بازارچه تجریش؛ خرید و گردش در گذرگاه سنت و مدرنیته

به گزارش مجله بیزبینگ، بازارچه تجریش و مراکز خرید دیگری که در گذر ایام اطراف این بازارچه شکل گرفته ، توصیفی از جای گیری جلوه های سنت و مدرنیته در کنار هم و یکی از برترین انتخاب ها برای علاقه مندان شهرگردی است.

بازارچه تجریش؛ خرید و گردش در گذرگاه سنت و مدرنیته

به گزارش خبرنگاران، تجریش یکی از مشهورترین محله های مرکز است و کمتر تهرانی یا غیرتهرانی است که نام تجریش را نشنیده باشد. روستای خوش آب وهوای قدیمی شمیران که هنوز کم وبیش شکل وشمایل روستایی اش را حفظ نموده، محل بروز و ظهور آخرین مدها و جریانات مدروز شهری مرکز هم هست و به همین دلیل می توان این بازارچه را گذرگاه سنت و مدرنیته نام گذاشت. یکی از دلایل معروفیت تجریش، بازارچۀ این میدان پرهیاهو و مجذوب نماینده است؛ بازارچه ای که به اصطلاح از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را می گردد در آن پیدا کرد.

همه راه ها به بازار ختم می گردد

بازارهای اصلی تمام شهرهای ایران قلب تپنده شهرها هستند و کمتر گردشگری است که بدون سر زدن به بازار، گشت وگذار شهری اش را به سرانجام برساند. اما تهران به جز بازار بزرگ، قلب تپنده دیگری هم دارد که جایی نیست به جز بازارچه تجریش. جایی نه به وسعت بازار بزرگ، اما به همان میزان مجذوب نماینده و پرجزئیات که برای گشتن تمام گوشه وکنارهایش یک بار گردش، کافی نیست. اغراق نیست اگر بگوییم تقریبا همه گردشگران به هوای گشتن و احیانا خرید در بازارچه، راهی تجریش می شوند. بد نیست بدانید گشت و گذار در بازارچه تجریش هم مانند هم گردشی اصول خاص خود را دارد و با دانستن این اصول بهتر می توانید از وقت تان بهره ببرید. برای رسیدن به تجریش چند راه دارید. می توانید دردسر در ترافیک ماندن و پیدا نشدن جای پارک را به جان خریداری کنید و از خودروی شخصی تان بهره ببرید. اما برای رفتن به تجریش وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی، مترو یا اتوبوس های بی آرتی انتخاب بهتری هستند. تقریبا از تمام میدان های بزرگ و اصلی شهر تاکسی های خطی برای میدان تجریش وجود دارد. مترو هم گزینۀ دیگری است و ایستگاه تجریش در نزدیکی میدان قدس قرار گرفته است. فقط بعد از خروج از مترو برای رسیدن به میدان باید کمی پیاده روی کنید. محلی که به عنوان بازارچه تجریش مشهور شده، شامل چندین بازارچه مدرن و سنتی است که در اطراف میدان تا میدان قدس و اطراف آن پراکنده هستند.

کلکسیون میوه و تره بار ایرانی و فرنگی در بازارچه تجریش

وقتی از بازارچه تجریش صحبت می کنیم، همه بازاری را به یاد می آورند که محل عرضه انواع سبزیجات و میوه جات کمیاب و نایاب ایرانی و فرنگی است. وقتی وارد بازارچه قدیمی می شوید اولین چیزی که توجه تان را به خود جلب می نماید میوه ها و سبزی های رنگارنگی هستند که در بسته بندی های چشم نواز و زیبا عرضه می شوند. در این بازارچه تقریبا هر نوع سبزی و میوه نامعمولی که بیشتر در آشپزی فرنگی کاربرد دارد پیدا می کنید مانند مارچوبه، آرتیشو، انواع کاهوها و... .

علاوه بر این ها، انواع خشکبار و میوه های خشک شده هم در این بازار عرضه می شوند. روغن کشی ها و عطاری های بازار سنتی تجریش هم بسیار مشهور هستند. قدمت بعضی از عطاری های بازار به یک قرن می رسد و چندین نسل از یک خانواده آنها را اداره می نمایند. از روغن کشی های بازارچه می توانید انواع روغن ها با خواص درمانی و زیبایی متفاوت و کره های گیاهی که در حضورتان تهیه می شوند را خریداری کنید و از اصل بودن شان مطمئن باشید.

پارچه های خاص را در پاساژ میری جستجو کنید

در اطراف بازار تجریش، مراکز خرید دیگری هم وجود دارند که به لحاظ ساختاری جزو بازارچه محسوب می شوند. از بازارچه که بیرون بروید و مسیرتان را به سمت میدان قدس ادامه دهید، در کوچه های باریک مسیر چندین پاساژ طبقه قدیمی وجود دارد که محل فروش اشیا و وسایل آنتیک هستند و اگر بخت یارتان باشد و اهل گشتن باشید شاید بتوانید ظرف یا قطعه ای عتیقه با قیمت مناسب پیدا کنید. در پاساژ میری هم می توانید پارچه هایی با طراح های خاص و متفاوت پیدا کنید. پارچه هایی که مشهور است فقط در پاساژ میری یافت می شوند.

کوچه ذغالی ها؛ راسته پلاستیک فروش ها و فروشندگان لوازم آشپزخانه

در این منطقه می توانید از اهالی سراغ کوچه ذغالی ها را بگیرید و یا به وسیله یکی از کوچه های اطراف بازارچه با پیاده روی کوتاهی خودتان را کوچه ذغالی ها برسانید. کوچه ذغالی ها در قدیم گویا محل فروش ذغال بوده و امروزه فروشگاه های پلاستیک فروشی و وسایل آشپزخانه جای ذغال فروشی ها را گرفته اند. اما جدا از فروشگاه ها ساختار این منطقه بسیار مجذوب نماینده است و هنوز آثار روستای دوران قدیم به خوبی در این کوچه باریک آشکار است. اگر اهل عکاسی باشید در کوچه ذغالی ها سوژه های جالبی خواهید دید.

پاساژ قائم؛ برترین انتخاب برای خرید لوازم آرایش

بازارچه تجریش به بازار سنتی محدود نمی گردد. از سال ها قبل پاساژ قائم در میان بازار تجریش جاخوش نموده است. پاساژی که در سال های نه چندان دور کیا و بیایی داشت و امروز در برابر مال های بزرگی که یکی بعد از دیگری در همه جای شهر ساخته می شوند جلوه ای ندارد اما همچنان پررونق است. برای خریدهایی مثل لوازم آرایش هنوز برترین جا پاساژ قائم است که طیف متنوعی از این نوع وسایل را عرضه می نماید و تقریبا هر نوع مارک نایابی در این پاساژ پیدا می گردد. در طبقات بالاتر پاساژ هم فروشگاه های برای خرید وسایل کارهای دستی خانگی وجود دارد. مثلا اگر می خواهید جعبه چای برای خودتان بسازید مستقیم به طبقه ششم پاساژ قائم بروید و جعبه چوبی و رنگ و برچسب تهیه کنید و مشغول درست کردن جعبه چای با طراحی دلخواهتان شوید. مطمئنا چیزهایی مجذوب نماینده دیگری هم پیدا خواهید کرد.

ارگ تجریش؛ جایی برای درک لذت پاساژگردی

معروف ترین مرکز خرید مدرن بازارچه تجریش، ارگ تجریش در خیابان سعدآباد است. مجموعه بزرگی شامل فروشگاه های برندهای لباس، لوازم خانگی و...در ارگ برای خرید موجود است و در کنار آنها انواع رستوران ها و کافی شاپ ها نیز تعبیه شده است. گذشته از موضوع خرید، گشت وگذار در ارگ تجریش برای کسانی که به پاساژگردی و تماشای ویترین ها علاقه دارند، هم محل مجذوب نماینده و هیجان انگیزی است. پس از سرانجام گشت وگذار و خرید هم می توانید در کافه های روباز بیرون مرکز خرید استراحت کنید و از تماشای سرزندگی و نشاط تجریش لذت ببرید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2212

به "بازارچه تجریش؛ خرید و گردش در گذرگاه سنت و مدرنیته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازارچه تجریش؛ خرید و گردش در گذرگاه سنت و مدرنیته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید