تنش آنکارا-آتن برای پرواز نخست وزیر یونان به ایران

به گزارش مجله بیزبینگ، خواسته آنکارا از آتن برای گنجاندن نام جزیره رودس متعلق به یونان در درخواست عبور هواپیمای حامل نخست وزیر این کشور به مقصد ایران، سبب بروز تنش بین دو کشور شد.

تنش آنکارا-آتن برای پرواز نخست وزیر یونان به ایران

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، دفتر نخست وزیر یونان در این باره اعلام نموده است که هواپیمای الکسیس سیپراس و هیات همراه با ارایه برنامه پروازی خود بسوی تهران قصد داشت از جزیره یونانی رودس نزدیک ترکیه از فضای این کشور راهی ایران شود که آنکارا خواست جزیره یونانی نیز در درخواست پرواز قید شود.

یونان با واکنش شدید در مقابل این درخواست، بیان کرد که برای پرواز بر فراز خاک خود از ترکیه اجازه نخواهد گرفت.

براثر این تنش و اختلاف هواپیمای حامل نخست وزیر یونان و هیات همراه برای سوخت گیری مجدد با هدف استفاده نکردن از فضای هوایی ترکیه به مصر و پس از سوخت گیری مجدد راهی تهران گشت.

دفتر نخست وزیر یونان در این باره نیز گفته است: آتن به این اقدام ترکیه شدیداً اعتراض کرد و آن را خلاف قوانین بین المللی می داند.

حزب محافظه کار راستگرای دمکراسی هم با انتقاد شدید از عملکرد دولت، انتخاب میسر مصر به جای رودس را نشانه ناتوانی دولت برای حفظ تمامیت ارضی یونان قلمداد کرد.

دفتر نخست وزیر یونان با رد این ادعا بیان کرد: دولت بدون دامن زدن به هیاهوی رسانه ای با قدرت و کاربرد سیاست خارجی مستقل از تمامیت ارضی کشور دفاع می نماید و به همین دلیل هم به خواست ترکیه بشدت جواب رد داده شد.

یونان و ترکیه از دیرباز اختلافات فراوانی دارند که به علت برنامه ترکیه در انجام اکتشافات نفت و گاز در سواحل یونان و کشور قبرس این اختلافات افزایش یافته است.

از سوی دیگر، اقدام ترکیه در برگزاری رزمایش نزدیک مرزهای آبی یونان و قبرس در مدیترانه نیز سبب ناخرسندی این کشور شده و اعلام نموده که خلاف قوانین بین المللی است .

آتن مدعی است که ترکیه نزدیک سواحل و آب های یونان رزمایش برگزار می نماید که تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست.

ترکیه و یونان نیز اختلاف های گسترده ای در باره قبرس دارند و آتن بارها آنکارا را به کارشکنی در فرایند وحدت مجدد دو بخش شمالی و جنوبی این کشور متهم می نماید.

نیروهای ترکیه سال 1974 وارد بخش شمالی کشور قبرس شدند و از آن موقع عملاً این کشور به دوبخش جنوبی(یونانی نشین) و شمالی (ترک نشین) تقسیم گشته و تمام کوشش های سازمان ملل متحد برای حل این مساله و وحدت مجدد این کشور به نتیجه نرسیده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 972

به "تنش آنکارا-آتن برای پرواز نخست وزیر یونان به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش آنکارا-آتن برای پرواز نخست وزیر یونان به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید