طرح کاهش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو هفته آینده نهایی می گردد
به گزارش مجله بیزبینگ، به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، طرح کاهش قیمت مواد اولیه فراوری قطعه و خودرو ظرف هفته آینده نهایی خواهد شد. طبق این طرح مواد اولیه فراوری خودرو با معیار دلار تحویل داده نخواهد شد، بلکه طبق واحد پول ریال، مواد اولیه فروخته می گردد.
به گزارش خبرنگاران، مازیار بیگلو از انجام کار کارشناسی این انجمن در حوزه کاهش قیمت مواد اولیه فراوری قطعه و خودرو اطلاع داد و گفت: این طرح ظرف هفته آینده نهایی شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.
وی اظهار داشت: در این حوزه قطعه سازان با خودروسازان و وزیر صنعت، معدن و تجارت رایزنی هایی را صورت داده اند تا بتوان با اجرای این طرح، کاهش قیمت تمام شده فراوری خودرو را شاهد بود. هدف ما این است که قیمت مواد اولیه با سازندگان قطعات خودرو با معیار دلار تحویل داده نگردد، بلکه واحد پول ما ریال است و باید بر طبق آن مواد اولیه را خریداری کنیم. هدف ما آن است که اگر نمی توانیم خودرو صادر کنیم، حداقل بتوانیم صادرات قطعات خودرو را به کشورهای جهان داشته باشیم.
در ادامه فرهاد به نیا - سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو - اظهار کرد: سالهاست که فراورینمایندگان کشور با معضلات تسهیلات بانکی روبرو هستند. امسال مجلس شورای اسلامی قدم خوبی در رابطه با حذف سود مرکب برداشت. بانک ها طی 10-12 سال اخیر، برخلاف مصوبه شورای پول و اعتبار که در سال 90 حقوق غیر مشارکتی را 14 تا 15 درصد و حقوق مشارکتی را 17 تا 19 درصد به صورت غیر تقسیط و با سررسید یکساله به صورت قانون خاطرنشان کرد، اما متاسفانه بانک ها قراردادها را به صورت مشارکتی و به صورت قسطی بستند که باتوجه به مسائل و مسائل داخلی، تحریم ها، افزایش قیمت مواد اولیه و غیره، تعداد بسیار زیادی از فراورینماینده ها ازجمله قطعه سازان از پرداخت اقساط بانکی بازماندند.
وی اضافه کرد: در نتیجه بانک قراردادها را مشمول جریمه نموده و فراورینمایندگان را تحت فشار قرار داد و قراردادی که باید سررسید یکساله داشته باشد، متوقف کرد. بانک ها بهره، جرایم و اصل وام را که باید طی پنج سال از فراورینماینده دریافت می کردند، تبدیل به یک وام جدیدی کردند و بدون آنکه ریالی به فراورینماینده پرداخت نمایند، به صورت وام جدید با افزایش حدود 300 درصد بدهی فراورینمایندگان از جمله قطعه سازان ثبت کردند. خواسته ما از نهادهای قانونگذار این است که بحث جرائم و سودی که در وهله اول به عنوان اصل وام برای فراورینماینده در نظر گرفته اند را بردارند. ضروری است که بانک مرکزی و دادستانی ورود نمایند چراکه واقعاً معضل بانک ها مانع فراوری شده است.
به نیا در ادامه گفت: تامین اجتماعی به کارگران بیکاری که هیچ ارزش اضافه نموده ای نمی توانند ایجاد نمایند، وام بیکاری می دهد. اگر تنها یک دهم این مبلغ در اختیار فراورینماینده قرار گیرد، نیروی کار تعدیل شده خود را برگردانده و واحدهای فراوریی احیا می شوند. علاوه براین مالیات ارزش اضافه نموده نیز بهتر است از فراورینماینده نهایی گرفته گردد. در اینجا اگر قطعه ساز کالایی به خودروسازان می دهد، سازمان امور مالیاتی کشور مالیات بر ارزش اضافه نموده را در هنگام فروش فوری، از خودروساز دریافت کند.
فراوری 85 درصدی قطعات خودرو در داخل با تبدیل چالش ها به فرصت
همچنین محمد شه پری- عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو - نیز با بیان اینکه دو خودروساز در جهت داخلی سازی گام های جدی برداشته اند، گفت: در شش ماهه اول و دوم سال شاهد تغییرات بزرگی در سیستم فراوری خودرو به لحاظ استفاده از قطعات داخلی هستیم و این در شرایطی است که هر دو خودروساز فراوری خود را تا 2 هزار خودرو در روز بالا برده و برنامه دارند که برای سال آینده به 2500 دستگاه در روز برسانند. در زمینه ساخت داخل توانسته ایم چالش ها را به فرصت تبدیل نموده و قطعات خودرو را به سمت داخلی سازی پیش ببریم به نحوی که هم اکنون بالغ بر 85 درصد از قطعات خودرو در داخل کشور فراوری می گردد.
وی اضافه کرد: زیان انباشته خودروسازان روز به روز بیشتر شده و در داخل نیز برای فراوری قطعات با چالشی به نام فولاد مبارکه، مس باهنر و آلومینیوم اراک روبرو هستیم که نرخ های خود را در یک ماه اخیر تا 15 درصد افزایش داده اند، در حالی که خودروسازان به دنبال داخلی سازی هستند، ولی قیمت تمام شده ناشی از نوسانات نرخ بعضی نهاده های فراوری که اتفاقا از داخل نیز تأمین می گردد، مشکل ساز شده است.
بعد از رفتن پژو از ایران، صنعت خودرو زمین که نخورد هیچ؛ پیشرفت هم کرد
مرتضی مرتضوی - رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو - نیز با بیان اینکه عده ای بعد از خروج پژو از ایران گمان می کردند که صنعت خودرو زمین خواهد خورد، اظهار کرد: قطعه سازان و خودروسازان به عنوان جهادگران مالی با تحریم ها مقابله نموده اند و امروز توانستیم علیرغم کوشش های بی وقفه ایالات متحده آمریکا و متحدان آن، فراوری خودرو را افزایش دهیم. بعد از خروج پژو از ایران، افزایش فراوری ایجاد و پلتفرم پژو 301 را نیز از سوی فراورینمایندگان داخلی ارائه نموده ایم.
منبع: خبرگزاری ایسنا