6 شهری در ایران که حلزون در گوش می کارند

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه 90 درصد بچه ها ناشنوا از مادران سالم به جهان می آیند، گفت: در حال حاضر در شش استان کشور عمل کاشت حلزون انجام می گردد.

6 شهری در ایران که حلزون در گوش می کارند

علی عرب نژاد در گفت وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی ناشنوایی اظهار کرد: در خراسان جنوبی 3975 نفر به اختلالات شنوایی مبتلاء هستند که از این تعداد، 1675 نفر زن و 2300 نفر مرد هستند.

وی اضافه کرد: 50 درصد علل ناشنوایی ژنتیکی، 25 درصد به علت ناشناخته و حدود 25 درصد دیگر به علت بیماری های مادر حین بارداری و مسائل هنگام زایمان رخ می دهد.

عرب نژاد ادامه داد: تشخیص زودرس، اقدامات درمانی و پیگیری های پزشکی، وجود جوی آرام و پر عطوفت در خانواده، آموزش خانواده، برنامه تربیت شنیداری برای کودک ناشنوا، آموزش شیوه ارتباط شامل گفتارخوانی (لب خوانی) و زبان اشاره و شیوه های ارتباطی تلفیقی، سوادآموزی، حرفه آموزی، اشتغال و کاریابی، شرایط دریافت یاری هزینه کاشت حلزون، سیر فرایند اقدامات توانبخشی برای معلولان کم شنوا از ابتدای طفولیت است.

وی با اشاره به اینکه شیوع اختلالات شنوایی در هر 10 هزار نفر در خراسان جنوبی 6.5 درصد است، بیان نمود: به 1907 ناشنوا در خراسان جنوبی یاری هزینه معیشت توانبخشی پرداخت می گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان نمود: از ابتدای امسال تا کنون اعتباری به مبلغ 125 میلیون ریال به استان برای کاشت حلزون اختصاص یافت و تعداد 65 نفر تعمیر و تعویض قطعات را انجام داده اند.

عرب نژاد با بیان اینکه سه تشکل و انجمن فعال در زمینه امور ناشنوایان نیز در استان فعالیت دارند، توضیح داد: 26 درصد از اعتبار وسایل یاری توانبخشی در سال گذشته به معلولین ناشنوا اختصاص یافت و آمار دریافت نمایندگان سمعک و سایر وسایل یاری شنیداری در سال گذشته به تعداد 803 نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: همچنین 19 درصد از اعتبار وسایل یاری توانبخشی در سال 99 به معلولین ناشنوا اختصاص یافت و در امسال آمار دریافت نمایندگان سمعک و سایر وسایل یاری شنیداری در امسال به تعداد 74 نفر رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان نمود: بر اساس آمارهای موجود از زمان آغاز برنامه سال 87 تا سرانجام سال 1398 قریب به 166 هزار و 222 نوزاد و شیرخوار در سراسر کشور تحت آزمون های غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.

عرب نژاد ادامه داد: از زمان آغاز برنامه تا سرانجام سال گذشته حدود 1859 کودک دارای اختلالات شنوایی شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه درصد تحت پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی نوزادان در سال گذشته معادل 99.81 درصد موالید زنده استان بوده است، توضیح داد: پیش بینی می گردد در سرانجام سال 1399 حدود 99.90 درصد موالید استان تحت پوشش برنامه قرار بگیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان نمود: مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوای آوای فرشتگان نیز به عنوان یکی از دو مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی-آموزشی، تربیت شنیداری و گفتاردرمانی بچه ها کم شنوا و ناشنوا با ظرفیت 56 نفر در راستای آموزش این بچه ها فعالیت می نماید.

عرب نژاد یادآور شد: مرکز خانواده کودک کم شنوا و ناشنوای ترنم در شهرستان قاین نیز در حال حاضر با پذیرش 13 کودک ناشنوا و کم شنوا فعالیت می نماید.

وی اضافه کرد: بچه ها سنین زیر شش سال با یاری یارانه دولتی به مبلغ 6 میلیون تومان نسبت به عمل کاشت اقدام می نمایند و سنین بالای شش سال به صورت آزاد و با پرداخت مبلغ 30 میلیون تومان صورت خواهد پذیرفت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر، در شش استان خراسان رضوی، تهران، شیراز، کرمان، یزد و اهواز عمل کاشت حلزون صورت می پذیرد، یادآور شد: اولویت اول کاشت حلزون نوزادان و بچه ها تا دو سالگی، اولویت دوم بچه ها تا سن پیش دبستانی و اولویت سوم سایر متقاضیان کاشت حلزون در دامنه سنی بالاتر از شش سال هستند.

عرب نژاد گفت: دو واحد با دو کارشناس گفتاردرمانی و شنوایی شناسی غیر دولتی در استان فعالند که علاوه بر درمان اختلالات گفتاری و شنوایی به توانبخشی افراد کم شنوا و نا شنوا اقدام می نمایند و در سال 98 تعداد 282 نفر و در سال 99 تعداد 52 نفر از واحدهای گفتار درمانی و شنوایی سنجی خدمات دریافت نموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1259

به "6 شهری در ایران که حلزون در گوش می کارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 شهری در ایران که حلزون در گوش می کارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید