هنگام امضای قرارداد کاری به چه نکاتی باید توجه داشت؟

برای امضای قرارداد و جلوگیری از هر مسئله ای باید به نکات مهمی توجه داشته باشیم.

هنگام امضای قرارداد کاری به چه نکاتی باید توجه داشت؟

به گزارش خبرنگار ، یکی از مهمترین نکاتی که در قانون و مسائل حقوقی باید به آن توجه داشت چگونگی تنظیم قرارداد است و البته تنظیم قرارداد های کاری هم خود دارای نکات مهمی هستند که اگر آن ها را مدنظر قرار نداد ممکن است برای کارگر و کارفرما مشکلاتی پیش بیاید.

اولین نکته ای که در تنظیم قرارداد باید به آن توجه داشت کتبی یا شفاهی بودن آن است و قانون به کارگران توصیه نموده که تمام قرارداد ها را به صورت کتبی به امضا برسانند و البته اگر زمانی برای هر یک از کارگران مسئله ای پیش بیاید آن ها می توانند مشکل خود را در اتحادیه رفع نمایند.

در قرارداد کاری باید تعهد کارگر و کارفرما ذکر گردد و اگر مسئله ای میان آن ها پیش بیاید مرجع حل اختلاف بین طرفین قرارداد ممکن است شورای اسلامی کار، انجمن های صنفی، هیئت تشخیص حل اختلاف کاری یا هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما باشد.

قراردادهای کاری در چند نسخه باید تهیه گردد؟

در ماده 10 قانون کار نکات مهمی که در قرارداد ها باید ذکر گردد معین شده اند به موجب این قانون نوع کار یا وظیفه ای که کارگر موظف به انجام آن است باید در قرارداد همراه با حقوق، ساعت کار، محل انجام کار، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت قرارداد و سایر مواردی که به موجب عرف وجود دارند حتما معین گردد.

در این قانون ذکر شده که قرارداد باید حتما در 4 نسخه تنظیم گردد که یکی نزد کارگر، یکی نزد کارفرما، یکی نزد اداره کار محل و دیگری در اختیار شورای اسلامی کار باشد.

کارفرما وظیفه دارد شرایط مناسب کار را برای کارگر خود به وجود آورد و اگر به تعهداتی که در قرارداد ذکر شده عمل نکند کارگر می تواند بر اساس قانون کار از کارفرمای خود شکایت کند تا کارفرما با حضور در مراجع اداری نسبت به قصور خود جوابگو باشد و مجازات خود را طی کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 14 آبان 1398 شناسه مطلب: 385

به "هنگام امضای قرارداد کاری به چه نکاتی باید توجه داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگام امضای قرارداد کاری به چه نکاتی باید توجه داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید