بازگشت تشکیل دولت جدید لبنان به نقطه صفر، شروط عربستان برای بازگشت سعد حریری به قدرت

به گزارش مجله بیزبینگ، در حالی که طی اولین هفته بعد از استعفای دولت حسان دیاب، شاخص های مثبتی در مورد توافق گروه های سیاسی لبنان وجود داشت، اما در هفته جاری سیگنال های منفی در مورد تشکیل دولت تقویت شده است.

بازگشت تشکیل دولت جدید لبنان به نقطه صفر، شروط عربستان برای بازگشت سعد حریری به قدرت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در روزهای آینده دولتی در لبنان تشکیل نخواهد شد و هیچ توافقی درخصوص گزینه نخست وزیر و برنامه کاری دولت وجود ندارد. این امر از جلسات سیاسی هفته گذشته استنباط می گردد. از سوی دیگر حق وتو سعودی برای بازگشت سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان به قدرت با شرایط خاصی ادامه دارد که از بارزترین آن عدم مشارکت حزب الله در تشکیل دولت آینده برای لبنان است.

برخلاف فضای مثبتی که هفته گذشته در مورد توافق برای تشکیل دولت حاکم بود، جلسات سیاسی اخیر منجر به پیشرفت مذاکرات نشده و به همین دلیل همه چیز هنوز در نقطه صفر قرار گرفته است. احزابی که قبلاً با دولت حسان دیاب نخست وزیر پیشبرد امور لبنان و قبل از او سعد حریری به توافق رسیده بودند، امروز در صدد تشکیل دولت جدید در لبنان هستند. با این وجود بعضی اختلافات منجر به تاخیر در تشکیل دولت جدید در لبنان می گردد: اول اختلاف بر سر گزینه نخست وزیری، دوم اختلاف بر سر ساختار دولت و ماهیت وزرای کابینه دولت و سوم تناقض در برنامه های موجود در دستور کار دولت است که این اقدام با توجه به عملکرد ضعیف آمریکا در مورد نخست وزیری بعدی و با توجه به حق وتو عربستان درباره سعد حریری صورت می گیرد. ارزیابی جلسات سیاسی طی روزهای اخیر منفی است. از جمله این جلسات، ملاقات نبیه بری رئیس مجلس لبنان با جبران باسیل رهبر جریان آزاد ملی به همراه حسین الخلیل معاون سیاسی دبیرکل حزب الله و علی حسن الخلیل نماینده نبیه بری در کاخ عین التینه بود.

در این میان نبیه بری اصرار به بازگشت سعد حریری دارد؛ چرا که به اعتقاد وی لبنان در دوره استثنایی به سر می برد و به حضور حریری برای نجات این کشور احتیاج دارد. اما جبران باسیل بر اساس تجربه کاری اش با سعد حریری این طرح را نمی پذیرد و اصرار دارد که باید قبل از انتخاب گزینه نخست وزیری، برنامه کار دولت جدید و ماموریت سیاسی و اصلاحات آن معین گردد. بر این اساس در این جلسه ضمن رد گزینه نواف سلام حقوقدان و نماینده لبنان در دادگاه لاهه به عنوان نخست وزیری، توافق شد که باید برنامه مورد احتیاج برای تشکیل دولت تعریف گردد؛ چراکه براساس این برنامه ها می توان به سمت مذاکرات پیش رفت.

بنابراین ، جلسه دوم در روزهای آینده میان حسین الخلیل و علی حسن الخلیل و همچنین جبران باسیل برای تهیه برنامه وظایفی که به دولت واگذار شده، برگزار می گردد. نبیه بری معتقد است که این سه نفر طی دو یا سه روز آینده می توانند در تهیه برنامه دولت جدید به توافق برسند.

الاخبار گزارش داد که این جلسات مطابق با خواسته های فرانسه است، از سوی دیگر ، منابع مطلع گفتند که بری بر یک دولت سیاسی یا تکنو سیاسی اصرار دارد؛ در حالی که این امر از جانب سعد حریری پذیرفته نیست و همچنان به شرایطی که روز بعد استعفای خود و پس از اعتراضات مردمی لبنان در 17 اکتبر 2019گفت، یعنی حکومتی را بدون بازگشت قطب های سیاسی تشکیل دهد و این شرایط مطلوبی برای عربستان در مورد برطرف حق وتو از حریری است. ریاض هنوز از عملکرد حریری راضی نیست که این امر توسط سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی و ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه ابراز می گردد. برای بازگشت حریری یک تمهید سیاسی ضروری است، اگرچه وی در تحقق خواسته اصلی یعنی عدم حضور حزب الله در تشکیل انتخابات دولت ناتوان است و همچنین قادر به بازگشت با وجود حق وتو عربستان نیز نیست.

از سوی دیگر ، هنوز مداخله آمریکا در مورد انتخاب یک گزینه خاص به عنوان نخست وزیر بعدی ضعیف است. به همین دلیل بعضی از منابع گفتند که پاریس به بقیه کشورهایی که در شرایط بحرانی به لبنان یاری می نمایند، فشار می آورد تا یاری های خود را برای دولت لبنان ارسال ننمایند، بلکه آنها را به نهاد های بین المللی بدهند. بیانیه یان کوبیش نماینده دبیر کل سازمان ملل در لبنان همزمان با استراتژی فرانسه بود. وی در بیانیه ای گفت که یا جامعه بین المللی بلافاصله در راستای احیا و بازسازی آثار تخریب شده در پی انفجار مهیب بندر بیروت یاری خواهد نمود یا بیروت در معرض خطر از دست دادن بخشی از تاریخ و میراث معماری قرار خواهد گرفت.

منبع: الاخبار

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1213

به "بازگشت تشکیل دولت جدید لبنان به نقطه صفر، شروط عربستان برای بازگشت سعد حریری به قدرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت تشکیل دولت جدید لبنان به نقطه صفر، شروط عربستان برای بازگشت سعد حریری به قدرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید