چگونه قانون 10، 30، 60 برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل را رعایت می کنید؟

به گزارش مجله بیزبینگ، تا به حال نام قانون 10-30-60 یا رعایت ترکیب رنگ یا به عبارتی رنگ بندی و تم در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی مدرن خانه به گوش تان خورده است؟ در واقع این قانون برای ترکیب رنگ دکوراسیون و چیدمان منزل شما و جهت ایجاد یک هارمونی رنگی چشم نواز و آرامبخش است. در این قانون نسبت 60%+30%+10% به استفاده از هر رنگ در فضا برمی شود. در مجله خبرنگاران در خصوص ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل با استفاده از قانون 10-30-60 و بایدها و نبایدهای این قانون و اینکه چطور می توانیم این قانون را بشکنیم صحبت می کنیم. این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله خبرنگاران را دنبال کنید.

چگونه قانون 10، 30، 60 برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل را رعایت می کنید؟

دکوراسیون داخلی نقشی اساسی در بالا بردن روحیه فرد و احساس شادی در خانه دارد. جایی که احساس با رنگ روبرو می گردد و با محیط پیرامون خود و سلیقه افراد مطابقت پیدا می نماید. با طراحی دکوراسیون داخلی می توانید به راحتی محیط خانه خود را متفاوت ساخته و احساس آرامش بیشتری را برای زندگی به وجود آورید. طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی هنری است از تلفیق عناصر و المان ها، رنگ ها، چیدمان، نور و… برای ایجاد حس بهتر و محیطی آرامش بخش و خوشایند.

ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل با استفاده از قانون 60-30-10

قانون 10-30-60 یک قانون جالب برای ترکیب رنگ ها و مکمل های رنگی مختلف در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی مدرن خانه، چه کوچک و چه بزرگ است که می تواند در ترکیب رنگ مناسب دکوراسیون هال و پذیرایی و اتاق خواب ها و حتی آشپزخانه منزل حسابی تحول ایجاد کند. در حقیقت درصد 60٪ + 30٪ + 10٪ به معنای ایجاد تعادل در رنگ های مورد استفاده در هر فضایی است. این قانون یک مفهوم بسیار ساده برای استفاده عموم است و ترکیب رنگ و ست کردن رنگ ها در دکوراسیون را تبدیل به یک کار همه پسند و مد روز نموده است. با رعایت این قانون می تواند حتی با داشتن یک دکوراسیون ساده در واقع برترین و شکیل ترین دکوراسیون منزل را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 8 رنگ از برترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

چطور از قانون 10-30-60 برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل بهره ببرید

چه از دکوراسیون داخلی مدرن استفاده می کنید و چه دکوراسیون منزل شما ایرانی است، در این قانون 60 درصد شامل رنگ اصلی اتاق شما است. به احتمال زیاد 60 درصد در یک اتاق نشیمن بیشتر شامل رنگ دیوارهای شما، قطعات بزرگ مثل فرش های اتاق نشیمن و شاید یک کاناپه بزرگ باشد. ایده این است که رنگ 60 درصدی فضای را مسحور می نماید و بعلاوه به عنوان زمینه ای برای انتخاب سایر رنگ های دکوراسیون نقش آفرینی کند. با استفاده از این قانون به راحتی می توانید انتخاب رنگ مبل و فرش را هم موقع خرید انجام دهید و برای ست کردن آنها گیج نشوید.

30 درصد دیگر در این قانون رنگ ثانویه است. از نیمی از این رنگ به عنوان رنگ اصلی خود استفاده خواهید کرد. از این 30 درصد که در واقع رنگ دوم شماست باید در تزییناتی مثل پرده، رومبلی، روتختی، مبل های تک نفره که با کاناپه بزرگ ست می شوند و یا به عنوان رنگ اصلی دیوار در اتاق نشیمن و پذیرایی بهره ببرید. ایده این است که رنگ ثانویه از رنگ اصلی پشتیبانی می نماید، اما به اندازه کافی فرق دارد تا آن ها را از هم جدا نموده و دکوراسیون اتاق را مجذوب نماینده و دلنشین کند. این 30 درصد هم باید با رنگ اصلی بعدی که قرار است وارد دکوراسیون گردد همخوانی داشته باشد و به عبارتی مکمل آن باشد.

چطور قانون 60-30-10 را بشکنیم؟

استفاده از یک قاعده و قانون برای ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل و حتی دفتر و محل کار می تواند انتخاب های رنگی شما را چنان آسان کند که شاید تعجب کنید که چرا همه از آن پیروی نمی نمایند. اما شاید شما از آن جمله افرادی هستید که دوست دارید قوانین رنگ و دکوراسیون را بشکنید و موقع ست کردن رنگ با یکدیگر قوانین خودتان را داشته باشید. شاید هم احساس می کنید برای به کارگیری ایده های رنگی خود به بیش از سه گزینه احتیاج دارید. اگر به این علت شما بخواهید قانون 60-30-10 را بشکنید، چند روش برای این کار وجود دارد که با وجود آن شما می توانید باز هم تعادل رنگ ها را در ترکیب رنگ دکوراسیون منزل خود رعایت کنید.

نکته اصلی هر پروژه خلاقانه و عالی همواره یادگیری قوانین قبل از شکستن آنها بوده است، بنابراین پس از درک فرضیه اصلی این قانون، می توانید آن را برای دکوراسیون خانه یا آپارتمان خود شخصی سازی کنید. بعلاوه یاری می نماید تا در قدم اول بایدها و نبایدهای ترکیب و ست کردن رنگ ها را بدانید.

بیشتر بخوانید: اصول فنگ شویی دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان

قانون کروماتیک را اجرا کنید

هنگامی که شما یک طرح رنگی تک رنگ را ایجاد می کنید ، رنگ های اصلی، ثانویه و تاکیدی شما شما می توانند سایه های مختلفی با همان رنگ داشته باشد تا سه رنگ مجزا. به عبارت دیگر در این ترکیب رنگ از تناژهای مختلف یک رنگ استفاده می کنید نه رنگ های مکمل همدیگر. برای مثال یک رنگ خاکستری (یا هر رنگ دیگری به این ترتیبی که گفته می گردد) می تواند به عنوان رنگ اصلی 60 درصد شما آرامش بخش باشد، تناژی عمیق از همان خاکستری به عنوان رنگ ثانویه 30 درصد شما یک انتخاب عالی است و سایه ای کم رنگ از رنگ خاکستری کم رنگ و روشن 10 درصد رنگ تاکیدی شما را تشکیل می دهد. در این صورت یک طرح رنگی تک، یک طرح رنگ یا کروماتیک، ترکیب رنگی بسیار آرامش بخش را ایجاد می نماید.

در واقع زمانی که شما از این رنگ ها استفاده می کنید یک طرح تک رنگ دارید. بنابراین سه رنگ در قانون قبلی، یک رنگ با تنالیته های روشن تر و تیره تر هستند نه سه رنگ متفاوت. در این جا شما تنالیته خنثی تر رنگ را به اندازه 60 درصد، تنالیته تیره تر را به اندازه 30 درصد و روشن تر را 10 در صد به کار می برید. این روش هم یک سبک پرطرفدار در طراحی داخلی مدرن است.

بیشتر بخوانید: ویژگی های سبک دکوراسیون داخلی مینیمال

منبع: The Spruce

نوشته های مرتبط

12 ترفند شیک برای طراحی مدرن دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک آپارتمانی

8 رنگ از برترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

7 ایده جالب و ساده برای دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون

7 ایده عالی برای بزرگ تر کردن فضای آپارتمان کوچک و نقلی

منبع: افق کوروش
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1889

به "چگونه قانون 10، 30، 60 برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل را رعایت می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه قانون 10، 30، 60 برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل را رعایت می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید