تکامل مینی کوپر در 59 سال چگونه بوده است؟
به گزارش مجله بیزبینگ، وبسایت چرخان: شاید اولین چیزی که بعد از تماشا برند مینی بریتانیا به فکر خطور کند، همان معنی کوچک باشد. برندی که خودروهایش نیز مانند نام ساده و البته زیبایش، در میزان های کوچک به فراوری رسیده و می رسند. تاریخ برند مینی به سال 1959 میلادی بازگشته که از سال تا به امروز، خودروهای این شرکت تکامل زیادی را بر روی خود دیده اند.
با ما باشید تا 59 سال تکامل این برند و خودروی کوپر آن را و خودروهای کوچکش را به شما عزیزان معرفی نماییم.
نسل اول 1
خودرویی که در سال 1959 و با موتور کم حجم 4 سیلندر 848 سی سی خود معرفی گردید. درواقع علت اصلی متولد شدن برند مینی و اولین خودروی فراوریی آن، بحران کانال سوئز در سال 1956 و در پی آن، سهمیه بندی بنزین در بریتانیا بود که باعث شد این کشور به فکر فراوری خودروهای کوچکی بیفتد که با موتوری کم حجم و کوچک، کارهای داخل شهری و حتی جاده ای را انجام دهد.
نسل دوم 2
ازآنجایی که اولین نسل خودروی مینی تحت برند BMC، یک موفقیت عالی برای این شرکت محسوب می شد، مینی تصمیم به به روزرسانی این خودرو در سال 1967 گرفت. مدل تازه با جلوپنجره ای تازه و در کل با قسمت جلویی تازهی وارد میدان شده بود. پنجره های عقب بزرگ تر شده و چراغ های عقب نیز حالت زاویه دارتری به خود گرفته اند.
نسل سوم 3
این نسل که در سال 1970 از طرف شرکت مینی، عرضه شد تفاوت های چشمگیری با نسل قبلی خود نداشت. یکی از این تفاوت ها، حذف شدن لولاهای درب جلو بود که در نسل قبلی روی طراحی خارجی خودرو کاملاً نمایان بود. در قسمت عقب خودرو نیز، چراغ های عقب با طراحی کمی متفاوت در گرافیک داخلی خود روبرو شده بودند.
نسل چهارم 4
با نگاهی گذرا به این نسخه و نسخه قبلی مینی، می توان به راحتی متوجه مدرن تر و پخته تر شدن طراحی خارجی مدل تازه مربوط به سال 1976 شد. جلوپنجره، خط های موجود روی کاپوت و عریض تر شدن خودرو، ازجمله مواردی هستند که در این نسخه تازه به چشم می خورند.
نسل پنجم 5
در سال 1984، مینی به جای استفاده از رینگ های 10 اینچی مربوط به اولین نسل خود، این بار با رینگ های 12 اینچی همراه شده بود گه ظاهر مجذوب کننده تری را به خودرو می بخشیدند. بزرگ تر شدن میزان رینگ خودرو، احتیاج به اضافه شدن لایه پلاستیکی داشت که روی بدنه و در ست بالای لاستیک ها قرارگرفته تا علاوه بر مجذوب کننده تر شدن ظاهر، بتواند این افزایش میزان را نیز بپوشاند.
نسل ششم 6
در مارک 4 بود که مینی، این خودرو را از سیستم قدیمی کاربراتور جدا نموده و به سیستم تزریق سوخت مجهزش نموده بود که بر روی نسل های بعدی مانند همین نسل ششم نیز به کار رفت. بعلاوه این نسل به عنوان اولید نسلی در خودروهای مینی شناخته می گردد که به عنوان خودروی کانورتیبل نیز به فراوری رسید.
نسل هفتم 7
در سال 1996، خودروی اصلی مینی، تجربه لذت بخش تکامل را به خود دید. به طوری که این مدل، دارای سیستم تزریق سوخت چندنقطه ای به جای استفاده از تزریق سوخت یک نقطه ای نسل قبلی بود. بعلاوه کیسه هوای مخصوص راننده نیز برای اولین بار روی این نسل تازه نصب شد. نسلی که پس از 4 سال و در سال 1996، به کار خود خاتمه داد.
مینی R50
در سال 1994 بود که شرکت بی ام و مالک گروه روور (Rover) بریتانیا شد. درنهایت بی ام و تصمیم به فروش این شرکت ها به سهامدار خودشان و تبدیل شدن هر یک به شرکت های جدا مانند لند روور شد اما بی ام و تصمیم به نگه داشتن برند مینی در جیب عقب خود گرفت.
در سال 2000، شرکت باواریایی، خودروی مینی را رونمایی کرد که بر اساس شاخصه های مدرن، طراحی شده و چهره ای کاملاً تازه و مجذوب کننده به خود گرفته بود. خودرویی 4 سیلندر با حجم موتور 1.4 لیتر که نسخه کانورتیبل آن نیز به فراوری رسید.
مینی R56
در سال 2006، دومین نسل از خودروی بی ام و-مینی نیز رونمایی شد. خودرویی که تفاوت چندانی با اولین نسل مدرن خود نداشته و ازنظر میزان نیز، بزرگ تر از نسل قبلی خود بود. موتور R56 نیز همان نسخه های 1.4 و 1.6 لیتری بودند که این بار با همکاری بی ام و با شرکت پژو-سیتروئن، دارای مصرف بهینه تری بودند.
بعلاوه، در این نسل به جای استفاده از سامانه سوپر شارژ در نسخه قدیمی، از سامانه تازهتر توربوشارژ استفاده شده بود.
مینی F56
این مینی در سال 2013 رونمایی شد و فروش آن نیز، یک سال بعد و در سال 2014 شروع شد. سومین نسلی که با مالکیت بی ام و بر این برند به فراوری رسید، چرخ جلو محرک (FWD) بوده، بزرگ تر شده و ازلحاظ ظاهری نیز شبیه به خودروهای کراس اوور X1 و x2 بی ام و شده است.
بی ام و در این نسل، از پلتفرم UKL خود بهره برده که به این شرکت اجازه قرار دادن موتور یکسان با خودروهای فراوری خود و مینی را نیز می دهد.
پ
منبع: برترین ها