باغ شازده ماهان ، بهشتی در دل کویر کرمان، تصاویر

به گزارش مجله بیزبینگ، اطلاعات این باغ از طرف یونسکو به 35 زبان ترجمه و در نقشه گردشگری یونسکو قرار گرفته است. باغ شاهزاده ماهان با درختان سر به فلک کشیده و زمزمه جویباری که از هر گوشه و کنار آن شنیده می گردد مثل الماسی قیمتی بر سینه کویر می درخشد.

باغ شازده ماهان ، بهشتی در دل کویر کرمان، تصاویر

جهت دریافت خدمات ساخت باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارشخبرنگاران: باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان، یکی از عظیم ترین و زیباترین باغ های ایرانی است که در زمان قاجار و به دستور محمد حسن خان، سردار ایروانی حاکم وقت کرمان و در حدود سال 1238 خورشیدی متولد شده و اعجازش این است که درست در میانه کویر بنا شده است. باغ شاهزاده در حدود 2 کیلومتری شهر ماهان و 35 کیلومتری مرکز کرمان قرار گرفته است و برای رسیدن به آن می توانید به وسیله جاده کرمان به بم اقدام نموده و پس از حدود 25 کیلومتر، به آنجا برسید. این باغ مثل بهشتی است که در میانه دوزخ سربرآورده باشد. علاوه بر این، بنای باغ شاهزاده در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. همانطور که گفته شد، این باغ، در میانه راه کرمان به بم و در جهت جاده ابریشم قرار گرفته است و همین امر در زمان های دور، بر اهمیت آن افزوده بوده است.

این باغ طی مدت 11 سال (1298 هجری قمری تا 1309 هجری قمری) ساخته شد و پس از مرگ محمدحسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان احداث بنای آن نیمه ساخته رها شد.

گفته می گردد که صاحب بناهای باغ ظلم و ستم زیادی را بر مردم روا می داشت. هنگامی که معمارِ سردر مشغول تکمیل آن بود خبر مرگ شاهزاده عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (نوه دختری ناصرالدین شاه) را به وی می رسانند. وی از شدت خوشحالی تغار گچِ در دستش را محکم به دیوار می کوبد و پس از رها کردن کار از آنجا می گریزد. حالا این جاهای خالی یادمانی از یک خاطره تاریخی هستند که بر سردر باغ شاهزاده جا خوش نموده اند.

باغ شاهزاده ماهان بدلیل قرارگیری در دل کویر و تضادی که بین فضای سرسبز داخل باغ و محیط خشک بیرون دیواره های باغ دارد، جذابیت ویژه ای برای بازدیدنمایندگان و گردشگران دارا میباشد و از آن میتوان بعنوان یکی از زیباترین باغ های سنتی و خاص سرزمین ایران نام برد که چنین تضاد زیبایی را بوجود آورده است.

مساحت تقریبی باغ شاهزاده ماهان حدود پنج و نیم هکتار و طول آن 407 متر و عرض آن 122 متر میباشد که دارای دو مجموعه بنا شرقی و غربی است. علاوه بر معماری اصیل عمارت باغ شازده ماهان، وجود فواره هایی که تنها بر اساس قانون فیزیک و ارتفاع عمل می نمایند، از ویژگی های شاخص این باغ سنتی زیبا میباشد.

گردشگران و بازدیدنمایندگان باغ شازده ماهان ،در بدو ورود به باغ سردر زیبای را مشاهده مینمایند که این سردر مانند قاب عکسی به نظر می رسد که عمارت، حوض ها، فواره ها و درختان باغ را به تصویر می کشد. کوشک یا عمارت اصلی باغ در انتهای فوقانی باغ، سردر، عمارت شاه نشین و حمام بناهای باغ را شامل می شوند.

موضوع دیگری که در خصوص باغ شاهزاده جالب توجه است، سیستم آبرسانی هوشمندی است که در آن موقع، در باغ تعبیه شده و تا به امروز، آبادانی باغ را تضمین نموده است. جریان آب در قالب یک جوی که در دو طرف آن دو حوض عظیم قرار گرفته است، طراحی شده است و فواره هایی که در این حوض ها قرار دارند، باعث ایجاد طراوت بیشتر در محیط شده اند. این فواره ها در جای جای باغ شاهزاده به چشم می خورند و کمتر باغی در ایران وجود دارد که به این میزان از فواره ها استفاده نموده باشد و البته آن ها را با هدف و مقصود خاصی در بنا جا داده باشد.

در این باغ درختان میوه متنوعی به چشم می خورند، از درختان سوزنی مثل کاج و سرو گرفته تا درخت چنار و سپیدار. درختان میوه هم هستند که در کرته ها کاشته می شوند و در فصولی که میوه دارند منظره جالب و رنگارنگی را به وجود می آورند. در جلوی عمارت هم حوض ها و فواره ها آب نمای زیبایی را تشکیل داده اند. منبع آب باغ رودخانه کوچک تیگران است. مسعودی بنای این باغ را از جنبه های مختلف معماری و نقش آب در آن آنالیز نموده است.

بناهای باغ عبارت اند از: کوشک اصلی یعنی سکونت گاه دائمی و یا فصلی مالک که در انتهای فوقانی باغ قرار گرفته است. سر در خانه به صورت بنایی خطی در بخش ورودی باغ قرار گرفته است و در دو طبقه بنا شده است. طبقه بالایی این بنا دارای اتاق هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده اند.

شکل اصلی باغ شاهزاده، مستطیلی با نسبت تقریبی چهار به یک است. طول کلی داخل باغ 407 متر و عرض آن 122 متر است. تقسیم بندی کلی باغ به صورت یک محور طولی و دو کانون (محوطه بنای اصلی باغ در قسمت بالا و محوطه ورودی در قسمت پایین) قابل تشخیص است. محورهای فرعی به صورت افقی و عمود بر محور اصلی در مرز اختلاف سطح ها، کرت ها را که شمار آن ها در هر طرف هشت عدد است، به وجود آورده اند. بناهای باغ به سه دسته تقسیم شده اند که تنها ما به شرح یکی از آن ها بسنده می کنیم. بنای اصلی در بالاترین سطح باغ قراردارد. بنای سر در خانه در بخش ورودی و سایر بناهای خدماتی، مماس به دیوار اصلی و خارج از آن واقع شده اند. سطح بنای بالاخانه 487 مترمربع و سطح سردر خانه 234 مترمربع و فاصله این دو از یکدیگر 325 متر است.

قصه ای محلی پیرامون بنا

قصه هایی درباره صاحب این بنا، عبدالحمید میرزا ناصرالدوله، بر سر زبان ها است که اغلب از ظلم و ستم این شاهزاده می گویند. در یکی از این قصه ها آمده است که:

به هنگام ساخت باغ شاهزاده، سنگ عظیمی سد راه کارگران می گردد که کسی از عهده خُرد کردن آن بر نمی آید. شاهزاده آنها را وادار می نماید تا راهی برای این کار بیاندیشند و کارگران به او می گویند که این کار فقط از عهده یک نفر بر می آید و وی را نزد شاهزاده می آورند. شاهزاده با دیدن فردی نحیف و لاغر عصبانی می گردد و فکر می نماید کارگران او را به سخره گرفته اند. اما به او شرح داده می گردد که این فرد به اصطلاح چشم های شوری دارد که به سنگ نیز اثر می نمایند. آن فرد از شاهزاده می خواهد که بعد از چشم زدن سنگ به او کاری نداشته باشد و وی می پذیرد اما وقتی با چرخیدن دور سنگ آن را چشم می زند و نرم می نماید، شاهزاده دستور می دهد که چشم های او را در بیاورند تا از گزند چشم شور در امان باشد.

راه های دسترسی

1- از کرمان وارد عظیمراه هفت باغ شوید و جهتتان را تا رسیدن به جاده شاهزاده ماهان ادامه دهید و به یاری تابلوهای راهنما به باغ برسید. اگر از بم راهی باغ می شوید، جاده بم کرمان را تا عظیمراه هفت باغ ادامه دهید و سپس وارد جاده باغ شاهزاده ماهان شوید.

2- جاده کرمان-بم را ادامه دهید و پس از گذر از کنار شهر ماهان، در قسمت انتهایی این شهر به خیابان خیام بروید و خودتان را به عظیمراه هفت باغ برسانید. دوربرگردان را دور بزنید و وارد جاده باغ شاهزاده ماهان شوید.

ساعت و هزینه بازدید از باغ شاهزاده ماهان

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 تا 19:00

هزینه: 3000 تومان برای گردشگران ایرانی و 20000 تومان برای گردشگران خارجی

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 993

به "باغ شازده ماهان ، بهشتی در دل کویر کرمان، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ شازده ماهان ، بهشتی در دل کویر کرمان، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید