چین از پروژه راه آهن برقی تهران-مشهدخارج شد

به گزارش مجله بیزبینگ، مدیرعامل شرکت راه آهن درباره قطار برقی تهران-مشهد گفت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود که چینی ها همه اقدامات لازم و صدور مجوزها و تضامین بانکی را صادر نموده بودند. هرچند شرکت چینی به دلیل مشکلاتی که برای آنها پیش آمد اعلام نمود نمی تواند عملیات اجرایی را شروع کند.

چین از پروژه راه آهن برقی تهران-مشهدخارج شد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بر اساس اظهارات سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه به وسیله فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند.

معاون وزیر راه اضافه کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم.

رسولی توضیح داد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است، امیدوارم به زودی عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با تکیه بر توان و تخصص داخلی شروع کنیم.

رسولی با بیان اینکه همیشه از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت های صنعت حمل و نقل ریلی استفاده می کنیم اظهار داشت: توانمندی های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.

ساخت راه آهن رشت-آستارا با مشارکت آذربایجان

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره توافق این شرکت با شرکت راه آهن آذربایجان در مورد احداث خط آهن رشت-آستارا توضیح داد: هفته جاری هیأت عالی رتبه آذربایجانی به ریاست معاون نخست وزیر این کشور در ایران حضور داشت و ملاقاتهایی با وزرای دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی انجام داد.

وی ادامه داد: در این هیأت مدیرعامل راه آهن آذربایجان نیز حضور داشت و ما جلسات مفصلی با هیأت آذربایجانی برای توسعه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل ریلی برگزار کردیم. در این جلسات 7 سند همکاری به امضا رسید و بر اساس آن جزئیات نحوه همکاری دو کشور تشریح شد.

رسولی یادآور شد: از مهمترین اسناد امضا شده، می توان به مشخص تعرفه ترجیحی مبادلات مالی دو کشور و توسعه پایانه ریلی آستارا-آستارا اشاره نمود که در حال حاضر نیز فعال است و سال جاری نیز میزان تبادل کالا در پایانه ریلی آستارا با جمهوری آذربایجان 25 درصد افزایش داشت ولی با هدف گذاری دستیابی به جابجایی ریلی کالا میان ایران و آذربایجان تا سقف دو میلیون تن در سال فاصله داریم.

وی تاکید نمود: اتصال ریلی رشت به آستارا از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب و کریدور دریای خزر از آن یاد می گردد. هر چند که کریدور شرقی دریای خزر در محور شمال جنوب به وسیله اتصال بندر شهید رجایی به مرز اینچه برون در ترکمنستان متصل است.

مرزهای ریلی سرخس و اینچه برون فعال هستند

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در حال حاضر روزانه در مرز سرخس بیش از 200 مبادله واگن انجام می گردد؛ مرز اینچه برون نیز در حال فعالیت است. بندر امیرآباد نیز به شبکه ریلی متصل بوده و مبادله کالا با کشورهای حاشیه دریای خزر به وسیله این بندر انجام می گردد.

وی یادآور شد: با اتصال بنادر کاسپین و انزلی به شبکه ریلی، کریدور غرب دریای خزر مانند بندر امیرآباد را فعال خواهیم کرد.

رسولی ادامه داد: اتصال راه آهن رشت به آستارا جزو پروژه های اولویت دار ماست؛ در سفر اخیر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران و ملاقات با وزیر راه و شهرسازی هر دو طرف علاقه مندی خود را به اتصال این خط آهن اعلام کردند تا بتوانیم جمهوری آذربایجان را با استفاده از شبکه ریلی ایران به بنادر جنوبی کشور متصل نموده و کالاهای کشورهای اتحادیه اوراسیا و دیگر کشورهای راستا را از این کریدور عبور دهیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1482

به "چین از پروژه راه آهن برقی تهران-مشهدخارج شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین از پروژه راه آهن برقی تهران-مشهدخارج شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید