ضرورت اهتمام جدی به نظارت، مراقبت و محافظت از نیروها و پرونده ها

به گزارش مجله بیزبینگ، تهران (پانا) - رئیس کل دادگستری استان تهران بر لزوم تشکیل دادگاه اختصاصی خانواده در تهران همراه با مشاور خانم و خانواده تاکید می نماید و می گوید امیدواریم با همکاری بانوان شاغل در این زمینه تا انتها امسال موضوع تشکیل دادگاه های اختصاصی در تهران محقق گردد.

ضرورت اهتمام جدی به نظارت، مراقبت و محافظت از نیروها و پرونده ها

به گزارش دادگستری تهران، نشست رئیس کل دادگستری استان تهران با رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران و تعدادی از سرپرستان مجتمع های قضایی تهران روز سه شنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

محمدجواد حشمتی مهذب، با اشاره به فرمایشی از امام علی (ع) گفت: تقوای الهی و نظم در امور، منشاء برکات قابل توجهی است و امیدوارم بتوانیم زمینه اجرای آن را فراهم کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار داشت: آمار موجود بیانگر آن است که در زمینه کاهش اطاله دادرسی، زمان رسیدگی و همچنین موجودی پرونده های مسن اقدامات خوب و موثری در کلیه واحدهای قضایی استان تهران اجرا شده که این موضوع جای تقدیر دارد و ضروری است بخشی از زحمات قضات به وسیله آمار مربوطه انعکاس یابد و لازمه آن این است که موضوع آمار را بیش از پیش جدی بگیریم.

تاکید بر تسریع در رسیدگی ها

وی متذکر شد: در قانون آیین دادرسی سه اصل مهم استقلال، بی طرفی و تسریع در رسیدگی وجود دارد که مطابق آن رای پرونده های قضایی باید منصفانه و بر اساس موازین قانونی و برای برطرف خصومت با تاکید بر تسریع در رسیدگی ها صادر گردد که در قانون به آن اشاره و دغدغه جدی مردم و مراجعین نیز است.

حشمتی مهذب با اشاره به تراکم مراجعین و حجم زیاد کارها بیان نمود: صدور رای مستدل و متقن در رسیدگی ها با وجود این شرایط و تعداد زیاد پرونده های قضایی، احتیاج به دقت فراوان، مطالعه، تحقیق و پیگیری دارد و این موضوع یکی از مطالبات جدی جامعه است.

رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار داشت: بعضی از مسائل ما از جنس قضایی و پرونده نیست؛ بلکه از نوع مدیریت و آگاهی، جامعه شناسی و آسیب شناسی است و ما باید برای برون رفت از آن به دانش مدیریت توجه جدی داشته و نظم و انضباط در امورات، تقویت منابع انسانی، برنامه ریزی و آموزش را سرلوحه کارها قرار بدهیم.

وی اهتمام جدی به نظارت، مراقبت و محافظت از نیروها و پرونده ها را خواهان شد و اضافه کرد: ضرورت دارد آسیب ها و ظرفیت های پیدا و پنهان شناسایی و راه حل و پیشنهادهای سازنده ارائه شوند تا از اتلاف وقت و امکانات جلوگیری و از سرمایه انسانی نهایت استفاده به عمل آید.

حشمتی گفت: در حال حاضر دادگاه اختصاصی خانواده در تهران با وجود مشاور خانم و خانواده نداریم و امیدواریم با همکاری بانوان شاغل در این زمینه تا خاتمه امسال موضوع تشکیل دادگاه های اختصاصی در تهران محقق گردد و از طرف دیگر خلاء نیروی انسانی را پیگیری و مرتفع کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: مردم و مراجعین سرمایه اصلی ما هستند و وابستگی تام و تمام به آن ها داریم و من از همه همکاران تقاضا دارم تا در مراجعات مردمی و ارائه خدمات قضایی به آنان سعه صدر و بردباری را پیشه خود سازند.

در سال گذشته عملکرد محاکم تهران شاخص بود

یحیی جعفری، رئیس کل محاکم استان تهران نیز در این نشست گفت: در سال گذشته عملکرد محاکم تهران شاخص بود و این ناشی از کوشش بی وقفه همکاران ما در شعبات قضایی است؛ علیرغم اینکه تعداد نیروی انسانی نسبت به سال های گذشته در مقایسه با حجم فعالیت ها رشد چندانی نداشته و افزون بر این دو عنصر سلامت و کارآمدی نیز همیشه مورد تاکید بنده قرار گرفته است.

رئیس کل محاکم تهران اضافه کرد: تکریم ارباب رجوع یکی از موضوعات آداب القضاست و قاضی باید مستمع خوبی باشد و این مهم جزء آموزه های دینی و ارزش برای قاضی محسوب می گردد، ضمن اینکه عدالت محوری و اصل بی طرفی نیز باید رعایت گردد و در این زمینه سرپرستان باید جوابگوی مردم بوده و مراجعات به آن ها سهل الوصول باشد.

برطرف اطاله دادرسی یکی از تکالیف ما و جزء دستورالعمل های قوه قضاییه است

وی متذکر شد: برطرف اطاله دادرسی یکی از تکالیف ما و جزء دستورالعمل های قوه قضاییه است و کمیته های مجتمع های قضایی در این زمینه باید فعال باشند و واحد پیگیری مجتمع ها نیز تقویت گردد.

جعفری اظهار داشت: در وضع کنونی قوه قضاییه به این باور رسیده که توجه به کیفیت دادرسی ها امری حیاتی و مهم است و ما در این زمینه تکلیف داریم که پرونده ها را در سر موقع متعارفی به خاتمه برسانیم و باید با رویکرد حل مساله به معنای واقعی برطرف خصومت کنیم تا موجب تشکیل و ورود پرونده های جدید به دستگاه قضایی نگردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1675

به "ضرورت اهتمام جدی به نظارت، مراقبت و محافظت از نیروها و پرونده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت اهتمام جدی به نظارت، مراقبت و محافظت از نیروها و پرونده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید