علت بسته بودن در منار جنبان خرانق به روی گردشگران چیست؟

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران/یزد رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی اردکان با بیان این که به لحاظ تاریخی قدمت منارجنبان کاملاً خشتی خرانق بیش از منارجنبان اصفهان است، مشخص دقیق عمر این بنای منحصربفرد تاریخی را نیازمند کاوش های باستان شناسی دانست.

علت بسته بودن در منار جنبان خرانق به روی گردشگران چیست؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تورهای کانادا تابستان 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، خرانق نام منطقه ای در فاصله 65 کیلومتری شهرستان اردکان و در جهت طریق الرضا است که وسعت آن به تنهایی با مساحت استان آذربایجان شرقی برابری می کند و با جمعیتی بیش از 6000 نفر به عنوان بزرگترین بخش کشور معروف است.

قلب کویری این بخش، مردمانی سخت کوش با دلی به وسعت آسمان را در خود جای داده که به اندک قطره های باران دل خوش نموده اند هر چند که در جای جای روستاهای این بخش، حفره هایی مربوط به قنوات به چشم می خورد که باز هم نشانی از کوشش و پشکار مردمان این دیار دارد.

بخش خرانق را شاید بتوان از لحاظ قدمت مقدم تر از خود یزد در تاریخ ایران نام برد و بعضی در این خصوص معتقدند با وجود آثار تاریخی چند هزار ساله ای که هنوز بخش هایی از آن در قلاع و باروهای این بخش باقی مانده است، می توان خرانق را به عنوان گوشه ای از تاریخ این کشور به جهانیان شناساند.

سنگ نگاره های چند هزار ساله که تاریخ اردکان را به قرن ها پیش بر می گرداند و هنوز بعضی بقایای آن در روستای مفیدی از توابع بخش خرانق وجود دارد، خود سند و گواهی بر قدمت تاریخی این بخش است.

قلعه خشتی خرانق که منار جنبان آن زیبایی دو چندانی به آن بخشیده، بافتی قدیمی و دست نخورده را تداعی می کند، هر چند که هنوز چشم این بافت به دست کسانی است که برای از حفاظت آن می کوشند.

مجتبی خالصی بخشدار خرانق در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به استقبال همه روزه گردشگران از این بنای تاریخی، می گوید: به طور متوسط در ایام تعطیل خصوصاً نوروز و تابستان، روزانه بیش از 100 گردشگر از این مجموعه دیدن می نمایند.

وی از ساماندهی بخش هایی از ارگ تاریخی خرانق به ویژه محل واقع شدن منار جنبان تاریخی این مجموعه اطلاع داد و اضافه کرد: این مکان تاریخی که به واقع می توان از آن بعنوان یکی از منحصربه فردترین جاذبه های گردشگری ایران نام برد، نیازمند به توجه بیشتر چه از لحاظ اعتباری و چه به لحاظ نظارت دائمی در جهت جلوگیری از تخریب است.

خالصی با بیان این که برای جلوگیری از تخریب این بنا درب ورودی آن فعلاً بسته است، اظهار کرد: موقعیت این بنا و سبک ساخت آن به گونه ای است که با تکان دادن آن، بنا به حرکت در می آید و واقعاً معنای منار جنبان بودن آن را می توان حس کرد.

وی اظهار کرد: البته با وجود این که برخوردهای غیر اصولی می تواند این بنا را در معرض تخریب قرار دهد، در بازه های زمانی خاصی درب وردی آن بازگشایی می شود.

خالصی آخرین مرمت این بنا که شامل بدنه سازی و کف سازی قسمتی از ارگ بوده را مربوط به سال 1394 خواند که با همکاری بخشداری و نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان اجرا شده است.

وی بیان کرد: البته در حوزه گردشگری منطقه برنامه ریزی های خوبی انجام شده به نحوی که به همین دلیل با راهنمایان و آژانس های گردشگری سراسر کشور رایزنی هایی انجام شده تا این مجموعه تاریخی در لیست اصلی بازدید گردشگران قرار گیرد.

بخشدار بزرگترین بخش ایران یکی از اهداف اصلی خود را در این دوره توسعه صنعت توریسم این منطقه و معرفی خرانق به عنوان دهکده جهانی عنوان و اعلام نمود: تنها بخش کوچکی از بحث توسعه صنعت توریسم در این منطقه و ایجاد زیرساختهای لازم برای جذب گردشگر ایرانی و خارجی در دست حاکمیت محلی است و بخش اعظم آن در قالب بحث های منطقه ای و کشوری واقع شده است.

وی گفت: هر چند که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید فرایند رضایت بخشی را در موضوع گردشگری شاهد هستیم اما هنوز در این زمینه جای کار زیادی است و باید از بخش صنایع و معادن موجود در این منطقه خواست تا وظایف اجتماعی خود را در این حوزه در حق مردم بجای آورند.

خالصی از بعضی رسانه ها در خصوص انتشار اخبار ناقص در زمینه جاذبه های این دهکده تاریخی گلایه کرد و اضافه کرد: از اصحاب رسانه می خواهیم تا در درج اخبار خود در رابطه با موقعیت جغرافیای و قدمت تاریخی اماکن توجه بیشتری داشته باشند و بدون اطلاعات فنی و تخصصی، خبری را درج ننمایند.

محسن میرجانی ارجنان رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی اردکان نیز در خصوص این اثر تاریخی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد: متأسفانه تا به امروز در مجموعه خرانق پژوهش روشمند و مبتنی بر کاوش باستان شناسی انجام نشده و تنها در خصوص محوطه های نزدیک ارگ، پژوهش و کاوش هایی انجام شده که تعدادی سفالینه مربوط به قبل از اسلام و دوران تاریخی اشکانی به دست آمده است.

وی موجودیت پیش از اسلام خرانق و ارگ تاریخی آن را منوط به کاوش های باستان شناسی و انجام کارهای پژوهشی در این منطقه دانست و اضافه کرد: ارگ خرانق تقریباً ساخت معماری و شکل گیری همانندی با محوطه باستانی نارین قلعه میبد دارد که در هسته شکل گیری آن نیز شباهت هایی موجود است باشد و قطعاً در صورت کاوش و پیگیری برنامه ریزی شده، اطلاعات و شواهد زیادی در جهت ثابت کردن موجودیت دوران پیش از اسلام این منطقه به دست خواهد آمد.

میرجانی ارجنان از جمله شواهد قابل مشاهده تاریخ پیش از اسلام این منطقه را بوکن ها و فضای دستکن اطراف آن با ابزارهای سنگی و دست ساز آن خواند و گفت: در صورت کاوش، اطلاعات دقیق تری در این باره به دست خواهد آمد.

وی ادامه داد: البته توجه به ارگ خرانق و این بخش متعلق به دوران اسلامی و حضور امام رضا(ع) در این روستا و موجودیت مکانی به نام مشهدک که محل اسکان آن امام رئوف بوده است، بر می شود که هم چنان مأمنی برای دوست داران اهل بیت است و استناد تاریخی آن نیز بر اساس شواهد تاریخی و اسناد موجود است.

میرجانی در خصوص منار جنبان خرانق نیز با تأکید بر این که از نظر تاریخی این مکان هم چنان در ابهام بسر می برد و بر مبنای وضع موجود، گاهی آن را به دوره صفویه و تیموری ارتباط داده اند، اضافه کرد: موجودیت و صندلی منارجنبان خرانق در طول تاریخ تغییر کاربری هایی داشته تا جایی که در برهه ای از تاریخ به عنوان مأذنه و از نظر کاربری جزئی از مسجد بوده است.

وی اعلام نمود: البته بر اساس موقعیت این منطقه در جهت کاروان ها، باز هم کاوش و مطالعات در این منطقه می تواند گذشته و تاریخ این مکان را به عینه روشن کند چرا که در منابع قدیمی تر به عنوان میل راهنما و نماد راهداری کاروان ها که با تاسَک (پوشش کلاهکی شکل) پوشیده بوده و محل نگهداری آتش یا فانوس بوده، مطرح شده است.

این مسئول فرم و قالب منارجنبان خرانق را کاملاً متفاوت تر نسبت به منارجنبان اصفهان خواند و با یادآور شدن این مطلب که از نظر تاریخی قدمت منارجنبان خرانق بیش از منارجنبان اصفهان است، تأکید کرد: منارجنبان خرانق کاملاً خشتی و با نمایی آجری پوشیده شده که می توان به آثار مناره ها و میل های دوره سلجوقی مربوط دانست ولی می توان به پژوهش های آینده امیدوار بود که قدمت صریح آن را بیان کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 707

به "علت بسته بودن در منار جنبان خرانق به روی گردشگران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت بسته بودن در منار جنبان خرانق به روی گردشگران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید