تور ارزان فرانسه: اولین سند گردشگری ایران و فرانسه: فرانسوی ها سرمایه به بازار گردشگری ایران می آورند

به گزارش مجله بیزبینگ، نخستین سند مستقل گردشگری ایران و فرانسه در طول تاریخ روابط دو کشور به امضا رسید؛ تفاهم نامه ای که جذب سرمایه اقتصادی فرانسوی ها، مهمترین دستاورد آن است.

تور ارزان فرانسه: اولین سند گردشگری ایران و فرانسه: فرانسوی ها سرمایه به بازار گردشگری ایران می آورند

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی، ضمن تشریح مفاد این تفاهمنامه، درباره موضوع سند همکاری هایی که با موزه لوور فرانسه امضاء شد نیز شرحاتی داد و علت جای خالی تفاهم های جهانگردی، میراث فرهنگی و صنایع دستی در میان تفاهم های دولت ایران با چین و ایتالیا را تشریح کرد.

نخستین تفاهم نامه جهانگردی بعد از یک عمر رابطه

او درباره سندی که بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی و وزارت امور خارجه و توسعه همکاری های بین الملل فرانسه با موضوع جهانگردی امضا شد، گفت:

تفاهمنامه ای که بین این سازمان و وزارت خارجه فرانسه (که بخش جهانگردی این کشور در زیرمجموعه آن فعالیت می نماید) امضا شد، نخستین سند مستقل جهانگردی دو کشور پس از سال 1356 است، و به غیر از سند همکاری های فرهنگی ایران و فرانسه که فقط دو بند از آن به تعاملات جهانگردی اشاره داشت، تفاهم دیگری با طرف فرانسوی امضا نشده بود.

وی اضافه نمود:

اکنون بعد از 38 سال، سندی بین دو طرف امضا شد که چگونگی توسعه همکاری های جهانگردی را معین می نماید و شاید به لحاظ مستقل بودن، نخستین سند جهانگردی ایران و فرانسه در طول تاریخ روابط دو کشور باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی با اشاره به اهمیت این تفاهمنامه برای ایران اظهار کرد:

در فصل نو فعالیت های سیاسی و مالی کشور پس از لغو تحریم ها، توسعه روابط با کشورهای پیشرفته جهان، بویژه کشورهای اروپایی و استفاده کردن از ظرفیت های مالی، تکنولوژی و فرهنگی این کشورها برای ما اهمیت زیادی دارد و باید از این فرصت بهره لازم را ببریم.

فرانسوی ها با سرمایه به ایران می آیند

او سپس به پنج محور مورد تاکید در سند جهانگردی ایران و فرانسه اشاره نمود و اضافه نمود:

همکاری های آموزشی و استفاده از تجربیات طرف فرانسوی در امور جهانگردی برای ارتقاء سطح کیفی خدمات تاسیسات جهانگردی، محور نخست این تفاهمنامه است. فرانسه سالانه بین 80 تا 85 میلیون جهانگرد جذب می نماید و از این نظر، رتبه نخست را در بین کشورهای جهان دارد، به لحاظ کسب عایدی از جهانگردی جزو پنج کشور نخست جهان است، پیروزیت ها و تجربیات زیادی داشته و ما فکر می کنیم در بخش آموزش هتل داری، تورگردانی و مدیریت و خدمات تاسیسات جهانگردی می توانیم از تجربیات فرانسه استفاده کنیم.

سلطانی فر با اشاره به مهمترین بند این تفاهمنامه که آورده مالی برای کشور دارد، گفت:

فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی فرانسه در جهانگردی ایران، دومین محور مورد تاکید این سند همکاری بود. حدود دو ماه پیش که هیاتی از فرانسه برای ارزیابی بازار ایران سفری به کشورمان داشت، این بازار را به شدت پرجاذبه دانست، اما آن موقع تحریم ها لغو نشده بودند. آن ها اعلام نموده بودند که بعد از لغو تحریم ها آمادگی دارند در بخش های مختلف جهانگردی ایران سرمایه گذاری نمایند. اکنون که شرایط مهیا شده، فرصت خوبی است از سرمایه گذاری بخش خصوصی فرانسه در توسعه تاسیسات و اماکن جهانگردی ایران بویژه هتل ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد:

یکی از هلدینگ های مطرح و معتبر فرانسه (اکور) از حدود 6 ماه پیش مدیریت دو هتل فرودگاهی ایران را به عهده گرفته است. آن ها آمادگی دارند تعداد هتل های بیشتری را در ایران به گروه خود اضافه نمایند و تحت استاندارد و مدیریت این گروه قرار دهند.

معاون رییس جمهور در پاسخ به این که با توجه به اینکه گروه اکور تا به امروز هیچ سرمایه گذاری در ایران نداشته و صرفا در بخش مدیریت هتل وارد شده، آیا در دور نو مذاکرات و پس از تحریم ها قرار است سرمایه ای را به ایران وارد کند؟ اظهار کرد:

در دوره تحریم، این گروه بدون سرمایه گذاری وارد بازار ایران شد و فقط مدیریت این دو هتل را به دست گرفت، البته در قرارداد متعهد شده است برای چند سال ضریب اشغال تخت را در حد 70 تا 80 درصد حفظ کند. اکنون که تحریم ها رفع شده، بحث هایی مطرح شد تا سرمایه گذاران فرانسوی، هتل هایی را تحت استاندارد خود در ایران احداث نمایند.

با بیان اینکه آورده مالی فرانسوی ها به ایران، مهمترین دستاورد این تفاهمنامه بوده است، تاکید نمود:

مهمترین بخشی که با امضای این تفاهمنامه دنبال می کردیم، همین موضوع بود. دو ماه پیش هیات فرانسوی خیلی جدی و عملیاتی وارد ایران شد و برای فعالیت، هیچ مانعی جز تحریم ها نداشت. اکنون همه آن ها مصمم شده اند. به هر حال ایران بازار خوبی برای فرانسوی ها به شمار میرود.

خیز برای جذب 200 هزار جهانگرد فرانسوی

سلطانی فر سومین محور تفاهمنامه ایران و فرانسه را برنامه ریزی برای افزایش تردد جهانگردان دو کشور ذکر کرد و اضافه نمود:

ایران در سال 92 میزبان حدود 8 هزار جهانگرد فرانسوی بود، این تعداد در سال 93 به 13 هزار نفر رسید و فکر می کنیم تعداد جهانگردان فرانسوی تا انتها سال 94 به 18 هزار نفر برسد. رشد هر سال نسبت به سال گذشته حدود 50 تا 60 درصد است، اما چون قدر مطلق آن کم است، رقم بالایی به نظر نمی آید.

وی بعلاوه از برنامه ایران برای جذب سالانه 200 هزار جهانگرد فرانسوی که در جلسه دو دولت به بحث گذاشته شد اطلاع داد و گفت:

برای رسیدن به این برنامه باید ورود جهانگردان فرانسوی، رشد مطلوبی داشته باشد تا به رقم ایده آل برسیم، البته معتقدم این زمینه برای جذب وجود دارد. فرانسوی ها برای ورود به بازار ایران اشتیاق زیادی نشان می دهند. این میل در میان جهانگردان آن ها نیز رو به افزایش است.

معاون رئیس جمهور راه اندازی دفاتر جذب و اطلاع رسانی در کشور فرانسه را از دیگر محورهای مورد تفاهم دو کشور اعلام کرد و اضافه نمود:

ما امیدواریم تا انتها سال 2016 حداقل دو دفتر اطلاع رسانی جهانگردی در دو شهر فرانسه راه اندازی کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی از همکاری برای تجاری سازی محصولات جهانگردی بویژه در بخش کوهستان و اسکی، به عنوان پنجمین محور این تفاهمنامه یاد کرد و در ادامه اعلام کرد:

در میزگردی که با حضور بخش خصوصی جهانگردی فرانسه برگزار گردید، تمایل برای فعال کردن جهانگردی کوهستان و اسکی در ایران از سوی موسسه ای که 200 آژانس در زیرمجموعه اش فعالیت می نمایند، اعلام شد.

وی اضافه نمود:

ما هم می خواهیم در بخش جهانگردی کوهستان و اسکی حتما همکاری ها توسعه یابد و علاوه بر آن، کویر ایران که منطقه پرجاذبه ای برای جهانگردان اروپایی و بویژه فرانسوی ها محسوب می گردد، معرفی گردد.

سلطانی فر درباره آغاز این تفاهمنامه شرح داد:

هر تفاهم و توافقی یک انتهایی دارد که معمولا در یک بند، زمان اقدام برای تمدید آن نیز معین می گردد. زمان این تفاهمنامه نیز 3 ساله (انتها 2019) معین شده است، اما سرمایه گذاری ها محدود به دوره های زمانی نیست. وقتی سرمایه گذار وارد کشوری می گردد، ممکن است با یک هتل آغاز کند، اما زمانی که با امنیت روبرو گردد، این سرمایه گذاری را توسعه خواهد داد.

او یادآور شد:

زمان تفاهمنامه ها به لحاظ حقوق بین الملل، دارای محدوده هستند، مثلا در تفاهمنامه های جهانگردی، این زمان بین دو تا سه سال است، اما به طور اتوماتیک، شش ماه قبل از انتها این مدت، می توان درخواست تمدید داد.

بروکراسی چینی و ایتالیایی، دامن تفاهمنامه جهانگردی ایران را گرفت

معاون رییس جمهور درباره علت حضور نداشتن بخش جهانگردی ایران در میان تفاهمنامه های متنوع و متعدد دولت ایران که در سفر اخیر به ایتالیا و بعلاوه در سفر رییس جمهور چین به ایران امضاء شد، شرح داد:

تفاهمنامه چین و ایتالیا از طرف ما (سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی) آماده شده بود، اما بروکراسی دو کشور به ویژه در چین جواب نداد.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه ایران و ایتالیا کاملا آماده بود، اضافه نمود:

با آنکه ما زودتر از سایر دستگاه ها متن تفاهمنامه را ارایه نموده بودیم، روز مبادله تفاهم با ایتالیا، وزیر جهانگردی این کشور به علت فوت یکی از نزدیکانش حضور نداشت و قرار بود معاون او حاضر گردد که ما امضای این تفاهمنامه را به سفر هیات ایتالیایی که ظرف چند ماه آینده به ایران انجام خواهد شد، موکول کردیم.

سلطانی فر ادامه داد:

درباره تفاهم با چین نیز به علت بروکراسی پیچیده این کشور، پاسخ مثبتی داده نشد و امضای آن را به آینده نزدیک، یعنی در همین سال 2016 موکول کردند.

او سپس به اهمیت بازار چین برای ایران اشاره نمود و گفت:

باید روی این بازار مهم خیلی کار گردد. در سال 2014، حدود 127 میلیون جهانگرد چینی به سراسر جهان سفر کردند، حتما آمار 2015 تا 130 میلیون نفر هم می رسد، با این حال سهم ایران از این بازار قدرتمند، کمتر از 50 هزار نفر است. البته کارهایی در دست اقدام است، مثلا در آموزش راهنمای زبان چینی، راه اندازی رستوران های چینی و اجرای دیگر خواسته های جهانگردان این کشور، کارهایی آغاز شده است.

معاون رییس جمهور به هدف گذاری ایران برای جذب دست کم یک تا دو درصد، یعنی یک و نیم تا دو میلیون جهانگرد چینی تا سال 2025 میلادی یا 1404 شمسی اشاره نمود و اضافه نمود:

تحقق این هدف واقعا امکان پذیر است. مقامات چینی و جهانگردان زیادی از این کشور برای سفر به ایران، تمایل نشان داده اند.

او ادامه داد:

ما در حال حاضر دو دفتر اطلاع رسانی جهانگردی در چین داریم که تعداد آن باید به سه دفتر افزایش یابد که بتوان سریع تر به هدف رسید. تعدادی از ایرانی ها نیز برای فعالیت در بازار جهانگردی چین ابراز تمایل نموده اند که ما از آن ها حمایت می کنیم. چین، بازار بسیار فعالی است و بخش زیادی از جمعیت آن ها ثروتمند شده اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی با بیان اینکه فقط دو سال از عمر برنامه توسعه جهانگردی ایران با توجه به رویکرد نو دولت می گذرد، اعلام کرد:

تاریخ ترکیه را در بخش جهانگردی مطالعه نموده ام، برنامه ریزی این کشور هشت تا 10 سال طول کشید، یعنی از سال 1982 تا سال 92 که توانستند برنامه های اجرایی خود را آغاز نمایند و ظرف 23 سال پیروز شدند از سه چهار میلیون جهانگرد به 37 میلیون نفر برسند.

او یادآور شد:

حرکت نو ایران در جهانگردی با توجه به رویکرد این دولت برای استفاده از این ظرفیت، برقراری تعامل با جهان و به رسمیت شناختن حقوق همه، دو سال است آغاز شده تا ما تحت تاثیر این جریان، بتوانیم در تعاملات فرهنگی، واقعیت های موجود جامعه خود را به جهان نشان دهیم و در کنار آن از اثرات مالی ورود جهانگردان بهره مند شویم.

سلطانی فر با اعتقاد بر اینکه جهانگردی برترین ابزار برای انتقال ارزش های کشور است، گفت:

آنچه که یک جهانگرد در یکی دو هفته اقامت در ایران می بیند، فراتر از صدها ساعت کار تبلیغاتی در نشریات و رسانه ها است. ضمن اینکه هر کسی که به ایران می آید، بین 1000 تا 4000 دلار خرج می نماید که ما امیدواریم با رفع شدن موانع بانکی و فعال شدن کارت های اعتباری شاهد هزینه کرد بیشتر جهانگردان خارجی در ایران باشیم.

نمایشگاه 7هزار سال تمدن ایران دوباره در اروپا راه می افتد

معاون رییس جمهور درباره تفاهمنامه ایران و موزه لوور شرح داد:

موضوع تفاهم با لوور، استفاده از ظرفیت دو طرف برای کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، انتشاراتی و گردهمایی ها و نشست های علمی است.

وی اضافه نمود:

فکر می کنم با توجه به گنجینه خوبی که در لوور شاهد بودیم و توان کارشناسی بالای دو طرف، می توان حرکتی را که در دولت هفتم و هشتم با عنوان برپایی نمایشگاه های هفت هزار سال تاریخ و تمدن ایران آغاز شده بود، دوباره کامل تر و جامع تر با مشارکت موزه های بزرگ جهان به جریان بیندازیم. این بار حتی می توان تمدن غنی تری از ایران را به نمایش گذاشت، چرا که با کشف آثار تاریخی نو، قدمت این تمدن به 11 هزار سال رسیده است.

تاریخ پنه لوپه با لوور تکرار می گردد

سلطانی فر برپایی نمایشگاه های دوره ای و ماهانه تاریخ و تمدن ایران در فرانسه و دیگر کشورها را از جمله موضوعات مورد تفاهم در این سند همکاری ذکر کرد و اضافه نمود: یکی از بندها این بود که گردهمایی ها و نمایشگاه های مشترکی برگزار گردد، مثل آنچه برای پنه لوپه به صورت مشترک با ایتالیا رخ داد. این حرکت بین مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهای مختلف رایج است که مثلا یکبار در ایران و بار دیگر در فرانسه و شاید هم در کشور سومی این نمایشگاه برگزار گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که در آینده نزدیک قرار است شاهد برپایی نمایشگاه خاصی از سوی ایران و موزه لوور باشیم؟ گفت:

برای برگزاری نمایشگاه مشترک در آینده نزدیک، ضروری است طرفین با هم صحبت نمایند. طرف موزه لوور، معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی ایران است. این فرصت خوبی برای دو طرف است، اگرچه آن ها گنجینه بزرگ و ارزشمندی در اختیار دارند، اما به هر حال ایران هم دارای آثار ارزشمندو بااهمیتی است که در برنامه های مطالعاتی می تواند برای آن ها مهم باشد.

وی اضافه نمود: در زمان ملاقات از لوور با کارشناسی روبرو شدم که زبان فارسی را آموزش دیده بودند، این نشان می دهد آن ها در حال تقویت کارشناسانی هستند که جوابگوی احتیاج جهانگردان ورودی باشد. ما هم باید از این تجربیات و امکانات فرانسوی ها و سایر کشورها، در حرکت نوی که این دولت برای توسعه جهانگردی آغاز نموده، استفاده کنیم تا با سرعت بیشتری به هدف برنامه توسعه ای خود دست یابیم.

منبع: ایسنا

منبع: کجارو
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1976

به "تور ارزان فرانسه: اولین سند گردشگری ایران و فرانسه: فرانسوی ها سرمایه به بازار گردشگری ایران می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان فرانسه: اولین سند گردشگری ایران و فرانسه: فرانسوی ها سرمایه به بازار گردشگری ایران می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید