تهرانی ها 70 سال پیش از این ساختمان فیل هوا کردند!

به گزارش مجله بیزبینگ، سال 1330 بلندترین ساختمان تهران را یک مهندس ایرانی در خیابان شاه آباد (جمهوری) ساخت در 10 طبقه که گفته می گردد مردم مرتب به سازنده آن بدوبیراه می گفتند و شکایت به پلیس می بردند تا جلو ساخت آن را بگیرند که البته پیروز نبودند. ساختمان 14طبقه دیگری هم کنار همین ساختمان چند سال بعد (1340) ساخته شد به نام ساختمان علمی یا برج ایفل که داستان فیل هوا کردن از همین ساختمان وارد زبان تهرانی ها شده است.

تهرانی ها 70 سال پیش از این ساختمان فیل هوا کردند!

به گزارش همشهری، ماجرا هم این است که یک شرکت تبلیغاتی برای آن که محصول خود را که کالای معروفی هم بوده، تبلیغ کند از این برج 40متری استفاده می نماید و بر بلندای آن، که نوکی شبیه برج ایفل داشته یک بادکنک بزرگ هلیومی به شکل فیل می بندد و آن را به هوا می فرستد.

برند کفش ملی ایران که آن موقع در خاورمیانه و جهان نام و رسمی در نموده بود معرف حضور همه است. گویا صاحبان کفش ملی برای تبلیغ محصول خود ایده بکری به فکر شان می رسد و آن اینکه فیلی بزرگ را از بالای یک برج (برج علمی) به هوا بفرستند.

هوا شدن این فیل 60 و اندی سال پیش چیزی شبیه فرستادن انسان به فضا بود و تا مدت ها همه تهرانی ها مات و مبهوت مانده بودند که چطور چنین چیزی ممکن است؟ چطور فیل را بالای برج برده اند؟ چطور فیل به پرواز درآمده و... بحث درباره فیل و هوا رفتن آن از دورهمی های زنانه تا مدرسه دخترانه و پسرانه، از سلمانی های مردانه تا اتوبوس و تاکسی همه جا می رود.

وقتی ماجرای فیل هوا کردن به درون خانه ها راه پیدا می نماید و در همه شهر می پیچد، آن وقت این برند ملی، کفش هایش را فراوری و با آرم همان فیل وارد بازار می نماید که اتفاقا بسیار پیروز هم بوده است. ایران در آن موقع یکی از صادرکنندگان مهم کفش جهان بود.

بعد از مدتی که گاز فیل خارج و بادکنک بالای برج ایفل چروکیده می گردد تازه تهرانی ها می فهمند فیل با گاز به هوا رفته است. با موافقت صاحبان کفش ملی فیل ورچروکیده پایین می آید، ولی ضرب المثل فیل هوا کردن دیگر ورد زبان تهرانی جماعت برای همواره شده بود.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2294

به "تهرانی ها 70 سال پیش از این ساختمان فیل هوا کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانی ها 70 سال پیش از این ساختمان فیل هوا کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید