انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

به گزارش مجله بیزبینگ، امروزه با توجه به ایده پردازی ها و طرح های بی نظیری که توسط معماران و طراحان ارائه می شوند اکثر صاحب خانه ها سعی می کنند اتاق خواب ها را با زیباترین مدل ها طراحی کرده و دکوراسیونی بی نظیر در آنها ایجاد کنند. اتاق خواب بخشی از خانه است که هدف از حضور در آن کسب آرامش و فراغت از دغدغه های روزانه است. افرادی که دارای نوزاد هستند از بین اتاق خواب های منزل یکی از آنها را به اتاق کودک اختصاص می دهند و محیطی زیبا، ایمن و خصوصی برای کودک خود در نظر می گیرند. طراحی این اتاق خواب باید با هدایت طراحان صورت گیرد و نمی توان بدون آگاهی از سبک های طراحی داخلی و تاثیر رنگ ها اقدام به تغییر دکوراسیون کرد. دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک از نظر روانشناسی بسیار حائز اهمیت است و باید توجه ویژه به آن معطوف گردد. مهمترین نکته در طراحی این اتاق استفاده از رنگ مناسب است. رنگ ها تاثیرات متفاوتی بر روحیه و رفتارهای کودک می گذارند، بنابراین با آگاهی از تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی و اینکه کدام رنگ بهترین تاثیر را بر کودک می گذارد می توان مناسب ترین رنگ را انتخاب نمود. در این نوشته از ما سعی کردیم به معرفی رنگ ها و اثرات متفاوت آنها بر کودک بپردازیم تا با آگاهی از آنها بتوانید زیباترین و دوست داشتنی ترین دکوراسیون را برای اتاق کودک خود طراحی نمائید.

انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

انتخاب رنگ های مناسب برای طراحی اتاق خواب کودک کمی سخت است خصوصاً اگر ایده های بسیار زیادی در خصوص آن داشته باشید. رنگ های پاستیلی بهترین گزینه برای ایجاد اتاق خوابی آرام برای کودک می باشند زیرا رنگ های ملایم آن حسی آرامش بخش به کودک منتقل می کنند و نسبت به سایر رنگ ها برای زیبا و جذاب ساختن اتاق کودک توصیه می شوند. دکوراسیون داخلی مدرن، مدل های جدید طراحی دکوراسیون اتاق کودک را با ایجاد تغییر در سبک های قدیمی با تنوعی بی نظیر ارائه می دهد. اتاقی برای نوزاد جذاب و دوست داشتنی است که در دکوراسیون آن رنگ های خنثی به کار نرفته باشد.

روان شناسی رنگ های اتاق کودک این روزها بسیار کارآمد و قابل اطمینان است زیرا روان شناسی رنگ ادعا می نماید که رشد ذهنی و جسمی کودک به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر رنگ های محیط اطراف قرار می گیرد. همانطور که واضح است هر پدر و مادری بهترین را برای کودک خود می خواهند، بنابراین با تفکر در خصوص تاثیرات رنگ و اینکه چگونه این رنگ ها بر رشد و رفتار کودک تاثیر می گذارند، والدین ترغیب می شوند تصمیمات درستی برای انتخاب رنگ های مناسب اتاق خواب کودک خود اتخاذ کنند.

رنگ های گرم

این موضوع کاملاً مشهود است که رنگ های گرم حسی از صمیمت و شادی ایجاد می کنند. طیف های قوی رنگ قرمز، نارنجی و زرد بیانگر صمیمیت و راحتی هستند. غیر از حسی شاد و لذت بخش که شما می توانید با این رنگ ها تجربه کنید، ذهن نیز تحریک شده و علاوه بر آن جسم شما شاداب تر و فعال تر خواهد شد. این ترکیب از رنگ های گرم و احساسات ناشی از آن جنبه های منفی خودشان را نیز دارند، مخصوصاً اگر کودک بیش فعال باشد این رنگ های انرژی زا به ریلکس شدن وی کمکی نمی کنند. بنابراین بهتر است که این رنگ ها را همراه با رنگ های ملایم بهره ببرید. یکی از جذاب ترین ایده ها برای طراحی اتاق خواب کودک رنگ کردن دیوار با یک رنگ گرم و ترکیب آن با دکوراسیونی از همان رنگ یا ایجاد کنتراست بین رنگ های گرمتر و سردتر است. این گونه رنگ ها در اتاق کودک تعادل ایجاد می کنند و هیجان بیش از حد و انرژی منفی را از بین می برند.

نارنجی روشن و شاد

رنگ نارنجی گرم و تحریک کننده تعاملات اجتماعی را تقویت می نماید و تمایل به ارتباط و تعامل با محیط را افزایش می دهد. علارغم تاثیر مثبت آن، حضور فراوان رنگ نارنجی خصوصا در طیف های پررنگ، می تواند در اتاق خواب دختران و پسران انرژی را تحت تاثیر قرار دهد. برای تعدیل حس هیجانی که این رنگ در اتاق خواب ایجاد می نماید باید نور کافی در اتاق تنظیم گردد.

قرمز

رنگ قرمز که رنگ شور و هیجان است بدن را آکنده از انرژی و سرزندگی می نماید و ذهن را فعال می سازد. میزان ضربان قلب و تنفس تحت تاثیر محیطی که در آن رنگ قرمز وجود دارد قرار می گیرد و تندتر می گردد. سپری کردن زمان زیاد در یک چنین محیطی، مخصوصا در اتاق کودک ممکن است میزان تهاجم گری را افزایش دهد یا حتی میزان تمرکز را کاهش دهد. بنابراین، اگر چه رنگ قرمز به اتاق انرژی می دهد ولی استفاده زیاد از آن خوب نیست زیرا باعث بیش فعال شدن کودک خواهد شد. به طور کلی، رنگ قرمز ایده خوبی برای اتاق کودک محسوب نمی گردد.

آبی

طبق نظریه روان شناسان، سایه های رنگ آبی مخصوصاً اگر برای طراحی اتاق پسرها مورد استفاده قرار گیرند می توانند حس خوبی را منتقل کنند مگر اینکه آن سایه رنگ را درست انتخاب نکرده باشید. رنگ آبی برای اتاق کودکی که مشکل تغذیه دارد توصیه نمی گردد چون اشتها را کم می نماید. برای بچه هایی که به راحتی گرم و پر جنب و جوش می شوند، رنگ سرد می تواند مفید باشد. اگر طیف های رنگ آبی برای دکوراسیون اتاق به درستی انتخاب شوند می توانند نمایی بسیار زیبا و آرام ایجاد کنند.

صورتی

از دید روانشناسی اگرچه رنگ صورتی اغلب برای اتاق خواب نوزاد دختر مورد استفاده قرار می گیرد اما برای اتاق نوزاد پسر نیز می تواند فوق العاده باشد. دانشمندان رفتارگرا فعالیت بچه ها بازداشت شده در دادسرای سن برناردینو در کشور کالیفرنیا را مشاهده نمودند و متوجه شدند که رفتارهای خشونت آمیز آنها با قرار دریافت در اتاق های 8 فوت در 4 فوتی صورتی رنگ کاملاً آرام شدند. بنابراین، این رنگ برای تم اتاق پسران نیز می تواند به کار رود. رنگ صورتی خودش به تنهایی حسی از آرامش را به همراه دارد.حتی اتاق پسرها را نیز می توان با استفاده از دکوراسیونی متشکل از سایه های روشن صورتی طراحی کرد. به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این رنگ می تواند باعث اضطراب گردد بنابراین مقدار متعادلی از آن را برای اتاق کودک بهره ببرید.

زرد

رنگ زرد، رنگی شاد و زنده است و نماد گرمی و حرارت خورشید می باشد. استفاده از این رنگ در اتاق کودک می تواند به فضا نور و روشنایی بیفزاید، اما استفاده بیش از حد از آن باعث می گردد کودک شما گریه کند. به همین دلیل بهتر است این رنگ را در بین رنگ های مورد علاقه خود برای طراحی اتاق کودک استفاده نکنید. فعالیت های ذهنی و حرکت ماهیچه های کودک موقعی که در فضای احاطه شده با رنگ زرد قرار می گیرد افزایش می یابد بنابراین از این رنگ باید به مقدار محدود و در ترکیب با سایر رنگ ها برای دکوراتیو نمودن فضا استفاده کرد. زرد کم رنگ، رنگی آرامش بخش است و می توان به اندازه تعیین از آن در اتاق استفاده نمود.

سبز مایل به آبی

رنگ آرامبخش سبز مایل به آبی فشار خون را کاهش می دهد، بدن را ریلکس می نماید و فکر را آسوده می سازد. طیف های روشن آن آرامش بخش هستند با این وجود وفور آن رشد کودک را کند و آرام می نماید. به هر حال، این رنگ یک ایده مدرن ارزشمند برای اتاق کودک است.

رنگ های سرد

چنین رنگ هایی اتاق را عریض تر نشان می دهند و محیط را آرام و ریلکس می کنند. ذهن و جسم با طیف ملایم رنگ های سرد تحریک می شوند و این امر برای اتاق کودک نیز صادق است. البته از این رنگ ها باید با احتیاط استفاده کرد، اگر این رنگ ها خیلی تند و تیز باشند می توانند حسی سرد و ناخوشایند به جای بگذارند. اگر بخواهید فضا را آرام تر کنید پارچه های کرمی کم رنگ و ملایم را با این رنگ ها به کار ببرید. صرف نظر از جنسیت کودک، رنگ های خنثی برای بچه ها همواره توصیه می شوند.

قهوه ای

رنگ قهوه ای یک رنگ طبیعی است و اگر به صورت درست و یا به شکل قهوه ای تیره یا بژ استفاده گردد، حس گرم و پرشوری در اتاق ایجاد می نماید. بنابراین مطلع باشید اگر این رنگ را درست با رنگ های دیگر جور نکنید در دکوراسیون اتاق کودک شما نوعی ناهنجاری به چشم می خورد. رنگ قهوه ای برای طراحی اتاق هر دو جنس دختر و پسر استفاده می گردد.

خاکستری

رنگ های خنثی ذهن را باز می کنند و به فرد انگیزه می دهند. با ترکیبی از تزئینات و سبک های گرم بسیار خوب و زیبا هماهنگ می شوند، بنابراین برای استفاده از این رنگ طبیعی در بین انتخاب هایتان برای رنگ اتاق کودک تردید نکنید.

سبز

رنگ سبز نماد طبیعت است و بنابراین محیط را آرام جلوه می دهد و آرامش فرد را بالا می برد. این رنگ با سلامتی، شفا دهی، رفاه و آسایش مرتبط است. رنگ سبز تاثیر آرامبخشی روی ذهن و جسم دارد، اضطراب را کاهش می دهد و تمرکز را زیاد می نماید. قرار دریافت در برابر رنگ سبز حتی ممکن است توانایی خواندن را هم افزایش دهد. طبق یک تحقیق معلوم شد که با قرار دادن یک کاغذ سبز شفاف در بالای یک متن دانش آموزان توانستند سرعت خواندن و درک مطلب خود را بالا ببرند. بنابراین، شما دلایل زیادی برای در نظر دریافت این رنگ برای طراحی اتاق کودک دارید.

بنفش

رنگ بنفش از دیرباز رنگ سلطنتی بوده و تا امروز هم باقی مانده است. جواهرات بنفش رنگ هم نماد زندگی شاهانه هستند. بنفش های کم رنگ، مثل ارغوانی و یاسی بیشتر آرامش بخش هستند و حس زندگی تجملی به انسان می بخشند. بنفش در طبیعت به ندرت یافت می گردد بنابراین این رنگ غیر طبیعی ترین رنگ است و گنجاندن آن در بین رنگ های دیوار اتاق کودک از ایده های فوق العاده و بی نظیر برای اتاق کودک محسوب می گردد.

دلیل علمی مربوط به ارتباط بین رنگ و رفتار انسان دقیق و قطعی نیست. اما به طور کلی نکاتی در خصوص طراحی اتاق خواب برای تزیین اتاق نوزاد و کودک به ما ارائه می دهد. مطالعات نشان داده اند که نوزادان به طور کلی رنگ بنفش را بیشتر از رنگ های دیگر دوست دارند. در مقایسه با رنگ آبی سرد و صورتی ملایم، رنگ بنفش توجه نوزادان را فوراً به خود جلب می نماید و آنها را مدت طولانی تری مجذوب نگه می دارد. به علاوه نگاه کردن به این رنگ خوب است. بنفش رنگی زیبا، پرآرامش و پرابهت است که انتخابی عالی برای اتاق کودک بوده و یکی از رنگ های مورد علاقه بچه ها می باشد.

سفید

رنگ سفید، انرژی، امیدواری و قدرت تغییر را به بار می آورد. بهترین استفاده از رنگ سفید، ترکیب آن با رنگ های دیگر است. اگر اتاق کودک کوچک باشد این رنگ حس بزرگتر بودن فضا را برای شما به وجود می آورد، بنابراین دید شما را به طور کامل عوض می نماید.

سیاه

در اتاق بچه ها به ندرت از رنگ سیاه استفاده می گردد و استفاده از این رنگ برای دکور کردن اتاق کودک مناسب نیست. به همین دلیل از این رنگ باید همواره در حد اعتدال استفاده گردد. رنگ سیاه یک رنگ تیره و قدرتمند است بنابراین اگر اتاق شما پنجره های بزرگ و نور طبیعی زیاد دارد از این رنگ همراه با سایه های کنتراست بهره ببرید.

نتیجه گیری

در حالی که علم می تواند نظریات کلی مفیدی بدهد، به خاطر داشته باشید که پاسخ ها و ادراک های روانشناسی کاملاً شخصی و ذهنی هستند. شما ممکن است در خصوص یک رنگ بر اساس فرهنگ و ارجعیت های شخصی خود احساس متفاوتی داشته باشید. اگر کودک شما رنگ قرمز را دوست دارد نگران تاثیرات منفی آن نباشید. به طور کلی انتخاب رنگ اتاق کودک با توجه به شخصیت کودک متفاوت است. مغز طوری طراحی شده که نیازها و خواسته ها را شناسایی کرده و راستا ما را به همان جهت راهنمایی می نماید. به گفته دیگر، اگر فرزند شما شادمان و شاد است مغز او هم شاد و شادمان است.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 597

به "انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید