این خوراکی ها معجزه می نمایند!

به گزارش مجله بیزبینگ، هرگاه صحبت از مواد غذایی می گردد، به اولین چیزی که فکر می کنیم چاقی است. اما یک رژیم غذایی سالم هم می تواند سلامت جسمی ما را تامین کند و هم جلوی زوال قدرت ذهنی ما در مقابل پیری را بگیرد.

این خوراکی ها معجزه می نمایند!

خبرنگاران | هرگاه صحبت از مواد غذایی می گردد، به اولین چیزی که فکر می کنیم چاقی است. اما یک رژیم غذایی سالم هم می تواند سلامت جسمی ما را تامین کند و هم جلوی زوال قدرت ذهنی ما در مقابل پیری را بگیرد.

به گزارش خبرنگاران ، پیری با خود هزاران مشکل را برای بدن به همراه می آورد و مسائل مربوط به حافظه تنها یکی از آن موارد است. برای مقابله با این موضوع باید در قدم اول یک رژیم غذایی مناسب را انتخاب کرد.

ویتامین ها، اسیدها و تمام گروه های دیگر برای بدن ویژگی های دارند که وجود هر یک را ضروری می نماید. اما برای اینکه یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم تا بتوانیم قدرت مغز را افزایش دهیم، بهتر است این سه دسته مواد غذایی را در رژیم خود بگنجانید: اسیدهای چرب امگا 3، زردینه ها و ویتامین ای.

گروه اول: اسیدهای چرب امگا 3 برای تقویت حجم مغز

اگر قرار باشد که حافظه به برترین شکل عمل کند، باید سلول های مغزی بتوانند با سرعت و به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. همراه با پیری، سلول های عصبی کمتر شده، خون غنی از مواد غذایی کمتر به مغز می رسد و آماس نیز اوضاع را پیچیده تر می نماید. بعلاوه پیغام رسان های شیمیایی اصلی به نام پیغام رسان های عصبی در مغز کمتر فراوری می گردد. در بعضی موارد، ارتباطات بین سلول ها کمتر شده و مسائل حافظه ای پدید می آید.

کار اسیدهای چرب امگا 3 بهبود پیغام رسانی الکتریکی بین سلول های عصبی، کاهش آماس و التهاب ایجاد شده و بعلاوه تقویت تمرکز حواس و مبارزه با از بین رفتن حافظه است. به نظر می رسد هر چه حجم مغز کوچکتر باشد احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد بیشتر است.

از آنجایی که بدن قادر به فراوری اسیدهای چرب امگا 3 نیست، بنابراین باید آن ها را به وسیله غذا جذب کرد. ماهی یکی از برترین منابع جذب امگا 3 است. هرچند بهتر است از مصرف ماهیانی که مقدار جیوه یا دیگر فلزهای سنگین آن زیاد است اجتناب کنید، مانند شمشیر ماهی یا ماهی آب فام. اما اگر علاقه ای به غذاهای دریای ندارید، چاره کار کجاست؟ این دسته از افراد می تواند از منابع دیگر تغذیه نمایند.

مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

ماهی های چرب سرد آبی: شاه ماهی، ساردین، ماهی خال خالی، ماهی آزاد، لوزی ماهی و ماهی قزل آلا

سبزی ها: کلم بروکسل، اسفناج، منداب، نعناع، کلم کالی و آب تره

روغن ها: روغن خردل، روغن کبد ماهی، روغن کانولا، روغن بزرک (کتان) و روغن سویا

تخم مرغ

گردو

آنتی اکسیدان ها و سلامت مغز

پیری کار را برای سلول های مهم مغز برای محافظت از خود در برابر رادیکال های آزاد سخت می نماید. رادیکال آزاد به اتم، مولکول یا یونی گفته می گردد که دارای الکترون جفت نشده یا به عبارتی دیگر پوسته الکترونی ناقص باشد که در همه جا، حتی هوایی که تنفس می کنیم، وجود دارند. هر سلول در بدن هزاران رادیکال آزاد فراوری می نماید که مهم ترین آن اکسیژن است. علاوه بر آن، بدن ما به وسیله دود تنباکو، آلودگی و حتی تشعشعات فرابنفش می تواند در معرض این رادیکال ها قرار گیرد. اما مشکل رادیکال های آزاد در این است که طی فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو سلول های عصبی را نابود می نماید.

جای بسی خوشحالی است که بدن با سیستم دفاعی طبیعی خود توان مقابله با رادیکال های آزاد دارد که همان آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی مانند ویتامین سی، بتاکاروتن و سلنیوم وجود دارد.

گروه دوم: زردینه ها و یاری به حافظه بهتر

اگر کسی به شما گفت که غذاهای رنگی بخورید، علت آن وجود آنتی اکسیدان ها در این نوع مواد غذایی است. تقریبا تمام مواد غذایی، سبزی ها و گیاهان شامل زردینه هستند که برای سلامتی کاملا مفید هستند. کاهش التهاب، کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و علائم اگزما از حمله فواید مصرف زردینه ها است. نتایج پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که زردینه ها برای جلوگیری از مسائل مرتبط با پیری در مغز کارآمد بوده و تعداد ارتباطات بین نورون های مغزی را افزایش می دهد. بعلاوه برای مقابله با آلزایمر نیز نقشی اساسی دارد. استفاده از زردینه ها در رژیم غذایی کار سختی نیست؛ کافی است تا می توانید مواد غذایی رنگارنگ بهره ببرید.

مواد غذایی سرشار از زردینه ها

میوه های سته: بلوبری، توت فرنگی و توت سیاه

سبزی ها: اسفناج، کلم کالی و آب تره

میوه های رنگی: کدو تنبل، آووکادو، انواع آلو و انگور قرمز

قهوه

شکلات تلخ

گروه سوم: ویتامین ای برای یاری به محافظت از مغز

علت کارایی ویتامین ای مبارزه با رادیکال های آزاد است. یادمان نرود که رادیکال آزاد به سلول های مغز آسیب جدی وارد می نماید. نتایج چند پژوهش نشان می دهد ویتامین ای سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کند می نماید. البته به شواهد و پژوهش های بیشتری برای اثبات این ادعا احتیاج است. بعلاوه در مطالعه ای دیگر در نشان داده شد که نوعی ویتامین ای به نام توکوتریِنول از آسیب به ماده سفید مغز جلوگیری می نماید که خود با سکته، آلزایمر و بیماری پارکینسون در ارتباط است.

البته هنوز کارایی صددرصدی ویتامین ای محل مناقشه محققان است، اما شکی نیست که غذاهای حاوی آنتی اکسیدان برای سلامتی کاملا مفید هستند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین ای

آجیل و تخمه: بادام، گردو پی کان، کره بادام زمینی، بادام زمینی، فندق، جوز کاج و تخمه آفتاب گردان

روغن ها: روغن جوانه گندم، روغن آفتاب گردان، روغن گل رنگ، روغن ذرت و روغن سویا

سبزی ها: اسفناج، برگ قاصدک، برگ چغندر و برگ شلغم

هرگز نمی توان جوانی را بازگرداند، اما می توان با مصرف مواد غذایی مناسب در برترین شرایط دوران پیری ماند و این حقیقت تنها با انتخاب های هوشمندانه میسر می گردد.

منبع: هافینگتن پست

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2149

به "این خوراکی ها معجزه می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خوراکی ها معجزه می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید