گزارش گاردین از مصائب پناهندگان مسلمان روهینگیا در مالزی

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران: کشف گورهای دسته جمعی در شمال مالزی و اظهار شگفتی مقامات مالزیایی در حالی است که سابقه قاچاق مسلمانان روهنیگیا به این کشور سابقه ای چند ساله دارد.

گزارش گاردین از مصائب پناهندگان مسلمان روهینگیا در مالزی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه گاردین در گزارشی نوشت: ساکنان شهر وانگ کلیان در شمال مالزی ناگهان متوجه شدند که تعدادی از افراد در حالی که تلو تلو می خوردند، با بدنی نحیف و سر و رویی زخمی از آن ها آب و غذا طلب می کردند.

به گفته لیزا ابراهیم که صاحب یک مغازه فروش مواد غذایی در این شهر است: آن ها به مغازه من می آمدند، در حالی که زخم های زیادی روی دست و پاهای آن ها وجود داشت. بعضی آن ها چنان دچار ضعف شده بودند که حتی به زحمت سخن می گفتند.

وی گفت: یکی از آن ها این سئوال را از من کرد که آیا اینجا مالزی است؟ وی سپس به جانب دیگری اشاره نمود و گفت: تایلند، و به نشانه اینکه نمی خواهد آنجا باشد، سر خود را تکان داد.

وانگ کلیان برای آن ها یک منطقه سکونتی نیست اما طی این هفته و پس از یافته شدن ده ها اردوگاه جنگلی که از سوی قاچاقچیان مورد استفاده قرار می گیرد همچنین کشف 140 گور دسته جمعی در مرکز توجه دنیا نهاده شد.

پلیس گفته است که بعضی از این گورهای دسته جمعی در برگیرنده چندین جسد هستند - امری که موجب افزایش احتمال در خصوص مرگ صد ها تن از مهاجران شده است. دیروز سه شنبه مقامات مالزیایی عملیات ویژه ای را برای خارج کردن جسد قربانیان شروع کردند.

بعضی از اردوگاه های مخفی شامل اقامت گاهایی چوبی بوده و بعضی با سیم خاردار در بر گرفته شده بودند و از سوی پست های بازرسی حفاظت می شدند. در یکی از خانه های چوب، پلیس قطعات متلاشی یک جسد را یافت.

این اردوگاه ظاهرا بخشی از مجموعه پایگاه هایی است که تا مرز تایلند و در جهت قاچاق مسلمانان روهینگیا از میانمار و بنگلادش دایر شده اند. اما از ابتدای ماه می، زمانی که مقامات تایلندی پس از کشف گورهای دسته جمعی عملیات سرکوب را شروع نموده اند، این تجارت غیرقانونی دچار هرج و مرج شده است.

پس از این ماجرا بود که هزاران تن از پناهجویان مسلمان روهینگیا که عزم پناه بردن به تایلند را داشته اند، در دیگر نقاط جنوب شرقی آسیا از قایق های حامل خود پیاده شدند. و همزمان با فرار قاچاقچیان از پناه گاه های خود در عمق جنگل ها، مهاجران در وانگ کلیان نمایان شدند.

ابراهیم به خبرنگار گاردین گفت که وی چندین پناهجو را دیده است که به باور وی روهنیگیا بوده اند و ماجراهای دیگری در خصوص بسیاری دیگر شنیده است، از جمله کسانی که برای یاری خواهی به مسجدی که در همان نزدیکی است رفته اند.

دیگران نیز سخنانی مشابه وی گفتند. یک زن دیگر گفت که وی یک مهاجر بنگلادشی را دیده بود که در آن ناحیه در حال رفت و آمد بوده و درب خانه همسایه وی را زده بود.

این زن اضافه کرد: خیلی ناراحت کننده بود. ما چنین ماجراهایی را شنیده بودیم، اما نمی توانیم کار چندانی انجام دهیم. ما تنها می توانیم غذایی به آن ها بدهیم، لباس هایشان را تمیز کنیم، اما مجبوریم که به پلیس اطلاع دهیم و پس از آن، پناهجویان توسط پلیس به جای دیگری منتقل می شوند.

مقامات مالزیایی اذعان نموده اند که برای مدتی اردوگاه هایی در اطراف آن مناطق وجود داشته است اما در مقابل انتقاداتی مبنی بر اینکه هیچ اقدامی پیشتر اتخاذ نشده است از خود دفاع کردند. مقامات پیشتر به صورت گسترده ای وجود چنین اماکنی را در کشور در کشور خود رد نموده بودند.

خالد ابوبکر، رئیس پلیس ملی مالزی روز دوشنبه خطاب به خبرنگاران با بیان این نکته که ما اطلاعات و شناخت خود را تقویت نموده ایم وعده داد که اقدامات سختی علیه هر مالزیایی که در این ماجرا دست داشته است، اتخاذ شود.

اما گروه های مردمی ضد قاچاق گفته اند که کشفیات اخیر اصلا مایه شگفتی نبوده است و تنها موجب جلب توجه (جامعه دنیای) به مالزی می شود، کشوری که از سوی گزارش سالانه قاچاق انسان وزارت خارجه آمریکا در دسته کشورهای درجه سوم از نظر اهمیت قرار داشت.

متیو فریدمن، رئیس سابق برنامه مقابله با قاچاق انسان سازمان ملل به گاردین گفت، داستان های زیادی در خصوص این اردوگاه ها وجود دارد که سابقه آن تا حدود 10 سال پیش بر می شود، ما اطلاعات مربوط را به مقامات محلی انتقال داده ایم، اما هیچ پیگیری انجام نشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 416

به "گزارش گاردین از مصائب پناهندگان مسلمان روهینگیا در مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش گاردین از مصائب پناهندگان مسلمان روهینگیا در مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید