خبرنگاران مراودات مالی ایران و عراق از مرز کیله سردشت توسعه می یابد

به گزارش مجله بیزبینگ، مهاباد - خبرنگاران - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق گفت: مراودات مالی ایران و عراق به وسیله مرز کیله سردشت توسعه خواهد یافت.

خبرنگاران مراودات مالی ایران و عراق از مرز کیله سردشت توسعه می یابد

نصرالله رشنودی عصر روز دوشنبه در نشست مشترک مالی فرمانداران سردشت و قلعه دیزه اقلیم کردستان عراق که در بازارچه مرزی کیله این شهرستان برگزار گردید افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست های اصولی و کلان خود به منطقه و اقلیم کردستان عراق به عنوان یک کشور دوست و همسایه نگاه می نماید.

وی با تاکید بر افزایش فعالیت ها و مراودات بیشتر مالی دو طرف افزود: باید موانعی که بر سر افزایش تعاملات 2 کشور به وسیله این بازارچه وجود دارد شناسایی و برطرف گردد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و اعتقادی میان 2 کشور و همچنین بیش از هزار و 450 کیلومتر مرز مشترک، تقویت روابط در همه عرصه را در راستای منافع دو ملت دانست.

رشنودی با اشاره به شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: پروتکل های بهداشتی در روابط مالی و تجاری2 کشور باید با دقت انجام و در اولویت کاری مقامات هر 2 طرف باشد.

فرماندار سردشت نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های مالی بازارچه کیله این شهرستان گفت: افزایش ساعت کاری و راه اندازی صرافی و بانک و ایجاد اداره استاندارد در این بازارچه می تواند نقش مهمی در توسعه روابط تجاری 2 کشور به وسیله این بازارچه مرزی داشته باشد.

اقصی نخشی پور افزود: با وجود اینکه همه زیرساخت ها در طرف ایران مهیا شده و مرز کیله نیز به عنوان مرز رسمی شناخته شده است اما هنوز از طرف کشور عراق اقدامی برای ایجاد زیرساخت های لازم در این مرز محقق نشده که امید است مقامات عراقی پیگیر موضوع باشند و هرچه سریعتر اقدامات لازم را در این مرز انجام دهند.

ابوبکر بایز آلی فرماندار قلعه دیزه نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای توسعه تعاملات تجاری و مالی 2 کشور به وسیله مرز کیله خواهان تشکیل کمیته های تخصصی و ویژه مالی در برای برطرف موانع شد.

تغییر شرایط صادرات از ترانشیپی به ترانزیتی ، برطرف مسائل پرداخت عوارض و مالیات فعالان مالی، ایجاد و راه اندازی اداره استاندارد، بانک و صرافی، افزایش ساعت کاری بازارچه مرزی، فراهم آوردن سازوکارهایی برای صادرات واحدهای تولیدی منطقه، ثبت آماری و سفارشی کالاهای وارداتی با کارت های پیله وری و الکترونیکی، رعایت پرتکل های بهداشتی محموله های صادراتی، امکان تردد گردشگران عراقی، جذب سرمایه گذاران خارجی در حوزه مالی و گردشگری و برپایی نمایشگاه دائمی برای خریدهای چمدانی و صنایع دستی و سوغاتی در محوطه بازارچه از مهمترین موضوعات این جلسه بود که مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال 1382 برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور شروع به کار کرد؛ این گمرک در 20 کیلومتری شهر قلعه دیزه در شمال عراق نهاده شده است.

مرز کیله سردشت سال گذشته به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیات دولت به تصویب رسید.

شهرستان سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق نهاده شده است؛ این شهرستان مرزی دارای 2 بازارچه مصوب کیله و اشکان است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1097

به "خبرنگاران مراودات مالی ایران و عراق از مرز کیله سردشت توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مراودات مالی ایران و عراق از مرز کیله سردشت توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید