محیط زیست وارد مدرسه و خانواده شده است ، تربیت یک نسل محیط زیستی

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران/بوشهر دبیر اجرایی طرح آموزشی محیط یار در استان بوشهر گفت: چشم انداز انتهایی این طرح ورود محیط زیست به خانواده و تربیت یک نسل محیط زیستی است، زیرا مدیران و جامعه آینده ما همین دانش آموزان هستند و هدف ما نیز این است که مدیران و جامعه محیط زیست را بشناسند.

محیط زیست وارد مدرسه و خانواده شده است ، تربیت یک نسل محیط زیستی

مهران فقیه، رئیس اداره آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگاران ضمن توضیح جزئیات طرح محیط یار و اهداف آن مطرح نمود: قرار است با همکاری NGO ها و سازمان های مردم نهاد و معلمان همان مدارس، بین 3 تا 5 هزار دانش آموز بوشهری را آموزش محیط زیستی دهیم و پس از ارائه آموزش ها از بین این دانش آموزان محیط یارها انتخاب می شوند.

وی ادامه داد: در سال اول 500 محیط یار، انتخاب می گردد که پس از انتخاب این افراد آموزش هایی را برای محیط یاران و والدین آنان تدارک می بینیم و آموزش ها به سمت این افراد می رود. محیط یارها در واقع نمایندگان یا حافظان محیط زیست در مدارس هستند که نکات زیست محیطی را یاد گرفته اند.

فقیه اظهار کرد: محیط یاران بر اساس علایق و توجهی که به مسائل زیست محیطی نشان می دهند انتخاب می شوند و پس از انتخاب دفترچه هایی دارند و نکات زیست محیطی که در مدرسه، محله و یا خانه اتفاق می افتد را یادداشت می نمایند. مثل برگه اخطاریه برای کسانی که این نکات را رعایت ننموده اند. در نهایت این افراد طبق بسته های آموزشی ارائه شده، پایش و ارزیابی می شوند که چقدر این طرح آموزشی اثربخش بوده است.

دبیر اجرایی طرح ملی محیط یار در بوشهر توضیح داد: هدف این طرح آموزش محیط زیست برای معلمان، دانش آموزان، قشر فرهنگیان و خانواده های آنان است که بچه ها آموزش ها را به خانواده های خود انتقال می دهند.

هدف این است که مدیران و جامعه محیط زیست را بشناسند

رئیس آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان نمود: مدت زمان اجرای این طرح 5 سال است که سال اول آن ابتدای هفته جاری در بوشهر با حدود 5 هزار نفر شروع شده و این افراد در جلسات متعدد تحت آموزش ها قرار خواهند گرفت.

این مسئول محیط زیستی افزود: چشم انداز این طرح و هدفی که در خاتمه برای آن برنامه ریزی شده آموزش محیط زیست به بچه ها است، و بنا داریم نسلی را تربیت کنیم که وقتی به مقاطع بالاتر می روند محیط زیست را آموزش دیده اند و آنها که جدید وارد می شوند هم باید آموزش ببینند.

مهران فقیه یادآور شد: چشم انداز خاتمهیی نیز ورود محیط زیست به خانواده و تربیت یک نسل محیط زیستی است. چون به هر حال مدیران آینده ما و کسانی که در این کشور معلم، مدیر، کارمند و... می شوند از همین دانش آموزان هستند و هدف ما نیز همین است که مدیران و جامعه محیط زیست را بشناسند.

انجمن ها مسائل محیط زیست را لمس نموده اند

دبیر اجرایی طرح ملّی محیط یار در استان بوشهر تاکید نمود: نکته مهم طرح آموزشی محیط یار اینکه NGO ها و سازمان های مردم نهاد مجری این طرح هستند یعنی خود مردم به مردم آموزش می دهند و آموزش و پرورش نیز از این طرح اثربخش استقبال زیادی نموده است.

وی مطرح نمود: آموزش های محیط زیست دیگر به شکل مستقیم نیست و به شکل غیرمستقیم و با علاقه مند کردن بچه ها به محیط زیست انجام می گردد. به همین خاطر سازمان های مردم نهاد را انتخاب نموده ایم چرا که این انجمن ها مسائل محیط زیست را لمس نموده اند و با جان و دل به بچه ها نیز آموزش می دهند.

رئیس اداره آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست بوشهر اظهار کرد: در حال حاضر 4 سال است که طرح مدیریت سبز در سراسر کشور شامل آموزش محیط زیست به کارمندان دولت در چهار مقوله مصرف بهینه آب، برق و انرژی، پسماند و ترویج فرهنگ محیط زیست انجام می گردد که امسال مدیریت سبز تغییر نموده و به 6 آیتم رسیده که حوزه های ساختمان و سوخت -خودرو و وسایل نقلیه- نیز به آن اضافه شده است.

فقیه افزود: در امسال سه دستگاه برتر و همچنین سه دستگاه ضعیف در این حوزه معرفی شدند که اداره گاز بوشهر، اداره بندر، علوم پزشکی و دامپزشکی در این حوزه ها عملکرد قابل تقدیر و خوبی داشته اند.

این مسئول گفت: آموزش های محیط زیست در قالب درس انسان و محیط زیست با مطالب جذاب و کاربردی در پایه یازدهم دبیرستان ارائه می گردد که در نظر داریم این آموزش ها را از قالب آموزش صرف خارج نموده و بسیار کاربردی تر و در قالب فعالیت های عملی به آن بپردازیم. نکته مهم این است که دانش آموزان در این سن بسیار دغدغه مند هستند و اطلاعات خوبی دارند.

دبیر اجرایی طرح آموزشی محیط یار در بوشهر توضیح داد: در واقع سه نوع آموزش زیست محیطی در دوران تحصیل ارائه می گردد که شامل مهدکودک و پیش دبستانی ها؛ طرح محیط یار در مقطع سوم، چهارم و پنجم و پایه یازدهم -پیش از فارغ التحصیلی- است. در پایه یازدهم یک کتاب جامع و اجباری با پنج سرفصل شامل آلودگی آب، خاک، و هوا، گردشگری و حیات وحش که سابقا همکاران ما از مخیط زیست این آموزش ها را ارائه می دادند اما امسال معلمان مرتبط مانند زیست، جغرافیا و... برای این آموزش ها در نظر گرفته شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 530

به "محیط زیست وارد مدرسه و خانواده شده است ، تربیت یک نسل محیط زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط زیست وارد مدرسه و خانواده شده است ، تربیت یک نسل محیط زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید