با 9 روش برطرف مسائل صدا در ویندوز 10 آشنا شوید

به گزارش مجله بیزبینگ، در این مقاله قصد داریم 9 روش کاربردی برای رفع مسائل صدا در ویندوز 10 را به شما معرفی کنیم تا با بهره گیری از آن ها بتوانید در صورت به وجود چنین اشکالاتی که بسیار هم بین کاربران رایج است، به راحتی آن ها را رفع کنید. بنابراین اگر از کاربران ویندوز 10 هستید و با مسائل رایج صدا دست و پنجه نرم می کنید، این مطلب را از دست ندهید.

با 9 روش برطرف مسائل صدا در ویندوز 10 آشنا شوید

ممکن است بارها برای شما پیش آمده باشد که هنگام روشن کردن ویندوز، تماشای فیلم و سریال، پخش کردن موسیقی و حتی بازی کردن متوجه قطعی صدای ویندوز شده باشید و نمی دانید که دلیل آن چیست و چگونه باید این مشکل را برطرف کنید. اشکالات صدا در ویندوز معمولاً یکی از رایج ترین مسائلی است که کاربران درگیر آن می شوند. سیستم عامل ویندوز 10 پس از اینکه برای اولین بار روی سیستم شما نصب شد، به صورت اتوماتیک اقدام به نصب کارت صدا می نماید و دیگر احتیاجی نیست تا این فرآیند به صورت دستی به وسیله شما انجام گردد.

به بیانی دیگر مایکروسافت نصب کارت صدا را به طور اتوماتیک در فرآیند نصب ویندوز اعمال نموده است. با این حال اما گاهی اوقات صدای کامپیوتر و یا لپ تاپ شما بدون هیچ دلیل خاصی قطع می گردد و شما را کلافه می نماید. باید اشاره نمود که ایرادات مربوط به صدا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، برای مثال امکان دارد مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. در این شرایط راهکار هایی نظیر نصب درایور، دستکاری تنظیمات و ریستور کردن بعضی از تنظیمات پیشنهاد می گردد که اغلب می توانند مشکل قطعی صدا را حل نمایند. علاوه بر آن ها، 9 روشی که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت به شما یاری می نماید تا به آسانی مسائل صدا ویندوز 10 را مرتفع نموده و به انجام امور روزمره خود بپردازید.

اگرچه تمرکز این مقاله روی ویندوز 10 است، اما بسیاری از روش هایی که معرفی می شوند، در ویندوز 11 نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

1. صدای لپ تاپ و اتصالات خروجی را مورد آنالیز قرار دهید.

بعضی اوقات پیش می آید که به دلایل مختلف از راهکار هایی که بسیار ساده بوده و می تواند به ما در پیدا کردن دلیل قطعی صدای ویندوز 10 یاری کند، غافل می شویم و به جای آن دنبال راهکار های پیچیده می گردیم. بنابراین اول باید ساده ترین روش ها را مورد آنالیز قرار دهیم. اگر صدای سیستم شما قطع شده است، باید چک کنید که صدای سیستم را میوت (بی صدا) ننموده باشید. برای آنالیز این کار، روی آیکون Volume در گوشه سمت راست پایین ویندوز کلیک نموده تا نوار اصلی صدا را آنالیز کنید. مطمئن شوید که در حالت بی صدا قرار ندارد و یا در سطح بسیار پایین تنظیم نشده است. اگر بی صدا باشد، علامت X را در کنار آیکون بلندگو خواهید دید.

پس از انجام این کار، روی همان آیکون صدا کلیک راست نموده و گزینه Open Volume mixer را انتخاب کنید تا سطح صدای فعلی را برای همه برنامه هایی که صدا دارند، مشاهده نمایید. در صورت احتیاج، می توانید سطح صدای این برنامه ها را تغییر داده و آنالیز کنید که به اشتباه بی صدا نشده اند یا سطحشان آنقدر کم نباشد که شنیده نمی شوند. اگر صدایی از سیستم خود می شنوید اما سطح صدا بسیار کم است، ممکن است احتیاج به عیب یابی سیستم خروجی صدا داشته باشید.

بار دیگر تأکید می کنیم که حتماً سطح صدای برنامه ها، بازی ها، پخش نماینده های ویدیو یا موارد مشابه را آنالیز کنید. بعلاوه بهتر است برنامه های صوتی که زیاد استفاده نمی کنید را ببندید. بعضی از برنامه ها می توانند کنترل دستگاه صوتی شما را در دست بگیرند، بنابراین ممکن است شما صدایی از برنامه های دیگر نشوید. به عنوان مثال، هنگام استفاده از هدفون بلوتوثی، تماس Discord می تواند مانع از پخش صدا در برنامه های دیگر گردد.

اگر صدای سیستم شما قطع شده است، ری استارت کردن ویندوز می تواند یک راه چاره موثر قبل از انجام روش های دیگر باشد. بعلاوه ممکن است دلیل قطعی صدا، فرآیند به روزرسانی نو باشد که منتظر ری استارت شدن سیستم برای نصب شدن است، بنابراین پیشنهاد می کنیم که حتماً ویندوز خود را ری استارت کنید و در صورت حل نشدن مشکل، به آنالیز سایر موارد بپردازید.

2. مطمئن شوید که از خروجی صدای درستی استفاده می کنید

اگر بیش از یک دیوایس صوتی به سیستم شما متصل است، باید آنالیز کنید تا اشتباهی ویندوز خروجی صدا را طریق دستگاه دیگری پخش ننموده باشد.

برای تغییر دیوایس مورد استفاده جهت پخش صدا، دوباره روی آیکون مقدار صدا کلیک کنید. در بالای نوار لغزنده ی صدا، اگر بیش از یک دیوایس فعال داشته باشید، نام دیوایس فعلی را خواهید دید. روی آن کلیک نموده تا منوی تمام دیوایس های متصل به سیستم شما باز گردد، سپس خروجی صدا مورد نظر خود را از فهرست انتخاب کنید.

بعلاوه گاهی اوقات پیش می آید که این فهرست همه دیوایس های متصل به سیستم را نشان نمی دهد. بنابراین جهت مشاهده فهرست کامل دیوایس های صوتی متصل به لپ تاپ یا کامپیوتر خود، روی آیکون مقدار صدا کلیک راست نموده و گزینه Open Sound settings را انتخاب کنید. این به عنوان میانبری برای رسیدن به بخش Settings > System > Sound menu عمل می نماید.

در صفحه باز شده، روی گزینه Manage sound devices در زیر بخش Choose your output device کلیک نموده تا همه دیوایس هایی که به سیستم شما متصل هستند را ببینید. از گزینه تست صدا هر یک از دیوایس های موجود جهت آنالیز پخش صدا استفاده کنید. پس از تغییر خروجی صوتی سیستم، ممکن است لازم باشد تا سطوح صدا را دوباره مانند آنچه گفته شد، آنالیز کنید.

گزینه Disabled را آنالیز کنید تا مطمئن شوید دیوایسی را که می خواهید استفاده کنید، غیبرطرفال نشده باشد. روی گزینه Enabled بزنید تا در صورت احتیاج دوباره دیوایس صوتی مد نظر شما فعال گردد.

اگر دیوایس صوتی مورد نظرتان را نمی بینید و یا کار نمی نماید، روش های دیگر را آنالیز کنید. بدیهی است که بلندگوها، هدفون یا سایر دستگاه های صوتی شما احتیاج به عیب یابی بیشتری دارند.

3. همه اتصالات صوتی بی سیم و سیمی را مورد آنالیز قرار دهید

در این مرحله، باید اتصالات فیزیکی همه دیوایس های صوتی خود را آنالیز کنید، به خصوص اگر خروجی صوتی مورد نظر شما در منوهای بالا نشان داده نمی گردد.

مطمئن شوید که همه کابل های صدا (و برق) به درستی به سیستم شما وصل شده اند. پیشنهاد می کنیم که همه وسایل صوتی خود را از برق بکشید و دوباره به آن وصل کنید، فقط برای اینکه مطمئن شوید که اتصالات خروجی شل نیستند. اطمینان حاصل کنید که کابل های صوتی را به پورت های مناسبی وصل نموده اید. به طور کلی، دستگاه های صوتی باید به پورت سبز رنگ که گاهی اوقات آیکون هدفون دارد، متصل شوند.

اگر کابلی فرسوده، بیش از حد خم شده یا آسیب دیده باشد، ممکن است باعث عدم انتقال صدا به دستگاه های صوتی گردد. بنابراین اگر موارد مذکور را مشاهده کردید، حتماً نسبت به تعویض کابل های صوتی اقدام نمایید. برای آنالیز اتصالات صوتی بی سیم مانند هدفون به بخش Settings > Devices > Bluetooth & other devices مراجعه نموده و مطمئن شوید که دستگاه صوتی خود را به درستی به سیستمتان متصل کردید.

اگر از هدفون های بلوتوثی، تبلت، تلویزیون یا موارد مشابه خود نیز استفاده می کنید، ابتدا اتصال آن ها را از دیوایس های دیگر جدا نموده، سپس دوباره آن ها را به لپ تاپ یا کامپیوتر خود وصل کنید. بدیهی است زمانی که هدفون بی سیم به گوشی هوشمندتان متصل است، نمی تواند صدای ویندوز را برای شما پخش کند. بهتر است که همه دیوایس های صوتی متصل به سیستم خود را قطع نموده و تنها دیوایسی که می خواهید از آن استفاده کنید را به لپ تاپ یا کامپیوتر خود متصل نمایید.

4. از سیستم عیب یابی صدای ویندوز استفاده کنید

در این مرحله، بهتر است که از سیستم عیب یابی صدای ویندوز 10 استفاده کنید. این سیستم به ویندوز 10 اجازه می دهد تا مسائل صدا را به تنهایی شناسایی و برطرف کند. البته باید اشاره کنیم که گاهی اوقات استفاده از سیستم عیب یابی صدا در برطرف مسائل آن موثر نیست. اما ارزش آن را دارد تا قبل از انجام دادن روش های پیچیده، از این سیستم عیب یابی استفاده کنید.

از جهت Settings > Update & Security > Troubleshoot > Additional troubleshooters استفاده نموده و گزینه Playing Audio را بزنید. سپس مراحل گفته شده را دنبال کنید تا سیستم به طور اتوماتیک اشکالات صدای سیستم شما را مرتفع سازد. پس از اتمام عیب یابی شما می توانید جزئیات مسائل صدا سیستم خود را شناسایی کنید.

5. درایورهای صوتی را حذف و مجدداً نصب نمایید

درایورهای صوتی معمولاً پس از نصب به خوبی کار می نمایند، اما گاهی اوقات پیش می آید که این درایورها دچار مسائلی می شوند که برای برطرف مسائل باید آن ها را حذف و مجدداً نصب کنید. سیستم عامل ویندوز 10 روش های مختلفی برای برطرف مشکل خرابی درایور در خود گنجانده است. شما باید به وسیله کلیک راست روی دکمه Start یا زدن Win + X به بخش Device Manager دسترسی پیدا کنید.

پیش از حذف درایور، ابتدا بهتر است که آن را به روزرسانی کنید. برای این کار در بخش Device Manager قسمت Audio inputs and outputs را باز کنید. سپس روی دستگاه صوتی مورد استفاده خود کلیک راست نموده، Properties را انتخاب و به تب Driver بروید. در صورت موجود بودن گزینه Roll Back Driver، آن را انتخاب کنید و با این کار ویندوز 10 فرآیند استفاده از نسخه قبلی درایور را شروع می نماید.

اگر این گزینه برای شما در دسترس نیست، باید درایور خود را به روزرسانی (Update Driver) و یا حذف (Uninstall Device) کنید. البته باید اشاره کنیم گاهی اوقات ویندوز از این طریق نمی تواند بعضی از درایورهای خاص را به روزرسانی کند و بنابراین شما باید به صورت دستی آن ها را آپدیت کنید. اگر به روزرسانی برای درایور در دسترس نیست، می توانید آن را حذف نموده و مجدداً برای نصب آن اقدام نمایید.

شایان ذکر است قبل از حذف درایور، بهتر است آخرین نسخه آن را از وب سایت سازنده لپ تاپ یا کامپیوتر خود دانلود کنید. برای پیدا کردن درایور مخصوص سیستم خود، تنها کافی است تا نام سیستم خود را در کنار کلمه driver در گوگل سرچ کنید. بعلاوه بهتر است که از دانلود درایورها از وب سایت های ثالث اجتناب نمایید. اگر درایور خاصی برای سیستم شما در دسترس نباشد، ویندوز به طور اتوماتیک یک درایور ساده را روی سیستم شما نصب خواهد نمود.

برای حذف درایور، روی گزینه Uninstall Device در پنجره Properties کلیک کنید تا پنجره دیگری با نام Confirm Device Uninstall برای شما به نمایش در بیاید. بسته به درایور مورد نظر، این پنجره ممکن است دارای گزینه ی Delete the driver software for this device باشد. در صورت مشاهده این گزینه، OK را بزنید.

هنگامی که درایورها را پاک کردید، سیستم خود را مجدداً ری استارت کنید. اگر توانستید درایور نوی را دانلود کنید، همین حالا آن را نصب کنید. در غیر این صورت، ویندوز باید احتمالاً درایور عمومی را برای سیستم شما نصب نموده باشد. اگر با انجام دادن مراحل بالا باز هم مشکل شما حل نشد، همین مراحل را در بخش Sound, video, and game controllers انجام دهید.

6. کدک صوتی با وضوح بالا IDT را به روزرسانی کنید

بعضی از سیستم ها ممکن است با اشکالات کدک صوتی با وضوح بالا IDT روبرو شوند. این مسائل با انجام یک به روزرسانی ساده، که به شما امکان می دهد درایور صوتی مورد نظر خود را انتخاب کنید، حل خواهد شد.

به بخش Device Manager بروید و سپس وارد قسمت Sound, video, and game controllers شوید. اگر گزینه IDT High Definition Audio CODEC را دیدید، روی آن کلیک راست نموده و Update driver را انتخاب کنید. بسته به نوع کامپیوتر شما ممکن است این گزینه برای شما به نمایش در نیاید. اگر این گزینه را نمی بینید، مراحل بعدی را دنبال کنید.

در بخش بعدی، گزینه Browse my computer for drivers را انتخاب کنید. این گزینه به شما امکان می دهد از بین درایورهای از پیش نصب شده روی سیستم، درایور مد نظر خود را انتخاب کنید.

مطمئن شوید که گزینه Show compatible hardware را علامت زده اید. سپس در قسمت Model، گزینه High Definition Audio Device را انتخاب نموده و گزینه Next و Yes را بزنید. ممکن است برای اعمال تغییرات لازم باشد تا سیستم خود را ری استارت کنید.

7. مسائل درایور صوتی Realtek High Definition آنالیز نمایید

بسته به سازنده و سخت افزار سیستم شما، ممکن است به جای درایور صوتی IDT، درایور صوتی Realtek روی سیستم شما نصب شده باشد. مسائل این درایور صوتی نیز می تواند دلیل مسائل صدای سیستم شما باشد، بنابراین باید آن را مورد آنالیز قرار دهید. ابتدا مراحل گفته شده برای درایور IDT را برای این درایور تکرار نموده تا به روزرسانی آن را چک کنید. اگر با به روزرسانی این درایور مشکل حل نشد، روش هایی که در ادامه معرفی می شوند را تست کنید.

درایورهای وای فای را رفرش کنید

یکی از روش های رایج زمانی که ویندوز 10 با مسائل قطعی صدا روبرو می گردد، غیبرطرفال کردن درایورهای Realtek WLAN، حذف نصب و سپس نصب مجدد آخرین نسخه آن است.

ابتدا به وب سایت Realtek بروید و آخرین نسخه درایور قابل اجرا را برای سیستم خود دانلود کنید. سپس دوباره Device Manager را باز کنید و درایورهای Realtek Wireless LAN خود را مورد آنالیز قرار دهید. این درایورها باید در بخش Network adapters قرار گرفته باشند و کلمات Realtek و Wireless نیز در نام آن ها دیده گردد.

روی درایور کلیک راست نموده و گزینه Uninstall device را بزنید. اکنون به فایل درایور نوی که دانلود نموده اید بروید، محتویات آن را استخراج کنید، فایل نصب setup.exe یا مشابه آن را پیدا نموده و فرآیند نصب آن روی سیستم خود را طی کنید.

پورت صوتی جلویی سیستم خود را غیبرطرفال کنید

این روش ممکن است روی همه سیستم ها جواب ندهد، اما برای بعضی ها نیز موثر است. شما می توانید با دوبار کلیک کردن روی آیکون بلندگوی Realtek که در بخش System Tray در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش ظاهر می گردد، این گزینه را مشاهده کنید. در سیستم های نوتر، این برنامه با Realtek Audio Console جایگزین شده و با جستجوی در سیستم، مانند هر برنامه دیگری به راحتی قابل دسترس است.

در بخش Device advanced settings، شما احتمالاً گزینه Disable front panel jack detection را خواهید دید. از این بخش می توانید این قابلیت را غیبرطرفال نموده تا آنالیز کنید که آیا مشکل صدا حل شده یا نه.

8. Audio Enhancements ویندوز را غیبرطرفال کنید

بخشی که در این مرحله باید آن را آنالیز کنیم، بخش Audio Enhancements (بهبودهای صوتی) ویندوز 10 است. این بخش جزیی از برنامه ها و قابلیت های مایکروسافت است و همانطور که از نامش پیداست به تقویت و بهبود سیستم صوتی ویندوز می پردازد. با این حال گاهی اوقات این تنظیمات می توانند دلایل قطعی صدای سیستم شما باشند. شما به راحتی می توانید این تنظیمات را غیبرطرفال کنید.

برای دسترسی به بخش Audio Enhancements، روی آیکون بلندگوی سیستم کلیک راست نموده و گزینه Sounds را انتخاب کنید تا پنجره صدای کنترل پنل باز گردد. در اینجا، به تب Playback بروید و روی دستگاه صوتی مورد استفاده خود دوبار کلیک کنید. در پنجره بعدی، روی تب Enhancements کلیک کنید. در آنجا، پنجره با عنوان Disable all enhancements را علامت بزنید و سپس گزینه Apply را انتخاب کنید. شما می توانید در صورت داشتن مشکل در سایر دستگاه های صوتی متصل به کامپیوتر، این مراحل را برای هریک از آن ها انجام دهید.

بعلاوه در این بخش باید آنالیز کنید که دستگاه صوتی مورد نظر شما به عنوان دستگاه پیش فرض انتخاب شده یا نه. برای انجام این کار روی دیوایس مورد نظر خود کلیک راست نموده و گزینه Set as Default Device را انتخاب کنید.

9. سرویس های صوتی ویندوز را ری استارت کنید

اگر مشکل قطعی صدای سیستم شما با انجام دادن تمامی روش های معرفی شده حل نشد، این احتمال وجود دارد که سرویس های صوتی ویندوز شما دچار اختلال شده باشند. برای آنالیز و حل این مشکل، عبارت Services را در منوی Start تایپ نموده تا بخش Services Manager برای شما باز گردد. سپس به سمت پایین اسکرول نموده تا بخش Windows Audio را پیدا کنید. اگر این سرویس اجرا نگردد، سیستم صوتی ویندوز شما به درستی کار نخواهد نمود. با دوبار کلیک کردن و انتخاب Start دوباره آن را فعال کنید.

بعلاوه آنالیز کنید تا سرویس های صوتی روی گزینه Automatic تنظیم شده باشند. در صورت مشاهده تنظیمی غیر از این مورد، آن را به صورت دستی تغییر دهید. بخش Windows Audio Endpoint Builder را نیز به همین ترتیب آنالیز کنید، زیرا پخش صدای ویندوز به درستی اجرای آن نیز وابسته است.

سخن آخر

مسائل مربوط به قطعی صدا در ویندوز 10 همیشه بین کاربران وجود داشته و دلایل مختلفی نیز دارد. در این مقاله به آنالیز و معرفی 9 روش کاربردی برای برطرف مسائل صدا در ویندوز 10 پرداختیم تا شما به راحتی بتوانید در صورت ایجاد اشکالات در سیستم خود، آن ها را مرتفع سازید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2121

به "با 9 روش برطرف مسائل صدا در ویندوز 10 آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 9 روش برطرف مسائل صدا در ویندوز 10 آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید