ویرانگر؛ یک فیلم نوار مدرن با درخشش نیکول کیدمن

به گزارش مجله بیزبینگ، فیلم سینمایی ویرانگر (Destroyer) آخرین اثر کارین کوساما کارگردان زن آمریکایی است که با بازی نیکول کیدمن در نقش اصلی فیلم همراه است. کوساما به ساخت فیلم های مستقل مشهور است و در عمل در سال 2000 با ساخت فیلم Girlfight به شکل جدی وارد سینما شد. ساخت ایان فلاکس (Æon Flux) در سال 2005 برای این کارگردان یک ناکامی جدی به همراه آورد به طوری که فروش فیلم نتوانست بودجه آن را برگرداند. کار در هالیوود برای کارگردان های زن با دشواری های خاصی روبرو است و ادامه دادن مسیر مستقل پس از ساخت یکی دو فیلم نه چندان موفق ابدا آسان نیست. شاید همین موضوع باعث شد کوساما پس از ساخت Jennifers Body با بازی مگان فاکس که فروش چشم گیری هم نداشت برای مدتی کارگردانی را کنار بگذارد.

ویرانگر؛ یک فیلم نوار مدرن با درخشش نیکول کیدمن

کارین کوساما 6 سال بعد با فیلم The Invitation به سینما بازگشت. اثری خاص که نشانی بود از استعداد فوق العاده این کارگردان؛ استعدادی که سال ها پیش نشانه هایی از آن را دیده بودیم و به نظر می رسید فرصت بیشتری برای نمایش عمیق تر آن ضروری است. حال کوساما با پنجمین فیلم بلند خود با نام ویرانگر دوباره در نقطه ای قرار گرفته که می تواند توجه ها را به خود جلب کند. فیلمی درباره ارین بل (با بازی نیکول کیدمن)، یک کارآگاه پلیس شهر لس آنجلس که قصد دارد از رهبر یک گروه گانگستری انتقام بگیرد. فیلمی جذاب که با سلیقه ای خاص ساخته گردیده و محصول عملکرد درخشان تیم سازنده است.

گرچه به نظر می رسد پیچ و تاب های فیلم نامه تا حدی زیاد باشد اما شیوه ساخت فیلم که با نگاه خلاق و بدون ترس کارین کوساما همراه گردیده و با بازی منعطف نیکول کیدمن تکمیل می گردد از ویرانگر فیلمی قابل قبول ساخته است.

ویرانگر نوعی نئونوار به حساب می آید. فیلمی که شبیه بسیاری از آثار نوار در لس آنجلس می گذرد اما به جای بهره گیری از نمادهای دنیا نوار در پس زمینه زیست شبانه لس آنجلس یا سوارشدن بر موج نوستالژیک دهه 30 میلادی از بیابان های اطراف شهر و تابش شدید و همیشگی نور خورشید به عنوان المان های اثرگذار استفاده می نماید. گویی همه آدم های فیلم زیر این تابش نور شدید خسته و فرسوده گردیده اند، فرسوده از جست وجوهای طولانی به دنبال چیزهایی که هرگز یافت نگردیده اند.

گرچه خلاصه داستان فیلم- کارآگاهی که برای انتقام گیری بر سر ماجرایی قدیمی به دنبال یک تبهکار می رود- پیچیدگی چندانی ندارد اما اصل پیچیدگی در روابط، جست و خیز زمانی میان حال و گذشته و عمق درونی شخصیت ها قرار گرفته. در کنار وجود مکانیزم هایی که می توانند یک اثر کارآگاهی درست و حسابی را سر و شکل دهند با فیلمی طرفیم که امکان واکاوی بیشتر را نیز از مخاطب دریغ نمی نماید.

منتقد سایت ورج درباره این فیلم می نویسد: ویرانگر فیلمی است درباره اینکه چطور اندوه، پشیمانی و سرزنش خود، می تواند انسان را زنده زنده بخورد. زمانی که ارین بل جوان بود هم مسائل خود را داشت اما نگاه او نسبت به آینده امیدوارانه بود. حالا آنچه از او باقی مانده فقط یک پوسته فرسوده است… تمام زندگی امروزی او با این ایده دنبال می گردد که ای کاش بتواند برخی خطاها در گذشته را جبران کند…

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 13

به "ویرانگر؛ یک فیلم نوار مدرن با درخشش نیکول کیدمن" امتیاز دهید

2 کاربر به "ویرانگر؛ یک فیلم نوار مدرن با درخشش نیکول کیدمن" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویرانگر؛ یک فیلم نوار مدرن با درخشش نیکول کیدمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید