شبکه های معاند برای تنش در مناسبات تهران و کابل تلاش می کنند، لزوم تشکیل کمیته مشترک ایران و افغانستان

به گزارش مجله بیزبینگ، یک کارشناس امور افغانستان گفت: شبکه های معاند تلاش کرده اند با ایجاد تنش در مناسبات ایران و افغانستان، از این فضا بهره برداری کنند.

شبکه های معاند برای تنش در مناسبات تهران و کابل تلاش می کنند، لزوم تشکیل کمیته مشترک ایران و افغانستان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان هفته گذشته به تهران سفر کرد و گفته می شود رایزنی هایی میان طرف های افغانستانی و ایرانی در زمینه ماجرای ادعایی غرق شدن برخی مهاجران افغان در رود مرزی هریرود یا اصابت گلوله نیروی انتظامی یزد به لاستیک خودروی حامل گروهی از مهاجران افغان، چپ کردن و آتش دریافت آن مطرح شده است.

موضوع اختلافات به وجودآمده که ناشی از برخی سوءتفاهم ها و نیز ادعاهای واهی است، در حال رایزنی و حل شدن بود که بوقچیان غربی و رسانه های معاند همچون بی بی سی خط خبری با محور برهم زدن روابط میان ایران و افغانستان را در دستور کار خود قرار دادند و هم زمان با ورود 192 پیکر از شهدای جنگ تحمیلی از مرز شلمچه تلاش کردند با برجسته سازی نام و تصویر یک شهید افغان به نام نسیم افغانی، شرایط خانوادگی وی و دستوری که رهبر انقلاب درباره دفن پیکرش در حرم امام رضا (ع) به دلیل گزارش هایی مبنی بر نداشتن خانواده، جمهوری اسلامی ایران را به سرپوش گذاشتن بر باقی مسائل موجود در روابط میان دو کشور متهم کنند.

سند همکاری جامع مرزی و امنیتی ایران و افغانستان اجرایی می شود

این در حالی است که پرونده ادعایی و نیز حادثه یزد همچنان باز است و مقامات کشورمان و افغانستان در حال بررسی ابعاد آن هستند و هیئت های دیپلماتیک و کارشناسی ایران و افغانستان چندین بار به تهران و کابل سفر کرده اند. طبعاً چنین توطئه هایی که با اهداف مغرضانه برهم زدن روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و همسایه، افغانستان انجام می شود، راه به جایی نخواهد برد و به شکست خواهد انجامید.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس امور افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین الملل گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران گفت: در این پرونده سه طرف حضور دارند؛ بخشی از جریان به افغان ها مربوط است که ادعا می کنند در هریرود و یزد اتفاقاتی برای اتباعشان رخ داده است. افغان ها برای ادعاهای خود اسنادی دارند، ولی اسناد جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد برخلاف موارد مطرح شده، اتفاقات ادعایی هریرود حتی در صورت وقوع در داخل خاک افغانستان رخ داده است.

وی اضافه نمود: در پرونده حادثه یزد نیز اتباع افغان غیرقانونی وارد ایران شدند و خودرو بیش از حجم مجاز مسافر زده بود، به همبن دلیل به اخطار ایست پلیس توجه نکردند و باعث بروز حادثه شدند. رسانه های معاند متأسفانه برای برهم زدن روابط میان دو کشور وارد عمل شدند و این در حالی است که ادعاها و توجیهات آن ها در افغانستان خریدار ندارد. در این دو پرونده اختلافی، ایران از موضع انکار حرکت کرد و افغانستان از موضع اثبات و در میان دو کشور دوست، طرف سومی که همان رسانه های خارجی هستند، سر برآوردند. این رسانه ها از فضای به وجود آمده سوءاستفاده کردند و برای مخاطبانی که با ایران زاویه دارند، موضوع را به گونه ای طرح کردند که ایران مقصر همه اتفاقات تلقی شود.

این کارشناس امور افغانستان عنوان کرد: شبکه های معاند تلاش کردند از فضای موجود در راستای ایجاد تنش در مناسبات ایران و افغانستان بهره برداری کنند. اگر شرایط سه طرف را واقع بینانه بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد بهانه در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفت که اگر قرار نمی گرفت، آن ها نمی توانستند به ادعاها و حاشیه ها دامن بزنند. این رسانه ها بر مبنای خط مشی سیاسی و تبلیغاتی حکومت هایشان حرکت می کنند.

اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت کنیم، ایران و افغانستان باید به دور از هرگونه حاشیه به دنبال راه حل باشند، زیرا مانورهای روانی رسانه های بیگانه کاملاً به زیان روابط دو کشور است.

پیرمحمد ملازهی درباره حاشیه هایی که رسانه های بیگانه برای موضوع نسیم افغانی به وجود آوردند، گفت: این رسانه ها بر خط تبعیض نژادی و دیگر موضوعات اختلافی دامن زدند. من فکر می کنم راه حل مقابله با جریان سازی ها این بود که کمیته مشترکی از مقامات وزارت امور خارجه، وزارت کشور، نیروهای نظامی ایران و افغانستان، وزارت امور خارجه و مرزبانی افغانستان تشکیل می شد و به بررسی واقع بینانه حادثه می پرداختند. طبعاً اگر ایران در پرونده ها بی تقصیر است، افغان ها باید عذرخواهی می کردند و و اگر نشانه هایی وجود دارد که ایرانی ها مقصر بودند، باید مقام هایی که قصورکرده بودند، عذرخواهی می کردند و مجازات می شدند.

وی اضافه نمود: به این دلیل که هر دو طرف بر سر مواضع خود باقی ماندند و افغانستان استدلال های ایران را نپذیرفت، یافتن راه حل میانه سخت شد و زمینه استمرار اختلاف و جولان رسانه های معاند و اختلاف افکن در چنین شرایطی پدید آمد. اتخاذ تصمیم سیاسی درست می توانست فضای روابط میان دو کشور را آرام کند و بهانه را از دست بهانه جویان بگیرد.

ملازهی گفت: خلاء موجود باعث شده است تا آمریکا نیز بهره برداری سیاسی کند و بر ناامن کردن فضای داخلی افغانستان دامن بزند. آمریکایی ها به سادگی افغانستان را تخلیه نمی کند، بلکه تغییر شرایط می دهند و از حالت نظامی صرف به شرایط دیپلماتیک درمی آیند؛ درواقع همان نظامی ها لباس سیاسی و دیپلماتیک می پوشند تا خاک افغانستان را تخلیه نکنند.

4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1128

به "شبکه های معاند برای تنش در مناسبات تهران و کابل تلاش می کنند، لزوم تشکیل کمیته مشترک ایران و افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه های معاند برای تنش در مناسبات تهران و کابل تلاش می کنند، لزوم تشکیل کمیته مشترک ایران و افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید