جاذبه های گردشگری فوق العاده زیبای جزیره قشم

به گزارش مجله بیزبینگ، جزیره قشم از معروف ترین و به نام ترین جاذبه های توریستی ایران می باشد که توریست های فراوانی را هر سال به خود می گرید.

جاذبه های گردشگری فوق العاده زیبای جزیره قشم

جادبه های گردشگری جزیره قشم

جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان است که به عنوان عظیمترین جزیره ایران و خلیج فارس در تنگه هرمز واقع شده است و از دیرباز به ایران تعلق داشته است. جزیره قشم در دوران ساسانیان ابرکاوان (Abarkāvān) خوانده می شده است. در واقع واژه کاوان، که در زبان پارسی میانه به معنای از تبار کاوه است، به صورت یک اسم شخص در منابع یافته می شود. ممکن است که این نام به شکل درگاهان / درگوان، که به روستایی در کرانه شمالی جزیره قشم، سیزده مایلی غرب شهر قشم اطلاق شده است، برجای مانده باشد. به نوشته اصطخری و ابن حوقل، ابرکاوان جزیی از کوره اردشیر خره استان فارس بود.

در 23 ق. / 44-643 م. فرمان دار عرب بحرین و عمان، عثمان بن ابوالعاصی ثقفی، سپاهی را برای تسخیر این جزیره گسیل داشت؛ جمعیت این جزیره بیش تر از قبیله عبدالقیس ترکیب یافته بود. مرزبان کرمان در آن جا استحکاماتی را به همراه نیرویی کوچک نهاده بود اما در پی درگیری با اعراب به قتل رسید. آن گاه مسلمانان تهاجمات خود را به سوی جنوب ایران پیش بردند و در تَوّاج فرود آمدند.

ابرکاوان در اوایل عصر اسلامی، سرزمینی شکوفا و پررونق و برخوردار از شهری آباد و روستاهایی بسیار با کشتزارهایی پربار، درختان خرما و دیگر درختان میوه بود. شهر یک مرکز فعال دریانوردی - تجاری (و منبع آب شیرین برای کشتی ها) بود. مسجدی که فاتحان عرب بنا کرده بودند در 333 ق. / 45-944 م. هنوز پا بر جا بوده است (حدود العالم؛ مروج الذهب).

نزدیک به اواخر عصر اموی، این جزیره به پناهگاه خارجیان مبدل شده بود. در عصر یاقوت حموی (درگذشته 1229 م.) جزیره ابرکاوان شکوه و آوازه پیشین خود را به گستردگی از دست داده بود به طوری که هیچ کس نتوانسته بود به او صندلی و موقعیت درست و دقیق جزیره را بگوید.

جاذبه های گردشگری qeshm

آب وهوای قشم

قشم در گروه سرزمین های گرم و مرطوب قرار می گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوا در قشم بالاست. فشار هوا در قشم بین 1015 تا 1018 میلی بار جیوه است که در تابستان به دلیل گرمای زیاد، فشار هوا به کمتر از 1000 میلی بار می رسد. دمای متوسط سالیانه جزیره قشم حدود 26 درجه سانتی گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه به ترتیب 33 و 18 درجه سانتی گراد است. اختلاف درجه حرارت فصلی این جزیره بسیار زیاد است. گرم ترین زمان ها 10 تیر تا 10 شهریور و سردترین ماه ها دی و بهمن است. در جزیره قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق 46 و 16 درجه سانتی گراد به ثبت رسیده است.

فرودگاه

فرودگاه بین الملی قشم مجهز به باند 5 کیلومتری، ساختمان برج مراقبت، ترمینال های مسافری، ساختمان آتش نشانی و ایمنی، احداث حدود 20.000 مترمربع ساختمان اداری، ایجاد تأسیسات سوخت رسانی به هواپیماهای داخلی و خارجی و صندلی بنزین گیری خودرو، از جمله فرودگاه های مجهز کشور به شمار می رود. در سال 1373 مورد بهره برداری قرار گرفته است و همه روزه پرواز های داخلی و خارجی در آن برقرار است.

مراکز درمانی

بیمارستان فاطمه زهرا(س)

بیمارستان خلیج فارس

مرکز درمانی درگهان

مرکز درمانی رمکان

مرکز درمانی طبل

مرکز درمانی دولاب

مرکز درمانی سوزا

مرکز درمانی لافت

مراکز دانشگاهی و علمی - تحقیقاتی

مرکز بین المللی رشد قشم

پارک زیست فناوری خلیج فارس

باغ موزه گیاهشناسی

واحد نظارت بر ضوابط بهداشت انسانی و استاندارد قشم

واحد تاکسیدرمی جزیره

آزمایشگاه

دانشگاه آزاد قشم

دانشگاه پیغام نور

موسسه آموزش عالی قشم (همکاری مشترک با دانشگاه کارلتون کانادا)

دانشگاه صنعت آب و برق

دانشگاه بین المللی شهید بهشتی

دانشگاه بین المللی هرمزگان

اقتصاد قشم

بیش از 100 واحد صنعتی فعال در منطقه حضور دارند که خیلی از آنها شاخص هستند مثل ذوب روی که 100 درصد فراوریاتشان صادراتی است و آلیاژ گستر که بخشی از فراوریات آن صادراتی است همچنین شرکت سوپر پایپ، نت لوب و سیمان قشم و دی سی جی که اکثرا به کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی هم به کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می شوند.

افزون بر این شرکت فراوری قهوه در قشم یا شرکت آرتا شبکه که به فراوری آنتن می پردازد و کلیه محصولاتش صادراتی است یا شرکت قشم ولتاژ که ربات فراوری می کنند و از مشابه چینی آن قیمت پائین تری دارد و به آلمان صادرات دارند که در شرایط فعلی به دور از جنجال خبری این امر صورت می گیرد... در طول 5 ماه گذشته کالاهایی نظیر توتون و تنباکو، نمک و گوگرد، خاک سیمان، مواد پلاستیکی، کاغذ و مقوا، چدن و فولاد و آهن، مصنوعات چدنی، سرب و راکتورهای هسته ای و دیگ های بخار آبگرم، ماشین آلات و قطعات آن از منطقه به ارزش 8 میلیون و 441 هزار و 575 دلار از قشم صادر شده است.

اقتصاد قشم در بخش های گردشگری نیز بسیار فعال است و هرساله گردشگران فراوان داخلی و خارجی را به خود جذب می کند که از این رو می توان در زمینه ایجاد کسب وکار و سرمایه گذاری در بخش های مختلف مرتبط با گردشگری فعالیت نمود.

بازارهای قشم

بازارهای قشم هم از جمله بازارهای است که هنوز انحصار خود را دارد. جذابیت های منحصربه فرد این بازارها در این است که هم به صورت سنتی هم به صورت مدرن در این شهر که هنوز بافت اصلی آن سنتی است بازارهای بین المللی مدرنی را می بینی با خریداران و مخاطبان مخصوص به خودش که همگی از جنس و قیمت به هیجان می آیند؛ اما تنها با چند کیلومتر فاصله بازارهایی را خواهی دید که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده اند. جالب این است که این بازارهای سنتی هم مخاطبان خود را حفظ کرده و هنوز هم دادوستدهای کلان در آن زندگی بسیاری از تجار و فروشندگان آن را می چرخاند! به خصوص بازار درگهان که بافت قدیمی محله درگهان و فروشنده هایی که کمتر تک فروشی دارند و به قول خودشان جین می فروشیم، هنوز به دلیل به یک سوم رساندن قیمت های داخل شهر، مخاطبان بسیاری را در خود جای داده است.

البته قشم هم بازارهای شیک و گران دارد، اما به واسطه منطقه آزاد بودنش نسبت قیمت اجناسش نسبت به بازارهای دیگر مناسب تر است.

بازارهای قشم

بازار قدیم قشم

بازار ستاره

بازار عظیم فردوسی

بازار پردیس

بازار خلیج فارس

بازار مرجان

مجتمع اداری و تجاری نخل زرین

بازار سیمرغ

بازار راه ابریشم

مجتمع اداری مسکونی خورشید

مجتمع تجاری پاسارگاد

بازارچه امام قلی خان

راستاهای ورود به جزیره قشم

برای حرکت به سمت جزیره قشم از دو راستا قابل دسترسی است :

الف- راستا بندرعباس به قشم (اسکله مسافربری شهید حقانی). کافی است ابتدا شرایط جوی را مطالعه کرده و در صورت مناسب بودن هوا روز سفر را تعیین کرده و به صورت حضوری بلیط در داخل اسکله تهیه نمایید.در صورت همکاری شرکت های مسافربری فروش انلاین بلیط قشم باز خواهد شد.در صورت خرابی دریا و مواج شدن خلیج فارس ، این راستا به طور موقت با توجه به شدت هوا بین 1 ساعت تا چند روز بسته می شود.

ب- راستا بندر پل به بندر لافت جزیره قشم ، سپس طی مسافت تقریبی 70 کیلومتر در داخل جزیره برای رسیدن به شهر قشم .ازاین بندر می توان خوردو را با کشتی های لندینگ کرافت حمل کرده و با ماشین شخصی به جزیره مسافرت نمود و هیچ محدودیتی برای نوع خودرو وجود ندارد و حرکتها معمولا 24 ساعته است قطع نمی شود.بندر پل در 10 کیلومتری شرق بندرخمیر و تقریبا 60 کیلومتری غرب بندرعباس واقع است و جاده بندرعباس به بندرلنگه قابل دسترسی است.مسافرانی که از از سمت بندرلنگه به بندرعباس در حرکت هستند می توانند ابتدا بندرپل را بازدید کنند.

جاذبه های گردشگری - جزیره قشم

جاذبه های قشم

غار نمک:

در فاصله 90کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره (تقریبا به موازات ساحل جنوبی) کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک واقع شده است.

وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می سازد .

فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود 2 کیلومتر است که توصیه می شود با پای پیاده پیموده شود. درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکیت های بلورین نمک احتیاج به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.

جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است.

رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و شکل آن را پیوسته تغییر می دهد.

از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می جوشد و راه را به خارج می گشاید که پس از حل کردن نمک در راستا حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می آورد.

منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.

نمک های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود.

با آنالیز های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی ترین غار نمک دنیا (به درازای 6400 متر) است.

نظیر غار نمک جزیره قشم در کمتر نقطه ای از ایران دیده شده است. تحقیقاتی که اخیرا بر روی فضای داخلی غار نمک صورت گرفته است، حاکی از قابلیت ویژه آن است.

باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمک قشم می تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی های تنفسی یاری کند.

ارزش دیدن راستا غار نمک و محیط اطراف آن همراه با تسهیلات دنیاگردی لازم به حدی است که بخش اعظم احتیاج ایرانیان و خارجیان شیفته به ملاقات از مناطق دیدنی منحصر به فرد کره زمین را برآورده می کند.

کوه ها و تندیس های قشم:

در جزیره قشم کوه های کم ارتفاع و شگفت انگیز بسیاری وجود دارد که از تحولات دورانی و فروکش آب و بیرون آمدن این کوه ها از دل آب حکایت می کند. سطح این کوه ها را لایه های مرجانی، اسفنجی و دو کفه ای ها پوشانده اند که این امر موجب حفاظت خاک های نرم شیست و مارن زیر سطح مرجانی شده است.

در اثر فعل و انفعالات طبیعی، وزش باد، طوفان های باران زا، نمادها و تندیس های دیدنی و زیبایی در سراسر جزیره پدید آمده است که جزیره قشم و جزایر اطراف آن را از دیگر جزایر خلیج فارس متمایز و شگفت انگیز می کند. این مجسمه های طبیعی را در شکل های گوناگون و عجیب در سراسر جزیره می توان مشاهده کرد.

جنگل دریایی حرا (HARRA) زیستگاه امن پرندگان مناطق گرراستای:

درخت حرا که نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابو علی سینا (Avicenna Marina) نسبت داده می شود، درختانی در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند.

درخت حرا آب شورزی است که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.

در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل حرا در گستره ای معادل 200 کیلومتر مربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر همچون حواصیل عظیم، اگرت عظیم، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و …. از مناطق گرراستای است.

جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند. ارتباط میان فراوری اولیه بوم سازگان (اکوسیسم) حرا و فراوری ماهیان ارزشمند و صدف در دیگر نواحی حاره به خوبی تعیین شده است.

بستر مرطوب جنگل حرا ، محل مناسبی برای پرورش مرغان ماهی خوار دریایی و به طور تعیین ماهی خوار دریایی سفید (اگرات آلبا) به وجود آورده و از میان دیگر گونه ها، مرغ باران یا آبچلیک (کارادریده) در هنگام مهاجرت از میان جنگل حرا عبور می کنند. جنگل حرا در زمستان زیستگاه مناسبی برای تغذیه آبچلیک ها و پلوه ها است. تعداد قابل توجهی از گونه های پرندگان اروپایی - آسیایی(حدود 43 گونه ماهی خوارند) که به آفریقا مهاجرت می کنند. یکی از راستاهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج فارس در نقطه باریک تنگه هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور می کند. مناطق جزر و مدی حفاظت شده حرا به مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی خوار و گونه های دیگری از پرندگان مهاجر است.

ملاقات از جنگل حرا خاطره ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سکوت استثنایی باقی می گذارد.

انجیر معابد یا درخت سبز یا درخت لول (LOOL یا لور):

از رستنی های شگفت انگیز مناطق حاره، مخصوصا جزایر خلیج فارس، درخت همواره سبز، درخت لور (معروف به انجیر معابد) است که تاجی عظیم با ریشه های هوایی متعدد دارد. میوه رسیده نارنجی رنگ درخت لور مطبوع و خوراکی است.

یکی از زیباترین درخت لور در تم سینتی (منطقه توریان) واقع شده است و در نزدیکی آن بقعه ای دیدنی با طرح معماری کهن به نام زیارت پیر واقع شده است.

حیات وحش دریایی:

به طور کلی 11 گونه خرچنگ از سه خانواده در جزیره قشم وجود دارد. آب های جزیره قشم از انواع ماهی غنی است. لاک پشت سبز در آب های جزیره های قشم، هنگام و لارک و همچنین در تنگه خوران و شرق لافت دیده می شود.

ساحل شنی در شرق کانی در قسمت جنوب شرقی یک مکان دلخواه برای لاک پشت های دریایی است.

دولفین بینی بطری نیز از عمده پستانداران منطقه است.

دره ستارگان

اگر از قشم راه ساحل جنوبی را در پیش بگیرید به روستای برکه خلف می رسید و با رفتن به راه خاکی شمال این روستا، منطقه ای وسیع جلوی رویتان قرار می گیرد که پر است از کوه های تو در تو و رسوبی. گذشت زمان و باد و طوفان از این منطقه، ستون ها، دالان ها و حفره های تو در تویی ساخته است و همینکه از بین دالان های تو در توی آن عبور کنید آسمان آبی بالای سرتان خودنمایی می کند و اگر باد هم بیاید همه چیز تکمیل می شود تا فضایی وهم آلود را به وجود آورد. محلی ها به این دره، دره ستاره افتاده می گویند و معتقدند حدود دو میلیون سال پیش، ستاره ای از آسمان افتاده و سنگ و خاک و ماسه ها را به شکل های عجیبی درآورده است.

ژئوپارک قشم

هر طرف قشم را که نگاه کنید، چیزی وجود دارد که درگیرتان کند، حال می خواهد آب باشد یا کوه ها و صخره هایی که به شکل های مختلف درآمده اند، اما تمرکزهمه اینها در بخش غربی جزیره بیشتر است، جایی که به آن ژئوپارک می گویند. در این بخش از جزیره علاوه بر گونه های گیاهی و جانوری، پرندگانی مثل فلامینگو، پرستو، شهد خور، بلبل خرما و هزاران پرنده دیگر با اسم های عجیب و غریب هم وجود دارند. هراز چندی هم ممکن است آهو یا غزالی از لابه لای بیشه ها بیرون بیاید و شما را دنبال خودش بکشاند. وجود تخت سنگ هایی که بر اثر سایش به شکل های مختلفی مثل لاک پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره آدم درآمده اند، از جاذبه های دیگر این بخش است. به اضافه جنگل های شگفت انگیز حرا، گنبد نمک، غارهای نمک، چشمه های آب معدنی، تنگه چاهکو، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس ها، کلات کشتاران و ده ها تخته سنگ و صخره با شکل های عجیب و غریب و دریایی که در پس زمینه همه اینها خودنمایی می کند.

تنگه چاهکوه

یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم، تنگه چاهکوه است. 70 کیلومتر مانده به شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، دره ای قرار گرفته که با قدم گذاشتن در آن وارد دنیایی پر از وهم و خیال می شویم. تنگه چاهکوه 100 متری که اسمش چاهکوه است در دل کوهی سنگی قرار گرفته و همین که پا در آن بگذارید با فضایی عریض با دیواره هایی بلند روبرو می شوید. اما این شرایط چندان دوام ندارد و اگر به سمت جنوب دره بروید از عرض راه کم می شود و آنقدر راه باریک می شود که دیگر به زحمت می توان آسمان را آن بالا دید. شاید این باریک شدن راه حتی راه رفتن را دچار مشکل کند ولی در ادامه دالان هایی قرار گرفته که می شود قدری در آن نشست و خستگی در کرد.

همانطور که از اسم دره پیداست، دره چا ه های زیاد اما کم عمقی هم دارد، چاه هایی که اهالی روستای چاهو آن را برای ذخیره و راهنمایی آب باران حفر کرده اند و هرکدام از آنها قدمتی باستانی دارند.

سد و روستای گوران

در ساحل شمالی جزیره قشم و 80 کیلومتر مانده به این جزیره سد تاریخی گوران در روستای گوران قرار گرفته که هر کدام از قسمت هایش مربوط به یک دوره تاریخی است. ساخت پی آن به دوره هخامنشیان برمی شود، تاج آن را ساسانیان ساختند و خود سد را بالاخره پهلوی ها تمام کردند. قدم گذاشتن در روستای گوران خودش سفر جداگانه ای است و تنها به دیدن سد گوران محدود نمی شود. گوران که از کلمه گبران گرفته شده و زرتشتیان در آن زندگی می کردند، جایی است که بیشتر قایق ها،لنج های ماهیگیری، لنج های باری و مسافربری در آن ساخته می شود و هر طرف را که نگاه کنید عده ای مشغول سرهم کردن چوب ساج و تنه درختان محلی و پیچ و مهره کردن آنها هستند.

تصاویر جزیره قشم در شب

دره تندیس ها

از جنگل حرا که به سمت روستای طبل و از آنجا روبه پایین و به سمت سلخ برویم در نزدیکی های بام قشم به دره عظیمی می رسیم که به خاطر تندیس های عظیمش به آن دره تندیس ها می گویند. این دره مثل دره ستارگان است،اما وسعتش از دره ستارگان بیشتر است و عظیمی تندیس هایش آدم را خیره می کند. اگر در دره تندیس ها بایستید شاید تصورش را هم نکنید در این دشت خشک که ترک های گلی آن را پوشانده زمانی دریا وجود داشته و ماهی های زیادی در آن زندگی می کرده اند،اما وجود صدف هایی که کف دره را پوشانده تصویر آن دریای پر آب را برایمان زنده می کند. دره پر است از انواع اشکال جالب و شگفت انگیز که انگار هنرمندی توانا آنها را به وجود آورده و سالها مشغول تراشیدن سنگ ها بوده است،حال آنکه همه اینها کار باد و باران است.

جزیره ناز

از جاهای دیدنی جزیره قشم جزایر اطراف آن و یکی از بهترینهایش ناز است. جزیره ناز 22 کیلومتر با قشم فاصله دارد. اینجا جایی است که صدف های رنگارنگ وعروس های دریایی در ساحلش انتظارتان را می کشند و می توانید با پای پیاده یا ماشین تان به اندازه یک کیلومتر در آب های خلیج فارس پیش روی کنید. اگر اهل غواصی هم هستید سایت های بکر و منحصر به فردی برای غواصی در محدوده جزیره در انتظارتان نشسته است.

جزیره ناز تقریباً سه هکتار است ، ساحل شنی ندارد و دیواره های صخره ای به ارتفاع 5 تا 10 متر اطراف آن را گرفته است. در زمان جزر با پسروی کامل آب دریا، برای مدت کوتاهی، باریکه ای از خشکی جزیره ناز را به ساحل قشم وصل می کند. هر چند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت می توانید از بالای ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را ببینید، اینجا بهشتی است که از آن غافل بودیم. تماشای فلامینگوها و مرغان دریایی جزیره را هم از دست ندهید.

جزیره هنگام

جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل 2 کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است. جزیره هِنگام که قدیمی ها به آن هنجام و هنیام هم می گفتند یکی از این جزیره هاست که در جنوب قشم قرار گرفته ، 50 کیلومتر مربع مساحت دارد و پر است از معادن نمک،خاک و سرب.

از نقاط دیدنی جزیره جدا از مردم آن که به ماهیگیری مشغولند، تأسیسات بندری انگلیسی هاست، به اضافه اینکه تماشای دسته های دلفین اطراف جزیره، لاک پشتان دریایی و سواحل زیبای صخره ای و شنی انتظارمان را می کشند. شنا و غواصی در سواحل و دیدن آهوانی که در جزیره اینطرف و آنطرف می دوند از دیدنی هایی است که هنگام را خواستنی تر می کند. همچنین پارک کروکودیل نوپک مهمترین مرکز گردشگری ساخته شده در این جزیره و اولین مزرعه پرورش کروکودیل ایران است و در کنارش امکانات کمپینگ هم وجود دارد، البته اگر ترس کروکودیل ها خواب را به چشممان بیاورد.

غار خربز (خربس Xarbez)

به فاصله 12 کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی، غار خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه واقع شده است و غار خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده، اما در دوره های پیش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار خربس در بخش های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه و یا نیایشگاه استفاده کرده اند.

چاه های تل آب یا طلا

در 76 کیلومتری شهر قشم و در 30 کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم چاه های طلا واقع شده است در روستای لافت قبل از همه، بادگیرهای منازل روستائی چشم مشتاقان ملاقات از قشم را به خود

جلب می کند پس از آن به محض ورود به لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب متعدد در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد که حکایت از تکنولوژی ذخیره آب پارسیان جزیره نشین عهد هخامنشی و دوره زرتشتیان دارد چون تکنولوژی چاه کنی و قنات تا آنجا که روشن است خاص گبریان و زرتشتیان بوده است.

مردم سخت کوش این منطقه، با زحمت زیاد در دل سنگ های شیستی برای ذخیره آب زلال باران چاه هایی حفر کرده اند تل مشرف بر این چاه ها، با سطح سنگی مرجانی، آب باران را به گودال محل چاه ها راهنمایی می کند و چون کف چاه ها به لایه های گچی ختم شده است، آب برای مدت طولانی نسبتا سالم و خنک در آن باقی می ماند در بالای چاه های طلا دو اثر تاریخی برج دیده بانی بازمانده از قرن هفدهم وجود دارد.

اما بیش از همه بادگیرهای خانه های روستای لافت در دو جبهه خیره کننده است این آثار از نظر فناوری تهویه هوا در نقاط گرراستای در نوع خود بی نظیر اند گفته می شود تعداد چاه های طلا به تعداد روزهای کبیسه یک سال شمسی 366 حلقه بوده و در گذشته در هر روز از سال درپوش یکی از آنها را باز و از آن استفاده می کردند.

برخی به غلط و به دلیل ارزش بالای آب در جزیره واژه طلا را به آن اطلاق میکنند در حالیکه صحیح آن تلا= تل او = TAL EAU تل آب و(او) به معنی آب (به زبان پارسی قدیم و فرانسه امروزی)است.

سد پی پشت:

در نزدیکی روستای پی پشت و در 37 کیلومتری شهر قشم و 28 کیلومتری فرودگاه بین المللی قشم در شمال جزیره واقع شده است در مدخل تنگه، تاسیسات تقسیم آب این سد تاریخی از دوره ساسانی

به چشم می خورد.

سد گوران:

در 78 کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای گوران در نزدیکی جاده طبل- باسعیدو واقع شده است سنگ بنای اولیه سد به دوران گوران (گبران یا زرتشتیان) و هخامنشیان مربوط می شود.

قلعه قشم :

قبل از سلطنت شاه عباس توسط پرتغالی ها به عنوان دژ نظامی و اعمال حاکمیت و تسلط و کنترل ترافیک دریایی منطقه هرمز و خلیج فارس ساخته شده است.

نیایشگاه ناهید:

در تپه کولغان در 5/ 2 تا 3 کیلومتری شمال غربی شهر قشم و در سر راه جاده درگهان، زرتشتیان به پرستش خداوند می پرداخته اند و از کوچه های این شهر منظره دریای پارس چشم ها را نوازش و دل ها را آرامش می داده است.

جاذبه های گردشگری ایران - قشم

ارزان فروشی های درگهان

قبل از اینکه به قشم برسید، سری به شهر بندر درگهان بزنید. این شهر از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم در 30 کیلومتری و در قسمت غربی شهر قشم واقع شده است. این شهر تجاری از زمان های دور مرکز تجاری جزیره قشم و مهم ترین بندرگاه این نواحی است و با داشتن مراکز تجاری متعدد و مشهور، به خصوص در ایام تعطیل، میزبان تعداد زیادی از مسافران ا ست که گاهی فقط برای بازدید از غروب به یادماندنی این شهر و خرید از مراکز تجاری آن، به جزیره قشم سفر می کنند.

مردم این شهر بندری، بسیار خونگرم، مهربان و مهمان نواز هستند و در میان اهالی جزیره قشم و استان هرمزگان به انسان هایی رئوف مشهورند. سفر به این شهر و آشنایی با مردم آنجا باعث می شود تا مدت ها مزه خونگرمی شان در ذهن تان باقی بماند.

از قلم نیاندازید که اگر می خواهید خرید خوبی داشته باشید سری به مهم ترین مراکز تجاری درگهان که بازارهایی دو دلفین، مروارید، صدف، نگین، زمرد و اطلس بزنید که در کنار بازار عظیم قدیم این شهر قرار گرفته اند. بیشتر این بازارها مرکزی برای استراحت هم دارند تا مسافران خسته از گشت و گذار، ساعتی در آن بنشینند و استراحت کنند.

منبع: نمناک
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 934

به "جاذبه های گردشگری فوق العاده زیبای جزیره قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری فوق العاده زیبای جزیره قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید