بهسازی چهره سیستان و بلوچستان در سطح ملی ضروری است

به گزارش مجله بیزبینگ، به گزارش خبرنگاران، حسام الدین آشنا شامگاه جمعه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: تغییر نگاه رشد گردشگری ملی، بین المللی و اشتغالزائی را برای این استان که از فرهنگ و تمدن غنی برخوردار است به همراه دارد.

بهسازی چهره سیستان و بلوچستان در سطح ملی ضروری است

وی اضافه نمود: نگاه به بازسازی چهره این دیار نباید در زمره برنامه های کوتاه مدت باشد، بدانیم اگر صد میلیارد برای ترمیم چهره این استان هزینه کنیم، هزار میلیارد را در آینده ای نه چندان دور به دست خواهیم آورد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری بیان نمود: دوران جزیره ای نگاه کردن به مقوله فرهنگ گذشته است، باید از ظرفیت های فرهنگ برای پیشرفت استفاده کرد یا به عبارت دیگر کارهای فرهنگ باعث توسعه در تمام عرصه ها شود.

تصویب 29 طرح فرهنگی نشان دهنده نگاه ویژه دولت است

آشنا به سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: تصویب 29 طرح فرهنگی در کنار دیگر اقدام های ارزنده دولت و نظام در این استان جنوب شرقی، نشان دهنده اهتمام ویژه ملی برای توسعه سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: از فعالیت های دولت در این استان می توان به توسعه بنادر چابهار و مکران اشاره کرد که با اتمام این پروژه ها چهره استان تغییر زیادی خواهد کرد و می توان از واژه شروع دوران توسعه یافتگی یاد کرد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری بیان نمود: با توجه به ثبات امنیت شکل گرفته در این استان می توان به آینده سیستان و بلوچستان امید ویژه ای داشت چرا که از ظرفیت های بالقوه اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و غیره برخوردار است که کافی است فقط یک برنامه ویژه برای بهره برداری از آن ها داشته باشیم.

وی تاکید کرد: این استان در حوزه هنرهای بومی سخنان ناگفته ای دارد اما به دلیل مظلوم واقع شدن به جای صادر کردن هنرهای خود به سایر نقاط کشور دچار ضعف فرهنگی شده است، همچنین توسعه هنرهای بومی می تواند اشتغال را در استان بهبود بخشد.

آشنا گفت: به منظور ترویج فرهنگ داخلی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی باید پوشش شبکه های صدا و سیما در این استان تقویت شود.

از سوی دولت دسترسی آزاد به اطلاعات اصلاح و اماده طرح است

وی با بیان اینکه یکی از وظایف دولت ارائه اطلاعات از طریق منابع عمومی به دست مردم است، اضافه نمود: این حق عموم است تا اطلاعات در اختیار آنان قرار بگیرد البته اطلاعاتی که جنبه محرمانه نداشته باشد و از لحاظ امنیتی اقتضا نمی کند آنها پنهان نگهداشته شود.

آشنا با اظهار اینکه باید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا شود، شرح داد: با قانون ضعیفی روبرو بودیم که قابل اجرا هم نبود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به این که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اصلاح شد و در هیئت دولت به تصویب رسید اضافه نمود: این قانون یک آیین نامه اجرایی داشت که تحت کمیسیون ماده 18 قرار گرفت تا از تجربیات سایر کشورها در زمینه قانون آزادی اطلاعات استفاده کنیم.

حسام الدین آشنا گفت: این آیین نامه دو هفته دیگر در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و با تصویب آن همه دستگاه های دولتی موظف می شوند تمام اطلاعاتی را که در مورد یک فرد بوده و محرمانه نیست، در اختیار بگذارند یعنی همه آن اطلاعاتی را که موجب رقابت پذیری شفاف تر می شود، در اختیار بگذارند.

وی با اشاره به عدالت اطلاعاتی تاکید کرد: اطلاعاتی که مربوط به عموم مردم است باید در دسترس عموم و اطلاعات شخصی نیز باید در اختیار خود شخص قرار گیرد.

مشاور رییس جمهوری در امور فرهنگی گفت: عدالت اطلاعاتی موجب جلوگیری از رانت اطلاعاتی می شود، در دولت قبل عدالت اطلاعاتی در مواردی رعایت نشده بود.

وی با بیان اینکه اطلاعات عمومی ملک مشاع همه است، گفت: با توجه به اینکه اطلاعات دسته بندی های مختلفی دارد اگر عدالت اطلاعاتی اجرا نشود فساد سیستماتیک بوجود می آید.

آشنا بیان نمود: مطالبه کننده اصلی از دستگاهها رسانه ها هستند و باید رسانه ها به رسالت و وظایف خود به خوبی عمل کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 784

به "بهسازی چهره سیستان و بلوچستان در سطح ملی ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهسازی چهره سیستان و بلوچستان در سطح ملی ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید