کاشت خزه در هر جایی که می خواهید را یاد بگیرید

به گزارش مجله بیزبینگ، بیشتر افراد زمانی که به خزه فکر می نمایند در فکر شان فضایی یک دست سبز از گیاهی که زمین را پوشانده نقش می بندد. با وجود اینکه این تصور هم خوب و درست است اما خزه ها تنها یک گونه نیستند و انواع مختلف دارند و همه آنها به عنوان پوشاننده زمین استفاده نمی شوند.

کاشت خزه در هر جایی که می خواهید را یاد بگیرید

اگر با انواع مختلف خزه آشنا شوید، از تنوع بی نظیر آن سورپرایز می شوید. انواعی از خزه وجود دارند که در شرایط مناسب می توانند تا 60 سانتی متر هم ارتفاع پیدا نمایند. نوعی دیگری خزه وجود دارد که به صورت دسته ای رشد می نماید. بعلاوه خزه ها همواره به رنگ سبز نیستند. نوعی از خزه وجود دارد که کپسول هایی به رنگ زرد و ساقه هایی قرمز دارد.

به خاطر رشد خود سر این گیاه بر روی بام ها، کنار پیاده رو و در بین سنگ فرش ها و دیگر مکان های ناخواسته، خره هیچ وقت توجهی که لایقش بوده را از سوی پرورش دهندگان گل و گیاه دریافت ننموده و همواره نادیده گرفته شده است.

خزه به خاک یاری می نماید رطوبت را در خود نگه دارد، از فرسایش آن جلوگیری می نماید و به عنوان نشانگری طبیعی برای نشان دادن اسیدیته باران و آلودگی هوا عمل می نماید. خزه 9000 گونه دارد، یکی از آنها را انتخاب کنید و در باغچه، بالکن، گلدان، تراریوم و یا دیش گاردن تان پرورش دهید. این گیاه به خصوص برای پرورش در تراریوم عالی است چرا که خزه عاشق رطوبت است و تراریوم هم مخصوص گیاهان رطوبت دوست است.

این گیاه خویشاوند گلسنگ و جلبک است و سیستم ریشه ای ندارد. البته این مسئله هیچ تاثیری در آسان تر کردن یا سخت تر کردن نگهداری از این گیاه نسبت به گیاهان ریشه دار ندارد. این گیاه روش رشد اختصاصی خود و احتیاجهای خاصش را دارد.

نکته هایی برای آغاز پرورش خزه

خزه می تواند در هر جایی که نور کافی و رطوبت دلخواهش را داشته باشد رشد کند. این گیاه در منفی 6 درجه سانتی گراد غیر فعال می گردد اما در کمتر از این دما هم می تواند زنده بماند.

برای کاشت خزه در هر جایی ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که محل خالی از هر علف هرز یا گیاهی است که بعدا در میان خزه ها رشد کند و از اتصال ریزوم خزه به خاک جلوگیری کند. اگر می خواهید خزه را در باغچه و در مساحتی زیاد بکارید ابتدا زمین را آماده کنید. به این صورت که زمین را برای 1 تا 2 ماه با برگ یا پارچه بپوشانید تا هر گیاه بالغ نشده ای که در آن وجود دارد بمیرد. هر روان آبی که با جریان از میان خزه ها عبور کند هم مانع از اتصال ریزوم آنها به سطح می گردد پس باید روان آب ها را از اینجا منحرف کنید. البته اگر بخواهید خزه تان را در گلدان، تراریوم یا دیش گاردن بکارید کارتان راحت تر است و هیچ کدام از مسائل بالا را ندارید.

کاشت خزه احتیاج به گودال کندن یا آماده کردن خاک ندارد. تنها کافی است خاک را مرطوب کنید و بعد تکه های خزه ای را که از گلفروشی یا هر جای دیگری تهیه نموده اید روی خاک قرار دهید. خزه را به آرامی روی خاک فشار دهید و سپس آن را با اسپری آب پاشی کنید. برای 2 تا 3 هفته هر روز خزه تان را به همین روش با آب اسپری کنید تا زمانی که خزه در مکان جدیدش مستقر گردد. بعد از آن خزه نگهداری خاص دیگری غیر از آبیاری نخواهد خواست. بر خلاف دیگر گیاهان، خزه ها دوست دارند زمانی که هوا آفتابی است آبیاری شوند و نه در شب و بعد از ظهر. این را به خاطر داشته باشید که خزه acrocarp باید در بین دو آبیاری خشک گردد و سپس آبیاری مجدد انجام گیرد در غیر این صورت ممکن است بپوسد.

خزه تان را می توانید بر روی سطحی عمودی هم بکارید. مثلا بر روی یک دیوار یا بر روی مجسمه یا آبنمایی که در حیاط دارید. برای کاشت عمودی خزه می توانید آن را درون یک قاب بکارید و سپس آن را به دیوار آویزان کنید. برای آنکه خزه تان را روی مجمسمه، مبلمان حیاط یا هر شی دیگری که می خواهید بکارید از این روش بهره ببرید: 2 فنجان ماست یا کره شیر را با 11 فنجان خزه خرد شده به خوبی ترکیب کنید و مخلوط را از طریق برس یا اسفنج بر روی هر سطحی که می خواهید قرار دهید. خزه تان را تا زمانی که در محل مستقر گردد و آغاز به رشد کند هر روز آب پاشی کنید. به این ترتیب خزه روی هر شی که می خواهید رشد خواهد نمود فقط نباید آبیاری آن را فراموش کنید.

منبع: فوت و فن / hunker.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2143

به "کاشت خزه در هر جایی که می خواهید را یاد بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت خزه در هر جایی که می خواهید را یاد بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید