خشم ترودو از درخواست چین برای آنالیز گور دسته جمعی بچه ها بومی در کانادا

به گزارش مجله بیزبینگ، درخواست چین و متحدانش برای آنالیز و انجام تحقیقات درباره کشف گور دسته جمعی و بقایای بچه ها بومی در محوطه یک مدرسه شبانه روزی در کانادا، خشم ترودو را در پی داشت.

خشم ترودو از درخواست چین برای آنالیز گور دسته جمعی بچه ها بومی در کانادا

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بقایای 215 کودک بومی که برخی از آنها سه تا بیشتر نداشتند، در یک گور دسته جمعی در محوطه یک مدرسه شبانه روزی در بریتیش کلمبیا کانادا یافت شد؛ این مدرسه در سال 1987 تعطیل شد.

جیانگ دوآن، یکی از مقام های ارشد در هیات چین در سازمان ملل، ژنو به شورای حقوق بشر گفت: ما خواهان آنالیز و تحقیقات دقیق و بی طرف درباره تمامی موارد ارتکاب جرایم علیه مردم بومی به ویژه بچه ها هستیم و انتظار داریم که عاملان این جنایات پای میز محاکمه کشانده شوند. بعلاوه مراتب همدردی خود را به خانواده های قربانیان اعلام می داریم.

وی بیانیه ای را از جانب کشورهایی چون روسیه، ایران، بلاروس، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا خواند که همگی آنها کشورهای غربی را بابت نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده اند.

کانادا که مناقشات دیپلماتیک و تجاری با پکن دارد، بعدا در بیانیه ای مشترک از جانب بیش از 40 کشور خواهان دسترسی به منطقه سین کیانگ چین برای آنالیز اتهامات مربوط به بازداشت گسترده مسلمانان اویغور از سوی دولت پکن شده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با محکوم کردن اوضاع در سین کیانگ آن را سوءاستفاده سیستماتیک و نقض گسترده حقوق بشر در این منطقه اظهار داشت و گفت: یک کمیسیون سازش و حقیقت کانادایی از 2008 تا 2015 برای رسیدگی به سوءرفتارها علیه مردم بومی فعالیت داشت.

ترودو در واکنش به اظهارات چین گفت: کمیسیون حقیقت و سازش چین کجاست؟ حقیقت آنها کجاست؟ آیا آن مسئولیت پذیری کانادا که همواره نشان داده و مسئولیت اشتباهات وحشتناکش را در گذشته بر عهده گرفته، از سوی چین مشاهده می گردد؟

وی در جمع خبرنگاران در اوتاوا اضافه کرد: چین حتی نمی پذیرد که مسئله ای وجود دارد. اما کانادایی ها و مردم از سراسر دنیا اوضاعی را که برای اویغورها اتفاق می افتد، مورد بحث قرار می دهند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1769

به "خشم ترودو از درخواست چین برای آنالیز گور دسته جمعی بچه ها بومی در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم ترودو از درخواست چین برای آنالیز گور دسته جمعی بچه ها بومی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید