جنگ سرد متا با اپل به مرحله حساس رسید

به گزارش مجله بیزبینگ، متا و اپل درگیر یک جنگ سرد چند ساله هستند و متا در کوشش برای رهایی خود از قید و بند سیستم عامل iOS اپل است.

جنگ سرد متا با اپل به مرحله حساس رسید

به گزارش ایسنا، همزمان با اقدام شرکت متا در اخراج گسترده کارمندان، مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت، 2023 را سال بهره وری اعلام نموده است.

بسیاری از مسائلی که در این شرکت وجود دارد، مشابه مسائل همتایانش در صنعت فناوری به خصوص گوگل است. تورم، نرخ بهره بالاتر و شرایط سیاسی جهانی مبهم، همگی باعث شده اند شرکت ها خود را آماده بروز رکود احتمالی نموده و بودجه تبلیغات آنلاین را کاهش دهند.

اما متا مشکل بزرگتری دارد؛ به قول یکی از مدیران متا، خانواده اپلیکیشن های این شرکت شامل فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ همگی در معرض هوی و هوس اپل قرار گرفته اند.

اپل در سال 2021، سیستم عامل iOS خود را تغییر داد تا امکان ردیابی رفتار کاربران به وسیله اپلیکیشن ها را محدود کند. متا در فوریه سال 2022، پیش بینی کرد که این تغییر، 10 میلیارد دلار به این شرکت ضرر خواهد زد، زیرا تبلیغات هدفمند برای کاربران آیفون را دشوارتر می نماید. تیم کوک، مدیرعامل اپل به نوبه خود طی سال های اخیر، به دفعات مکرر از مدل کسب و کار فیس بوک انتقاد نموده و حریم خصوصی را حقوق بشر شمرده است.

از تازهترین گزارش عایدی مالی و کوشش متا برای کاهش هزینه و بهره وری، کاملا روشن است که جنگ سرد با اپل، بر عایدی مالی متا اثر گذاشته است و اگرچه کوشش زاکربرگ برای حرکت به سمت واقعیت مجازی و دنیای مجازی متاورس، می تواند با فراهم کردن یک پلتفرم اختصاصی، به متا راه گریزی از اپل فراهم کند، اما روشن نیست این بلندپروازی ها چه زمانی به ثمر خواهد نشست.

متا برای بقا به یک استراتژی تازه برای تبلیغات احتیاج دارد

متا طی سال گذشته، به ساخت ابزار های بهتر متمرکز بود تا تصمیمات تبلیغاتی را بدون ردیابی کاربران بگیرد. به گفته جن مانستر، تحلیلگر شرکت لوپ ونچرز، این استراتژی باید ادامه پیدا کند. این استراتژی شامل استفاده از هوش مصنوعی برای یاری به تبلیغات نمایندگان برای گرفتن تصمیمات است که این شرکت در گزارش اخیر عایدی های مالی، درباره آن صحبت نموده است. چیزی که سال جاری برای متا در نظر گرفته شده، ادامه ساخت ابزار های بهتر برای حداقل کردن ریسکی است که آن ها از جانب اپل دارند و تصور می کنم سال بزرگی برای متا خواهد بود، زیرا آن ها یک سال برای آن به سختی کوشش نموده اند، اما هنوز به آن نقطه نرسیده اند.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، به گفته تحلیلگران، با داغ شدن رقابت در فضای تبلیغات، بازیگرانی مانند آمازون رشد نموده اند و خود اپل در پی ساخت کسب و کار تبلیغات است، داشتن یک استراتژی تازه برای فیس بوک، از قبل اهمیت بیشتری پیدا نموده است.

تحلیلگران هشدار می دهند متاورس، راه کار کامل برای این مشکل نیست. به گفته کارولینا میلانزی از شرکت کرئتیو استراتژیز، مردم هنوز زمان زیادی در یک فضای مجازی به مقدار موبایل، صرف نمی نمایند؛ بنابراین متا حق دارد که روی آن تمرکز کند، اما نباید به جای نوآوری در کسب و کار اصلی تبلیغات باشد. متا باید فکر کند که چه ارزشی می تواند برای کاربران بواسطه درخواست برای ردیابی اطلاعاتشان فراهم کند. در حال حاضر کاربران ارزشی در اجازه دادن به فیس بوک یا اینستاگرام برای دسترسی به اطلاعاتشان نمی بینند، اما اگر متا بتواند این دیدگاه را تغییر دهد، بخشی از موانعی که با تغییر سیاست حریم خصوصی iOS پیدا نموده است، حل خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2237

به "جنگ سرد متا با اپل به مرحله حساس رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ سرد متا با اپل به مرحله حساس رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید