از جشنواره های دیدنی اندونزی بیشتر بدانید

به گزارش مجله بیزبینگ، اندونزی به لطف تنوع فرهنگی و قومیتی در طول سال شاهد جشنواره های متعدد و رنگارنگی است که می تواند سفر به این کشور آسیایی را برای گردشگران جذاب تر کند.

از جشنواره های دیدنی اندونزی بیشتر بدانید

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

زیبایی طبیعی و میراث فرهنگی غنی اندونزی باعث شده است گردشگران زیادی با تور اندونزی به این کشور سفر نمایند. اما این همه ماجرا نیست و اندونزی در طول سال جشنواره های متعددی را برگزار می نماید که نشان دهنده سنت و فرهنگ خود و کشورهای همسایه اش است. این کشور جمعیتی بیش از 230 میلیون نفر دارد و به واسطه تنوع آداب و رسوم و فرهنگ، جشنواره های مختلفی دارند که تنها بخشی از جشنواره های آن به رویدادهای مذهبی مسلمانان، بودایی ها، مسیحی ها و غیره اختصاص دارد. تقریبا هر استان اندونزی، جشنواره های فرهنگی خاص خودش را دارد که می تواند تجربه ای متمایز و جالب را برای هر گردشگری رقم بزند. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از برترین جشنواره های اندونزی را به شما معرفی کنیم.

1. جشنواره فیلم اندونزی

جشنواره فیلم اندونزی (Indonesian Film Festival) که به اختصار FFI نامیده می گردد، یک مراسم سالیانه اهدای جایزه به برترین دستاوردهای سینمایی در کشور اندونزی است. این جشنواره در سال 1955 میلادی با عنوان پکان آپره سیاسی فیلم ناسیونال آغاز به کار کرد و سپس از سال 1973 میلادی به جشنواره فیلم اندونزی تغییر نام داد. این جایزه سینمایی، معادل اندونزیایی جایزه اسکار در ایالات متحده آمریکا است.

2. جشنواره مد جمبر

جمبر شهر کوچکی در جاوه شرقی است که میزبانی جشنواره منحصر به فرد و جالب مد به نام جشنواره مد جمبر (Jember Fashion Carnival) را بر عهده دارد و توجه مشتاقان عرصه مد و هنر از سراسر دنیا را به خود جلب می نماید. این جشنواره از سال 2001 کار خود را آغاز کرد و به یکی از نمادهای فرهنگ معاصر جاوه شرقی تبدیل شده است.

این مراسم به نمایشگاهی برای عرضه هنر طراحان محلی مد به اندونزی و صنعت مد دنیا اختصاص دارد و در عین حال یکی از رنگارنگ ترین و چشم نوازترین جشن های اندونزی محسوب می گردد. جشنواره مد جمبر، هفتمین جشنواره بزرگ دنیا به حساب می آید و هزاران نفر هر سال در ماه آگوست در آن شرکت می نمایند.

3. جشنواره رامبو سولو

جشنواره رامبو سولو (Festival Rambu Solo)، یک مراسم تدفین سنتی در تانا توراجا واقع در سولاوسی است و با هدف احترام به روح مردگان برگزار می گردد و چندین روز طول می کشد. با اینکه عملا یک مراسم تشییع جنازه است، اما مردم این منطقه به حضور گردشگران عادت دارند و از آن ها استقبال می نمایند. این جشنواره در محدوده ماه های جولای و سپتامبر برگزار می گردد.

4. جشنواره فرهنگی دینگ

دینگ (Dieng) یکی از مشهورترین فلات های دنیا است که چشم اندازی خیره نماینده دارد و گردشگران زیادی از آن دیدن می نمایند. فرهنگ و سنت نقش مهمی در جامعه این منطقه ایفا می نماید و یکی از رسوم منحصر به فرد آن ها، روواتان (ruwatan) نامیده می گردد. در این مراسم، بچه ها دینگ که موهای به هم تنیده و گره خورده دارند شرکت می نمایند و موی به هم تابیده آن ها بریده می گردد تا در آینده موهای طبیعی داشته باشند. سپس موی بریده شده را به صورت نمادین در آب رودخانه می اندازند تا به اصل خود برگردد. این جشن با نمایش های هنری سنتی متعددی همراه است و در اوایل آگوست برگزار می گردد.

5. جشنواره سکاتان

جشنواره سکاتان (Sekaten) شامل مراسم سنتی، نمایشگاه و بازار شبانه است که هفت روز طول می کشد و به مناسبت تولد حضرت محمد برگزار می گردد.

این مراسم هر سال از پنجم تا دوازدهم ماه مولود در تقویم جاوایی (ربیع الاول در تقویم اسلامی) جریان دارد و مهم ترین مراسم در روز دوازدهم (همان روز تولد حضرت محمد) از 8 صبح آغاز می گردد. کوهی از برنج، شیرینی، غذاهای متنوع، میوه و سبزیجات در این جشن واقع شده است که توسط تعدادی گارد سلطنتی محافظت می گردد. بعد از دعا، مردم به سمت این کوه حمله می نمایند؛ زیرا معتقدند مواد غذایی آن باعث خیر و برکت زندگی شان می گردد.

6. جشنواره ماپانرتاسی

جشنواره ماپانرتاس (Mappanretasi) که معنای لغوی آن، غذا دادن به دریا می گردد، مراسم سنتی قبیله بوگیس است که آوریل هر سال در پاگاتان در جنوب کالیمانتان برگزار می گردد. این جشنواره نماد قدردانی از خداوند برای خیر و برکت ساحل پاگاتان است که منبع رزق و روزی مردم منطقه به حساب می آید. مراسم اصلی با قرار دادن غذاهایی نظیر موز، انواع برنج ها و مرغ در قایق ها همراه است و در نهایت هم مرغ ها را قربانی نموده و غذاها را در آب می ریزند.

7. جشنواره گل توموهون

جشنواره گل توموهون (Tomohon Flower Festival) هر سال در توموهون در سولاوسی شمالی برگزار می گردد. اولین بار این جشن در سال 2006 به صورت یک رویداد دوسالانه اجرا شد، اما از سال 2014 به دستور دولت به یک مراسم سالانه تبدیل شد. این مراسم شامل 4 رویداد اصلی است: رژه خودروهای گل کاری شده که از شهرها و روستاهای همسایه در مراسم شرکت نموده اند، مسابقه ملکه گل، نمایشگاه پرورش گل، اجراهای فرهنگی و هنری. سمینارها و جلسات بحث و تبادل نظر به خصوص در حوزه گردشگری نیز از دیگر برنامه های این جشن است.

8. جشنواره جایلولو

جشنواره جایلولو (Festival Jailolo) هر سال در هالماهرای غربی برگزار می گردد و معمولا آغاز مراسم با تطهیر دریا همراه است و در ادامه، با اجرای برنامه های دیگر، زیبایی اندونزی شرقی را به رخ هر بیننده ای می کشانند. مسابقه عکاسی در زیر آب یکی از برنامه های جالب این مراسم است که عکاسان محلی و خارجی را به این منطقه روانه می نماید. این جشنواره برای افراد عاشق عکاسی و غواصی قطعا می تواند لحظات خوشی را رقم بزند.

9. جشنواره پاسولا

در سومبا غربی، مردم جشنواره پاسولا (Pasola Festival) را به پاس قدردانی از ارواح اجدادشان برپا می نمایند. این جشنواره جنگ باستانی هر سال در محدوده ماه های فوریه و مارس بین دو گروه از مردهای سومبایی اتفاق می افتد و با خطراتی همراه است، زیرا احتمال برخورد نیزه با شرکت نمایندگان وجود دارد. فعالیت اصلی این جشنواره معمولا چندین روز بعد از ماه کامل آغاز می گردد و به اعتقاد مردم این منطقه، خونی که بر زمین ریخته می گردد باعث باروری و حاصلخیزی زمین شده و محصول برنج آن ها را چند برابر می نماید.

10. روز سکوت

روز سکوت (The day of silence) یا عید نایپی (Nyepi) طبق تقویم مردم بالی، آغاز سال نو محسوب می گردد و تقریبا در ماه مارس اتفاق می افتد، هر چند ممکن است هر سال تغییر کند. بومیان جزیره معتقدند که در این روز، ارواح شیاطین از سمت دریا به طرف جزیره پرواز می نمایند و به همین دلیل در روز آغاز سال نو خود از هر نوع فعالیت مادی دست می کشند، همه چراغ ها را خاموش می نمایند و ورود و خروج به این جزیره معروف گردشگری ممنوع می گردد. مقام های فرودگاه بالی نیز اعلام می نمایند که هیچ پرواز داخلی یا بین المللی در مدت عید نایپی انجام نمی گردد. مراسم های سنتی، دعا و برنامه های متعددی در روزهای قبل از آن انجام می گردد و همه مردم بالی در کنار هم این مراسم را گرامی می دارند.

11. جشنواره گالونگان

جشنواره گالونگان (Galungan Festival) بهترین جشن در تقویم ووکو (تقویم محلی بومیان بالی) است که مردم محلی اعتقاد دارند در طول 10 روز اجرای آن خدایان بالی برای جشن به زمین می آیند. در این جشن، بومیان، حیوانات افسانه ای دست سازی را به نام بارونگ (موجود خیالی ترکیبی از سگ و شیر) از یک معبد به معبدی دیگر جابه جا می نمایند. این مراسم نمادی از پیروزی دارما یا فضیلت بر تمام نیروهای شر زمین است. مردم در این جشنواره انواع میوه ها و گل ها را تزیین می نمایند و با بهترین لباس خود که پر از جواهرات است، در جشن حاضر می شوند. تاریخ دقیق این جشن بر اساس تقویم مردم بالی، روز دویست و دهم تقویم است که هندوهای سایر نقاط دنیا نیز آن را جشن می گیرند.

12. روز استقلال اندونزی

روز استقلال اندونزی (Independence day) نه تنها در کشور اندونزی، بلکه در سراسر دنیا با شور و حرارت زیادی برگزار می گردد. این مراسم در 17 آگوست برپا می گردد و بزرگ ترین جشنواره ملی کشور به شمار می رود.

13. جشن ویساک

از آنجا که اندونزی محل اسکان بودایی ها است، جشن ویساک (Waisak) یکی از مهم ترین جشنواره های این کشور به حساب می آید. این مراسم مهر تاییدی بر تولد، روشنگری و مرگ بودا است و کل کشور اندونزی به زیبایی هر چه تمام تر تزیین می گردد. این جشن در ماه مه و ژوئن جریان دارد و روز بزرگی برای همه راهب ها و رهروان بودایی است.

منبع: کجارو / indoindians.com / traveltriangle.com
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 417

به "از جشنواره های دیدنی اندونزی بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از جشنواره های دیدنی اندونزی بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید