قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران بازسازی شدند

به گزارش مجله بیزبینگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران بازسازی شدند.

قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران بازسازی شدند

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

نرگس افضلی پور، سرپرست پروژه حفاظت و بازسازی مجموعه آثار چرمی و چوبی بدست آمده از کاوش های معدن چهرآباد زنجان با بیان اینکه با توجه به ابعاد بین المللی این پروژه و اهمیت و ویژگی های اشیا، حفاظت و بازسازی این مجموعه با دقت و براساس نتایج مطالعات پژوهشی بروز صورت گرفت، اظهار کرد: اشیای چرمی این مجموعه، قدیمی ترین اشیای چرمی پیدا شده از کاوش های باستان شناسی در ایران است.

او از اشیای شاخص این مجموعه به کیسه چرمی و پوستین مربوط به دوره ساسانی و کفش های چرمی هخامنشی اشاره نمود که اقدامات حفاظتی، بازیابی شکل اصلی و آماده سازی برای ارائه در نمایشگاه های پیش رو به وسیله تیم اجرایی این پروژه در پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی انجام شد.

وی با بیان اینکه در سال 1399 همکاری بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی با پروژه پاکسازی بقایای انسانی مردان نمکی زنجان شامل دو فاز بوده است، اضافه نمود: فاز اول در موزه ملی روی پاکسازی و حفاظت چکمه چرمی مرد نمکی شماره 1 انجام شد. در مرحله دوم که در موزه ذوالفقاری زنجان انجام شد بقایای چرمی مرد نمکی شماره 5، پوستین، کفش ها و غلاف شمشیر چرمی متعلق به مرد نمکی شماره 4 و روی تعدادی چرم به جا مانده از مرد نمکی شماره 3 عملیات پاکسازی، حفاظت و بازسازی صورت گرفت.

افضلی پور اظهار کرد: بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی، در بخش مطالعات آزمایشگاهی، از همکاری متخصص بخش رنگینه و علوم الیاف در آنالیز های میکروسکوپی سطح، با استفاده از لوپ دیجیتال و رنگ سنجی برای اندازه گیری اندازه پاکسازی با استفاده از دستگاه رنگ سنج و برای انجام مطالعات بیولوژی از متخصیص بیولوژیست این پژوهشکده بهره گرفته است.

این کارشناس حفاظت و بازسازی گفت: این پروژه ها با همکاری نزدیک پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، موزه ملی ایران، موزه معدنکاری بوخوم آلمان و اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی اجرا شده است.

وی ادامه داد: سابقه همکاری بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی این پژوهشکده با پروژه بین المللی مردان نمکی زنجان در ابتدا به انجام حفاظت اضطراری روی یک دستکش چرمی در موزه ذوالفقاری زنجان در سال 1396 و همکاری با مؤسسه باستان شناسی آموزشگاه علوم اتریش و بخش حفاظت و بازسازی موزه مرکزی روم- ژرمن ماینز آلمان در سال 1398 بوده است.

این کارشناس حفاظت و بازسازی اضافه نمود: در سال 1398 پروژه حفاظت و بازسازی مجموعه آثار چرمی و چوبی بدست آمده از کاوش های معدن چهرآباد زنجان با مدیریت شهرزاد امین شیرازی و به سرپرستی من در رأس تیمی از کارشناسان حفاظت و بازسازی انجام شد که در آن اقدامات حفاظتی و بازسازیی روی 33 شی چرمی، 7 نمونه الیاف گیاهی، 23 شی چوبی و 4 نمونه بقایای استخوان حیوانات صورت گرفت.

وی هدف اصلی از اجرای این طرح را هویت بخشی و شکل دهی به اشیایی که بیشتر جنبه مطالعاتی داشتند و تبدیل کردن آنها به اشیای موزه ای اظهار داشت.

به گفته افضلی پور، فرایند کلی حفاظت و بازسازی اجرا شده در این پروژه، مستندنگاری و آسیب نگاری، تهیه شناسنامه عمومی و حفاظتی و بازسازیی تخصصی، انجام آزمایش های بیولوژیکی، آزمایش های شیمی تر، آنالیز با میکروسکوپ دیجیتالی، پاکسازی مکانیکی، برداشتن برچسب، نرم کردن و رطوبت دهی قطعه یابی، وصالی و چسباندن قطعات، استحکام بخشی، بسته بندی و عکاسی نهایی بوده است.

منبع: همگردی
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1776

به "قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران بازسازی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران بازسازی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید