نحوه محاسبه و تحلیل نقطه سر به سر
به گزارش مجله بیزبینگ، نقطه سر به سر عبارت است از نقطه ای که در آن هزینه ها و درآمد ها برابر می شوند. در واقع در این نقطه هیچ سود و یا زیانی اتفاق نمی افتد. این ضریب برای تجار و صاحبان کسب و کار بسیار مهم است و آن را به کمک یک فرمول بسیار ساده می توان محاسبه کرد.
خبرنگاران | سرویس علوم - نقطه سر به سر یک اصطلاح مرتبط با علوم مالی است که می توان آن را به بیان ساده، نقطه ای تعریف کرد که در آن هزینه ها و درآمدها برابر می شوند. در واقع نقطه سر به سر نقطه ایست که در آن هیچ سود و زیانی اتفاق نیفتاده است و همانطور که از اسمش پیداست، کاملا سر به سر است. در ادامه با این اصطلاح و نحوه محاسبه آن بیشتر آشنا می شویم.
محاسبه نقطه سر به سر
نقطه سربه سر تعداد واحدهاییست (N) که تولید آنها سودی معادل صفر داشته باشد.
درآمد - هزینه کل = 0
- هزینه کل = هزینه متغیر * (N) + هزینه ثابت
- درآمد= قیمت هر واحد * (N)
- قیمت هر واحد* (N) - (هزینه متغیر* (N) - هزینه ثابت) = صفر
بر این اساس نقطه سربه سر عبارت است از
- نقطه سر به سر = هزینه های ثابت (قیمت بر اساس هر واحد - هزینه های متغیر)
تحلیل نقطه سر به سر
منشأ نقطه سر به سر به مفهومی مالی به نام نقطه بی تفاوتی بازمی شود. محاسبه این فاکتور در یک شرکت کاری آسان اما مهم برای مدیران به شمار می آید. بررسی سر به سر در ساده ترین حالت، بینش یک مدیر را نسبت به درآمد، محصولات و یا خدمات تسهیل می کند که این بینش شامل آگاهی از وجود یا عدم وجود توانایی تأمین هزینه های تولید یک محصول و یا خدمات می شود. به علاوه، نقطه سر به سر از این جهت نیز برای مدیران بسیار مهم است که می تواند در تصمیم گیری های مهم کسب و کارشان به آنها کمک کند. از جمله این تصمیمات می توان به آماده کردن اوراق سهام، تنظیم قیمت و درخواست وام اشاره کرد.
همچنین تحلیل نقطه سر به سر یک ابزار آسان برای شناسایی حداقل مقدار فروش است که هم شامل هزینه های ثابت و هم هزینه های متغیر می شود. علاوه بر این، چنین تجزیه و تحلیلی به ایجاد بینش کافی درباره شناخت میزان تقاضاهای آینده کمک خواهد کرد. در صورتی که نقطه سر به سر بالاتر از تقاضای تخمین شده باشد، نشان از ضرر مالی در محصولات دارد و به یک مدیر کمک می کند تا تصمیمات حیاتی در این رابطه بگیرد. در این حالت مدیر ممکن است از ادامه تولید محصول صرف نظر کند، استراتژی های تبلیغاتی را گسترش دهد و یا حتی قیمت گذاری جدیدی را برای افزایش تقاضا در بازار در نظر بگیرد.
کاربرد دیگر این فاکتور کمک به شناسایی ارتباط هزینه های ثابت و متغیر است. هزینه های ثابت را می توان به کمک پرسنل و تجهیزات منعطف، کاهش داد که نتیجه آن کاهش نقطه سر به سر خواهد بود.
چرا نقطه سر به سر باید پایین باشد؟
نقطه سر به سر یک ضریب شگفت انگیز فروش است که در آن سهم فروش محصولات (درآمد منهای هزینه های متغیر) سرمایه گذاری اولیه و هزینه های ثابت را پوشش می دهد. هر محصول که بالاتر از نقطه سر به سر فروخته می شود می تواند سودآور بودن آن را در پی داشته باشد. این فاکتور می تواند برای یک پروژه خاص، سرمایه گذاری و یا یک ریسک جدید در کسب و کار استفاده شود. در نتیجه، هدف هر پروژه و یا سرمایه گذاری جدید این است که کمترین نقطه سر به سر را داشته باشد. اما چرا؟
- نقطه سر به سر بالا حتی برای تولیدات انبوه، یعنی شما باید بازه وسیع تری از پایگاه مشتریان را داشته باشید. متأسفانه این نیاز گاهی باعث می شود که به منظور رضایت همگان مجبور باشید محصولات غیر جذاب، ضعیف و احتمالا ناموفق را تولید و روان بازار کنید.
- در شرایطی که نقطه سر به سر با حاشیه فروش پایین تر تلاقی کند رکود به وجود خواهد آمد. با عدم انجام اقدام متناسب، این شرایط نتیجه ای جز رکود و سکون نخواهد داشت.
- نقطه سر به سر پایین و حاشیه سود مناسب باعث افزایش پتانسیل بازار، طراحی جذاب، مقبولیت برند و حفاظت از خود در برابر رقیبان شود.
اما چگونه می توان این ضریب را کاهش داد؟ در این قسمت به سه راه اثبات شده برای کاهش نقطه سر به سر اشاره می کنیم.
1- افزایش قیمت
بر خلاف آنچه بیشتر مدیران اعتقاد دارند، افزایش قیمت راه آنچنان زهرآگینی نیست اما نیازمند دانش بالای بازار و اطلاعات دقیق راجع به قیمت های رقابتی است. الان زمان خوبی است که بررسی کنید آیا تقاضا بیشتر از عرضه است یا نه؟ و بر اساس آن عمل نمایید.
2- فعالیت های برون سپاری به منظور کاهش هزینه های ثابت
فعالیت های برون سپاری فقط هزینه ها را به صورت نسبی تغییر می دهد که این یک عامل بزرگ در سودآوری محسوب می شود. کارپردازان علاقه مندند محصولات بیشتری به فروش برسانند و اساسا به شرکای نزدیک در تجارت مبدل گردند. آیا تا کنون با خودتان فکر کرده اید چرا شرکت های محصولات الکترونیک و یا خودروسازی به صورت OEM (یا تولیدکننده تجهیزات اصلی) قسمت های زیادی از محصولشان یا حتی محصول کاملشان را برون سپاری می کنند؟
3- برندسازی، پیش فروش و یا فروش مکمل
تولید کنندگان خودروهای لوکس و نیز شرکت های آنلاین در این موضوع خبره هستند چرا که آنها همیشه به صورت معمول یک سری خدمات اساسی را ارائه می دهند که به اندازه کافی مفید بودن سرویس آنها را نشان می دهد. آنها شرایطی را فراهم می آورند که مشتریانشان مجذوب شوند و به عضویت انحصاری آنها دربیایند تا بتوانند به ویژگی های خاص دیگر دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال شرکت نت فلیکس کیفیت عادی قابل قبول ویدئوهایش را با قیمت پایین اما محصولات HD و یا 4K خود را به قیمت بالاتر ارائه می کند.
مثال دیگری که می توان ارائه کرد اپل و سامسونگ هستند. سامسونگ به طور ممتد اپل را در میزان فروش شکست می دهد. اما بر خلاف برند جهانی که داراست، بازه محصولات آن چنان وسیع است که سودآوری را ضعیف تر کرده است. در نتیجه بخش گوشی های هوشمند سامسونگ یکی پس از دیگری با بحران های سودآوری روبرو بوده و به طور مکرر شاهد ضعف مالی است.
از سوی دیگر اپل توانسته تقریبا بالاترین میزان اقبال نسبت به برند و طراحی را داشته و همیشه جاویژه بازار خود را در بالاترین سطح و در سودآورترین حالت نگه دارد. اپل توانسته برون سپاری محصولات خود را نیز با حداقل هزینه های ثابت مدیریت نماید.
هر شرکتی می تواند اپل را الگوی خود قرار دهد و سعی کند تا به این جایگاه برسد اگرچه بسیار سخت است اما غیر قابل دسترس نیست. در صورتی که بخواهید کاهش نقطه سر به سر را تجربه کنید، استفاده از نکات و مثال های بالا را از قلم نیاندازید.
آیا شما صاحب کسب و کار هستید؟ از چه روشی برای کاهش ضریب سر به سر کسب و کارتان استفاده می کنید؟
برگرفته از:knowledge.panxpan. و readyratios
منبع: setare.com