بزرگداشت مولانا، بزرگداشت شاعری نامی و تاریخی

به گزارش مجله بیزبینگ، در تقویم پارسی، روزها و مناسبت های ویژه ای وجود دارند که برای پارسی زبانان از اهمیت زیادی برخوردار هستند. یکی از همین روزها، هشتم مهر، سالروز بزرگداشت مولانا، شاعر بزرگ ایرانی بوده که در تقویم رسمی ایران به ثبت رسیده است. نام اصلی این هنرمند جلال الدین محمد بلخی بوده که در سال 672 قمری بر اثر بیماری لاعلاجی به دیار باقی شتافت، اما آثار بزرگش چون مثنوی معنوی، غزلیات شمس، رباعیات و فیه ما فیه همچنان در نزد مردم باقی است و ارزشش خود را حفظ کرد. برای آشنایی بیشتر با زندگی نامه این ادیب نامی در روز بزرگداشت مولوی ما را دنبال کنید.

بزرگداشت مولانا، بزرگداشت شاعری نامی و تاریخی

زندگی نامه مولانا

جلال الدین محمد بلخی در سال 604 هجری در شهر بلخ دیده به دنیا گگردد و در طول حیاتش القاب زیادی همچون مولوی، مولوی رومی، ملای رومی، مولانا و مولانا خداوندگار را کسب کرد. وی در هجده سالگی با دختر خواجه شرف الدین لالای سمرقندی، خاتون ازدواج کرد و خداوند چهار فرزند صالح به او بخشید که پس از مرگ وی راه رسمش را ادامه دادند. هچنین، پدر مولوی مردی سخنور بود که در نزد مرم بلخ از احترام و ارزش زیادی بهره مند بود پس از مرگ او مولوی جای پدر را گرفت و آغاز به سخنرانی و تدریس در بین مردم خود کرد، اما در این حین هیچگاه ار تربیت و تعلیم خود غافل نگردید. این بلاگ به مناسبت بزرگداشت مولوی نگارش شده است.

آشنایی مولانا با شمس تبریزی

مولوی در طول حیات شصت و هشت ساله خود با افراد معروف و سرشناسی بیشماری همچون شیخ عطار، کمال الدین عدیم و محی الدین عربی نشت و برخاست داشت، اما به گفته خود هیچکس به اندازه شمس تبریزی در زندگیش تاثیر گذار نبود و به قول استاد شفیعی کدکنی شمس به وی تولدی دوباره در بزرگداشت مولانا بخشید. به مناسبت سالروز بزرگداشت مولانا باید بدانید که آشنایی آن ها از این قرار است که روزی شمس وارد یکی از مجالس مولانا می گردد و به او می گویند این کتاب هایی که کنار خود گذاشتی چیست و چه کاربردی دارد؟ و آن ها را برداشته و داخل حوضچه می اندازد! مولانا حیرت زده از وی می پرسد چکار می کنی بعضی از آن ها کتاب های پدرم بود که دیگر یافت نمی شوند و فقط در نزد من قرار داشتند! سپس شمس دست خود را داخل آب می برد و کتاب ها را سالم و بدون آسیب از حوض بیرون می کشد مولانا بیشتر حیرت زده شده و رازش را جویا می گردد و شمس در جواب می گوید که این ذوق و حال است که تو را از آن خبری نیست. از آن پس مولوی تدریس را کنار گذاشته و در کنار به تعلیم و تربیت خود می پردازد اما کم کم این علم اندوزی به یک رابطه عاشقانه تبدیل می گردد. این بلاگ به مناسبت بزرگداشت مولوی نگارش شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 395

به "بزرگداشت مولانا، بزرگداشت شاعری نامی و تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت مولانا، بزرگداشت شاعری نامی و تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید