خبرنگاران تراکم پوشش گیاهی، احتمال وقوع آتش سوزی در سمیرم را بیشتر نموده است

به گزارش مجله بیزبینگ، اصفهان- خبرنگاران- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت:وسعت و تراکم بالای پوشش گیاهی و مرتعی در عرصه های طبیعی این شهرستان، احتمال وقوع آتش سوزی را بیشتر نموده است.

خبرنگاران تراکم پوشش گیاهی، احتمال وقوع آتش سوزی در سمیرم را بیشتر نموده است

علی پورعسگر روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به وقوع حریق های چند روز اخیر در بعضی از مناطق این شهرستان گفت: بارندگی های خوب ابتدای فصل بهار، رشد خوب و پرتراکم گیاهان و علف زارها را به دنبال داشت.

به گفته وی، همین عامل با فرایند گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان باعث خشک شدن علف زارها و مراتع سمیرم شده و احتمال وقوع حریق و آتش سوزی های گاه و بیگاه را بالا برده است.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم با بیان اینکه علاوه بر مراتع، باغ ها و مزاع پرشماری نیز در هر چهار بخش سمیرم وجود دارد، اظهار داشت: عموم مردم، جامعه عشایری، کشاورزان و مسافران باید مراقب طبیعت باشند و حتی ته مانده کبریت و سیگار خود را در بیابان و دشت های این خطه رها ننمایند..

پورعسگر از عشایر، باغداران و کشاورزانی هم که در باغ یا کنار سیاه چادرهای خود برای گرم کردن غذا یا درست کردن چایی اقدام به برپا کردن اجاق و آتش می نمایند خواست تا بلافاصله بعد از این اقدام آتش را بطور کامل خاموش نمایند.

وی خشکی پوشش گیاهی و مرتعی، گرمای هوا، وزش بادهای گرم و بی احتیاطی ناشی از حضور افراد در عرصه های طبیعی را از دلایل وقوع این حادثه های تلخ و غیرقابل جبران گفت.

به گفته پورعسگر، در 72 ساعت گذشته بخش زیادی از مراتع مناطق کُهنورچه در غرب، حنا در شرق و مقصودعلی در جنوب غرب سمیرم دچار حریق شد، گفت: تنها در مناطق کته گبری و کهنورچه 50 اصله درختچه دافنه و 80 بوته گون در مساحت پنج هکتار در آتش سوخت اما به درختچه ها آسیب جدی وارد نشد.

وی با اشاره به احتمال زیاد دست داشتن انسان در این آتش سوزی ها تاکید نمود: تحقیقات در باره با این موضوع ادامه دارد و نتیجه کار به اطلاع رسانه ها و مردم خواهد رسید.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم از مردم بخصوص بهره برداران عرصه های منابع طبیعی خواست در صورت مشاهده حریق در این عرصه ها ضمن کوشش برای خاموش کردن، موضوع را به سامانه 1504 اطلاع دهند.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم یادآور شد: سال 97 نیز تفاهمنامه حفاظت مشارکتی منابع طبیعی و امور عشایر به امضای این دو نهاد رسید تا حراست از این منابع ملی خدادادی بهتر انجام گردد.

در این تفاهمنامه که طوایف مختلف عشایری در آن مشارکت دارند 23 هزار هکتار عرصه مرتعی با یاری خود عشایر حفاظت می گردد.

استان اصفهان مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد آن معادل 9.8 میلیون هکتار را عرصه منابع طبیعی و ملی تشکیل می دهد و از این میزان حدود 403 هزار هکتار جنگل (معادل 4 درصد)، 6 میلیون هکتار مرتع(معاد64 درصد) و سه میلیون هکتار بیابان(معادل32 درصد) است.

مراتع این استان پهناور با پوشش علوفه بیشتر در شهرستان های جنوبی و غربی استان از جمله سمیرم، فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت و چادگان قرار دارند که با گرم شدن هوا رو به خشکی گذاشته و مستعد آتش سوزی می شوند.

شهرستان سمیرم دارای ذخیره گاه های طبیعی، بکر و متعددی همچون دنا، داغباشی، ضرغام آباد و چالقفا، 18هزار هکتار باغ، 16 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.

این شهرستان در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1085

به "خبرنگاران تراکم پوشش گیاهی، احتمال وقوع آتش سوزی در سمیرم را بیشتر نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تراکم پوشش گیاهی، احتمال وقوع آتش سوزی در سمیرم را بیشتر نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید