جایِ خالی کشتی گیران همدانی در المپیک ریو، ورزشی که در خانه خاک شد

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران - گروه استان ها: در استان همدان کشتی یکی از ورزش های بسیار محبوب و پرطرفدار در بین جوانان این شهر است اما چندسالی است که خبری از کشتی همدان در کشور مخابره نمی گردد و هر فرکانسی که از کشتی همدان مخابره می گردد تنها برای علاقه مندان و گوش شکسته ها ناامیدی به همراه می آورد.

جایِ خالی کشتی گیران همدانی در المپیک ریو، ورزشی که در خانه خاک شد

اگر بخواهیم تاریخ موفقیت های کشتی گیران همدان را ورق بزنیم نخستین مدال ارزشمند و تاریخی کشتی استان همدان را مسعود مصطفی جوکار در المپیک 2004 آتن کسب کرد تا برای اولین بار در تاریخ ورزش همدان یک مدال نقره المپیک به عنوان برگ زرینی در کارنامه ورزش همدان ثبت گردد.

در سال 2012 و درست 8 سال بعد نیز صادق گودرزی در وزن 74 کیلوگرم مدال نقره المپیک را به گردن آویخت.

نایب قهرمانی سعید ابراهیمی در مسابقات جهانی باکو، قهرمانی جمال میرزایی و صادق گودرزی در بازی های آسیایی 2010 گوانجو، قهرمانی میثم مصطفی جوکار در بازی های آسیایی 2014 اینچئون، نایب قهرمانی صادق گودرزی در مسابقات جهانی مسکو و حضور متعدد در اردوهای تیم ملی و مسابقات بین المللی مختلف از دیگر افتخارات کشتی و گوش شکسته های همدانی در سال های گذشته است که تاریخ کشتی همدان باید سال ها چشم انتظار باشد که این عناوین شاید دوباره تکرار گردد.

شکست میثم مصطفی جوکار در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برابر علیرضا کریمی تیر خلاص بر پیکره کشتی همدان بود تا دست کشتی همدان که در سه دوره قبلی المپیک نماینده داشت از المپیک تابستانی 2016 ریودوژانیرو کوتاه بماند و حالا که مسابقات کشتی المپیک در حال پخش است حسرت داشتن یک نماینده از همدان بیشتر برای علاقه مندان کشتی این استان حس می گردد.

بی پولی مربیان کشتی را خانه نشین نموده است

مربی سابق تیم ملی کشتی جوانان در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به دلایل افت کشتی استان همدان گفت: رشته کشتی نه تنها در استان همدان بلکه در تمامی ایران با یک افت روبرو شده است.

سعید گودرزی با بیان اینکه استان مازندران همچنان در کشتی حرف برای گفتن دارد، گفت: این امر به این دلیل است که کشتی در پوست و خون جوانان مازندرانی است.

وی با بیان اینکه شما اگر بخواهید فرزند خود را به یک پزشک و یا خلبان در آینده تبدیل کنید باید از دوران ابتدایی تا دانشگاه چندین میلیون برای آن هزینه کنید، گفت: کسی که علم و دانش و آگاهی مربیگری داشته باشد با این پول ها کار نمی کند چراکه هزینه های جاری زندگی شوخی نیست و جهان جهانی اقتصاد و مادیات است.

مربی سابق تیم ملی کشتی جوانان بابیان اینکه اکثر باشگاه های ایرانی به سمت خصوصی شدن حرکت نموده اند، گفت: زمانی بود که در استان همدان مربیان بادانش به خاطر عشق و علاقه و تعصب به استان خود کشتی گیران خوبی را پرورش دادند، اما اگر شما نگاهی به تمامی باشگاه های ایران بیندازید خصوصی شده اند و پول می گیرند و تمرین می دهند و مانند قدیم نیست که رایگان آموزش دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه مشکل ما این است که مربیگری در بسیاری از رشته های ورزشی همچون کشتی شغل نیست چطور می گردد مربی روزانه چند جلسه تمرین بدهد و شب دست خالی به منزل برود.

گودرزی اعلام کرد: برای افت کشتی دنبال مقصر خاصی نگردید چراکه مقصر مسئولان هیئت و مربیان ما نیستند و مشکل اصلی وضعیت مالی است. چرا نباید یک مربی حقوق بگیرد، زمانی هیئت کشتی استان همدان از بودجه خود کشتی گیران را به مسابقات اعزام می کرد اما نباید انتظار داشت مسئولان از جیب خود برای کشتی هزینه نمایند.

وی بابیان اینکه باید به مربیان حقوق داده گردد، اعلام کرد: وقتی شما به یک مربی حقوق بدهید باید از آن کار بخواهید، متأسفانه مربیانی که در حال حاضر در استان همدان فعالیت می نمایند سطح کشتی شان نسبت به استان همدان بسیار پایین تر است.

مسئولین سراغی از قهرمانان سابق کشتی همدان نمی گیرد

مربی سابق تیم ملی کشتی جوانان اعلام کرد: در حال حاضر کشتی برای مربی و هیئت کشتی چیزی ندارد به همین علت باید به اقتصاد و وضعیت کشتی توجه گردد و این نگاه مسئولان رده بالا و کلان را می طلبد.

وی با بیان اینکه مگر می گردد با حقوق ماهیانه 100 هزار تومان زندگی کرد، گفت: زمانی یک عده برای کشتی همدان کارکردند و ثمره آن ها به نتیجه نشست ولی با این وضعیت همه فرار کردند و رفتند.

گودرزی با اشاره به قهرمانان کشتی همدان گفت: در بحث ورزش ما 3 قانون جذب، حمایت و پشتیبانی را داریم کمااینکه روزگاری کشتی همدان در جذب کشتی گیر خوب عمل می کرد اما متأسفانه هیچ گونه حمایت و پشتیبانی از کشتی گیران صورت نگرفت.

قهرمان کشتی همدان در جام جهانی باکو در مصاحبه با خبرنگاران بابیان اینکه دلایل افت کشتی همدان احتیاج به جلسات متعددی دارد، گفت: وقتی می شنوم که کشتی همدان تمام شده است بسیار ناراحت می شوم چراکه هرکسی که کوچک ترین نقشی در کشتی همدان داشته است دلش نمی خواهد که چراغ کشتی همدان خاموش گردد.

محمدحسین سلطانی با بیان اینکه تمام کشتی گیران زمانی کشتی حرفه ای شان تمام می گردد اما دلمان می خواهد همواره از کشتی همدان باقدرت یاد گردد، گفت: باید تمام مربیان و پیشکسوتان کشتی همدان در چندین جلسه دلایل افت کشتی را آنالیز نمایند و همه باید دست به دست هم بدهند تا کشتی همدان را نجات دهند.

محمدحسین سلطانی اضافه کرد: کشتی همدان پتانسیل بسیار بالایی دارد اما همه باید دست به دست هم بدهند و پشت یکدیگر را خالی ننمایند و هیئت کشتی از کسانی که کارآمد هستند در کنار بزرگان استفاده کند.

وی گفت: هیئت کشتی کار خوبی که انجام داده هر رده سنی را به دست یک قهرمان داده اما ما نباید مربی را به امان خدا رها کنیم و باید خواسته های مربیان را جامه عمل بپوشانیم و ببینیم مربیان چه انتظارات و کمبودهایی دارند.

کشتی گیران بومی احساس غریبه بودن ننمایند

قهرمان کشتی همدان در جام جهانی باکو بابیان اینکه مسئولان باید طوری رفتار نمایند که کشتی گیران بومی احساس غریبه بودن ننمایند، گفت:هر کسی که سکان راهنمایی کشتی همدان را به دست می گیرد باید از کشتی گیران حمایت کند.

سلطانی اعلام کرد: باید از کسانی که در حق کشتی همدان خدمت نموده اند حمایت کرد چراکه این ها سرمایه های ملی ما هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 365

به "جایِ خالی کشتی گیران همدانی در المپیک ریو، ورزشی که در خانه خاک شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "جایِ خالی کشتی گیران همدانی در المپیک ریو، ورزشی که در خانه خاک شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایِ خالی کشتی گیران همدانی در المپیک ریو، ورزشی که در خانه خاک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید