استخدام با توصیه فلان نماینده و مسئول دولتی،فساد است

به گزارش مجله بیزبینگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از سازمان اداری و استخدامی کشور،جمشید انصاری در نهمین جلسه هم اندیشی حقوق شهروندی با بیان این که حقوق شهروندی یک وجه کلی دارد، گفت: ما در سازمان اداری و استخدامی کشور، به طور اخص به این حقوق از بعد نظام اداری می پردازیم و اجرای آن را پیگیری می کنیم.

استخدام با توصیه فلان نماینده و مسئول دولتی،فساد است

وی ادامه داد: پس از ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری، هم در سطح جامعه و هم در سطح اجرایی، اقدامات خوبی در جهت تعمیم، توسعه و تعمیق حقوق شهروندی اجرا شده است و زمان بیشتری احتیاج داریم تا به پیشرفت بیشتر و نقاط قابل قبول برسیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: در بحث حقوق شهروندی در نظام اداری، آن چه که در جزئیات تصویب نامه ابلاغ گردیده است و کارهایی که دستگاه ها در راستای تشریح آن انجام می دهند، در جای خود درخور توجه است، اما به نظر من حقوق شهروندی چیزی نیست جز این که آحاد ملت دارای حقوق برابرند و در برابر قانون نیز باهم برابرند و این چیزی است که خیلی ها در کشور ما به آن قائل نیستند. ما ناچاریم برای احقاق حقوق شهروندی در نظام اداری، مرّ قانون را اجرا کنیم و آحاد مردم احساس نمایند با یکدیگر و نیز در برابر قانون برابرند.

وی با اشاره به پیمایشی که وزارت کشور در مورد سرمایه اجتماعی انجام داده است، گفت: در این پیمایش از مردم پرسیده شد به نظرشان در نظام اداری کار بر اساس ضابطه انجام می گردد یا رابطه، که حدودا 70 درصد مردم معتقد بودند رابطه نقش مشخص نماینده دارد. همچنین از آنان پرسیده شد آیا در نظام اداری کار با پرداخت های غیرمتعارف و غیرقانونی بهتر پیش می رود یا بدون آن، باز هم حدود 70 درصد معتقد بودند با پرداخت، اما وقتی از آنان پرسیده شد آیا تا به حال هزینه ای بابت انجام کارشان در نظام اداری پرداخت نموده اند، کمتر از 20 درصد پاسخ مثبت بود؛ این یعنی ما در ایجاد چنین تصویری از نظام اداری در مردم نقش داشته ایم. ما باید برای این مشکل راه کار واقعی پیدا کنیم و مردم باور نمایند که دارای حقوق برابرند و یقین پیدا نمایند که وقتی به نظام اداری مراجعه می نمایند، متناسب با آنچه که قانون برای آن ها به عنوان حق مشخص نموده است با آنان برخورد می گردد.

انصاری به دوره دوم برنامه جامع اصلاح نظام اداری اشاره نمود و بیان داشت: بر اساس ضرورت هایی که در کشور وجود داشت، مطالبه عمومی و تأکید رئیس جمهوری بر این مسئله، ما برنامه جدیدی را علاوه بر هشت برنامه قبلی در دوره دوم در نظر گرفته ایم، تحت عنوان ارتقا شفافیت، پاسخگویی و مقابله مؤثر با فساد در نظام اداری، و بر این باوریم که اگر این برنامه با جدیت دنبال و اجرا گردد و به نتیجه مطلوب برسد، در ارتقاء سلامت نظام اداری و تصحیح ذهنیت مردم نسبت به نظام اداری تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان این که مقابله با فساد موضوع بسیار مهمی است، یادآور شد: متأسفانه ما بسیاری از کارها را از مصادیق فساد نمی دانیم. این که به توصیه فلان نماینده یا امام جمعه تا مدیر و مسئول دولتی شخصی را استخدام کنیم و یا حقی برای افرادی بیشتر از آنچه برای بقیه قائلیم، قائل باشیم حتما از نشانه های فساد در سیستم اداری است اما معمولاً نه تنها فساد به حساب نمی آید، بلکه در بعضی موارد نوعی خدمت هم تلقی می گردد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مصادیق فساد، گفت: اقدامات مأموران دولتی که با هدف انتفاع یا بهره برداری برای خود یا اشخاص دیگر و یا در قبال دریافت مال برای خود یا دیگران انجام می گردد، از مصادیق فساد اداری است که از راه تغییر، تفسیر و یا نقض قوانین، مقررات و ضوابط اداری، کوتاهی در انجام وظایف اداری در قبال ارباب رجوع، برای انتفاع ارباب رجوعی دیگر وتسهیل یا تسریع غیرعادی در انجام کار برای اشخاص مشخص صورت می گیرد و متأسفانه ما در مهار این موارد ضعیف و ناقص عمل می کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور توضیح داد: بحث مقابله با فساد پیچیدگی، حساسیت و ظرافت هایی دارد، به همین نسبت نیز برای قانونی کردن و اجرای آن مقاومت وجود دارد و این کاریست که در فرایندی طولانی باید انجام گیرد. کشورهایی که توانسته اند در این زمینه به پیشرفت های قابل توجهی برسند، بعضاً سه یا دو قرن سابقه ضابطه گذاری در این زمینه ها را دارند.

انصاری در انتها گفت: ما مقابله بافساد را در این سازمان جدی تر از قبل پیگیری می کنیم و از همه عزیزانی که در ادارات بازرسی و مدیریت عملکرد دستگاه های مختلف زحمت می کشند، توقع داریم به عنوان چشم نظارتی دستگاه های اجرایی مقابله با فساد را در اولویت اقدامات و برنامه های خود قرار دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 10

به "استخدام با توصیه فلان نماینده و مسئول دولتی،فساد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخدام با توصیه فلان نماینده و مسئول دولتی،فساد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید