اگر مشکل اس-400 با ترکیه حل نشود، دنبال راه های دیگری می رویم

به گزارش مجله بیزبینگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، سفیر آمریکا در آنکارا امروز جمعه اظهار داشت: امیدواریم مشکل اس -400 با ترکیه حل شود؛ در غیراینصورت، به دنبال راه های دیگری می رویم.

اگر مشکل اس-400 با ترکیه حل نشود، دنبال راه های دیگری می رویم

دیوید ساترفیلد سفیر آمریکا در آنکارا در این خصوص گفت که واشنگتن در حال حاضر برنامه ای برای تشکیل گروه کاری مشترک در راستای حل اختلافات فیمابین با ترکیه در ارتباط با خرید سامانه های هوایی اس- 400 از روسیه ندارد.

وی در این باره افزود: این موضوع به قوانین آمریکا برمی شود. امیدواریم مشکل اس -400 با ترکیه حل شود؛ در غیراینصورت، بر تمامی حوزه های مرتبط با همکاری های فیمابین که مستقیماً توسط تحریم ها تحت الشعاع قرار نگیرند، متمرکز خواهیم شد.

این در حالیست که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر در سخنانی اعلام کرده بود: آنکارا برای خرید سامانه های جدید اس -400 نیازی به اجازه آمریکا ندارد. هیچ کشوری نمی تواند گام های ترکیه در زمینه صنایع دفاعی را مشخص کند. این اقدامات به طور کلی با تصمیمات آنکارا مشخص می شود. نمی توانیم اقدامات خود در راستای صنایع دفاعی را با اجازه مراجع دیگر اتخاذ کنیم. ما یک کشور عضو ناتو هستیم. به عنوان یک عضو ناتو، جهت گیری از کشورهای هم پیمان در این سازمان را نمی توانیم بپذیریم. علیرغم پرداخت مبلغی هنگفت، متاسفانه جنگنده های اف -35 به ما تحویل داده نشد. در حوزه دیپلماسی بین المللی این یک اقدام غلطی است که توسط آمریکا در مورد ترکیه به عنوان کشور هم پیمان آن صورت گرفت. امیدوارم پس از آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن و دیدارهایی که صورت خواهد گرفت، با برداشتن گام های مثبت مسائل را حل کنیم.

گفتنی است که سال گذشته، واشنگتن در واکنش به اولین آزمایش اس -400، ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده های اف -35 کنار گذاشت.

آمریکایی ها مدعی هستند استفاده از یک سامانه روسی از سوی یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، دیوار دفاعی ناتو را تضعیف می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1503

به "اگر مشکل اس-400 با ترکیه حل نشود، دنبال راه های دیگری می رویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر مشکل اس-400 با ترکیه حل نشود، دنبال راه های دیگری می رویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید