای پیگیری در مدت زمان باقی مانده مدنظر قرار داده تا با دقت و جدیت بیشتری پیگیری شود.

وی با بیان اینکه بدیهی است یکی از مُدهای مهم و پاکِ حمل ونقل، پیاده مداری است، ادامه داد: وجود پیاده روهای توسعه یافته، اصولی و قابل استفاده یکی ازمعیارهای توسعه یافتگی شهرها است که متاسفانه آن گونه که شایسته بوده، در شهر ما به آن پرداخته نشده است. وجود پیاده رو و پیاده راه های قابل قبول علاوه بر ارتقاء کیفیت منظر شهر موجب ایجاد نشاط و تحرک در شهروندان نیز خواهد شد. بر این اساس پیشنهادشده است که در مدت زمان باقی مانده با شعار نهضت پیاده روسازی توجه ویژه به این مسأله مبذول شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد تاکید کرد: خوشبختانه در اصلاح بودجه نیز مبلغ مناسبی به بودجه سال 99 اضافه شد و شهرداری در تلاش است که مطالعات سایر محورها را برای درج در آلبوم بودجه سال1400 برساند. با انجام این کلان پروژه، مردم مشهد شاهد تغییرات قابل توجهی در شکل و شمایل معابر شهری خواهند بود. چهار محور اساسی برای انتخاب و اولیت بندی پروژه های پیاده راه سازی تعریف شده است.

ریاضی در خصوص تکمیل محورهای تشرف به حرم، بیان نمود: بدیهی ست که هویت اصلی این شهر مبتنی بر وجود مبارک حضرت رضا است و شایسته نیست که هنوز بعد از 1200 سال از زمان ورود ایشان به این شهر، محورهای اصلی تشرف ناقص و نازیبا باشد. درخصوص تکمیل مسیرهای تفرجگاهی، تکمیل مسیرهای پاخوردار و اجرای مسیرهایی که باعث پیوستگی بیشتر مسیرهای دوچرخه می شوند از دیگر موضوعاتی است که کمیسیون حمل ونقل در این مدت باقی مانده به آن خواهد پرداخت.

وی با بیان اینکه در کنار این موارد توزیع مناسب بین مناطق شهری و انجام خواسته های مناطق نیز باید مدنظر قرار گیرد، تشریح کرد: قطعا طرح هایی تعریف خواهد شد که مطالعات آن کامل باشد. علاوه بر این ها پیگیر ایجاد نرم افزاری هستیم که مردم به وسیله آن بتوانند قدم های روزانه خود را ثبت کنند و در قبال آن به نحو مناسب تشویق شوند. کمپین های راه برو جایزه بگیر و رکاب بزن جایزه بگیر در دست برنامه ریزی وپیگیری است که امیدوارم تا انتهای سال و تا مناسب شدن هوای مشهد تکمیل شود. تیم های عملیاتی این کمپین مشخص و در حال کار هستند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه بدیهی ست که پیاده مداری و توسعه مسیرهای دوچرخه اقدامات مهم و ضروری در زمینه حمل ونقل پاک است که این کار در حال انجام است، ادامه داد: در خصوص توسعه مسیرهای دوچرخه نیز پروژه هایی در سال گذشته اجرا شده است. ریاست قبلی کمیسیون در این خصوص اهتمام ویژه ای داشتند. شورای شهر مشهد اخیرا دو طرح خوب برای توسعه حمل ونقل برقی مصوب کرد که یکی از آن ها تهیه طرح مطالعات جامع برقی سازی حمل ونقل شهر مشهد و دیگری مصوبه ای در خصوص موتورسیکلت های برقی بود.

آلودگی موتورسیکلت ها هم اندازه آلودگی اتوبوس هاست

ریاضی اضافه کرد: مطالعات نشان می دهد که آلودگی ناشی ازموتورسیکلت های شهر چیزی هم ارز و هم اندازه اتوبوس های شهر است. یعنی با یک حساب ساده می توان لزوم توجه به برقی سازی موتورسیکلت ها را در اولین گام این مسأله، مشخص کرد. آرزوی قلبی من این است که مشهد گرامی ترین شهر ایران در زمینه استفاده از اتوبوس برقی شده و پیشتاز باشد. مذاکراتی نیز در این خصوص توسط شهردار اجرا شده که امیدوارم به زودی به ثمر بنشیند و ما هم به جد پیگیر این نیاز شهری هستیم.

وی تاکید کرد: در راستای حمل ونقل پاک تکالیفی برای هر یک از سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه حمل ونقل شهرداری مشخص شده است؛ برای مثال، به انجام رساندن پروژه دوچرخه های اشتراکی در دست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی است. همچنین پروژه ورود ناوگان جدید اتوبوس و مینی بوس در دست سازمان اتوبوسرانی است. همچنین احداث مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در دست سازمان بار است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه پروژه هایی که در بخش های قبل اشاره شد، جنبه هایی از حمل ونقل هوشمند را نیز در خود دارد، اظهار کرد: استفاده از اپلیکیشن در پیاده روی و دوچرخه های اشتراکی، پروژه ای از حمل ونقل هوشمند است. از دیگر کارهای ارزشمند که در حال حاضر توسط سایر بخش ها در حال انجام است، طرح MDT در تاکسیرانی است که در صورت اجرا، تحول عظیمی در هوشمندسازی تاکسی ها ایجاد خواهد کرد. مواردی مانند مسیریابی، نظارت آنلاین و لحظه ای ناوگان، ارسال پیام بین تاکسیران سازمان به صورت آنلاین، پرداخت کرایه با کیف پول و QR کد، تبلیغات و نمایش فیلم، امکان ارتباط مسافر و سازمان به صورت برخط از دیگر موارد است.

وی شرح داد: امیدوارم در مدت زمان باقی مانده با اهتمام همه ارکان مدیریت شهری در مقابل مسئولیتی که پذیرفته ایم، سربلند شویم و این امانت را به سلامت به منتخبین بعدی مردم تحویل دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 دی 1399 بروزرسانی: 26 دی 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1403

به "بیشتر پروژه&zwnjهای مشهد خودرومحور است، آلودگی موتورسیکلت&zwnjها هم&zwnjاندازه&zwnj اتوبوس&zwnjهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشتر پروژه&zwnjهای مشهد خودرومحور است، آلودگی موتورسیکلت&zwnjها هم&zwnjاندازه&zwnj اتوبوس&zwnjهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید