جاری شدن امید در سرزمین برنج و زیتون

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران/زنجان آب رهاسازی شده از سد آیدوغموش وارد طارم شده و در حال طی کردن مسیرهای قزل اوزون در این شهرستان است.

جاری شدن امید در سرزمین برنج و زیتون

تراژدی مرگ در رودخانه قزل اوزن، طولانی ترین و پرآب ترین رودخانه استان زنجان و یکی از رودخانه های عظیم و طولانی کشور که مدتی به علت کمی بارش ها و خشکسالی رقم خورده بود، حالا با رهاسازی آب از سد آیدوغموش میانه، جانی دوباره خواهد گرفت و شادی و خوشحالی کشاورزان حاشیه این رودخانه در طارم و زندگی دوباره را برای مردمان دیار زیتون و حیات وحش نادر این رودخانه به ارمغان خواهد آورد.

عظیم ترین باغ زیتون کشور و شالیزارهای طارم در طول عمر بابرکت خود با چالش های زیادی دست و پنجه نرم نموده و با وجود همه آن ها تا به امروز سرزنده و پرشکوه دوام آورده و خیر و برکت خود را به سرزمین هایی که از آن عبور نموده هدیه داده است. هر چند کمبود بارش ها را بتوان به اسم یکی از دلایل اصلی خشک شدن قزل اوزن قلمداد کرد اما نباید از این نکته غافل بود که با ورود به حریم رودخانه ها و حفر چاه های عمیق در طول چند دهه گذشته، به شکل بی رویه ای منابع آب منطقه استخراج شده که همین موضوع بر تنش های موجود در قزل اوزن دامن زده است.

جدای از این موضوعات، یکی از مشکلاتی که حوزه کشاورزی در کشور ما با آن دست و پنجه نرم می نماید، کشت محصولات نامتناسب با اقلیم خشک و آب بر است، موضوعی که علی رغم همه اطلاع رسانی های اجرا شده در این زمینه، هنوز هم کشاورزان در برابر آن مقاومت می نمایند، مقاومتی که سبب شده بخش کشاورزی به یکی از عظیم ترین بخش های مصرف آب تبدیل گردد. به طور مثال کاشت برنج با توجه به شرایط کم آبی طارم در شرایط فعلی، منطقی به نظر نمی رسد.

حقیقت ماجرا درباره قزل اوزن این است که این روزها این رودخانه زیبا، حال و روز خوشی ندارد و رهاسازی آب از سد آیدوغموش تنها مُسکنی کوتاه مدت برای تر شدن لب های قزل اوزن است. پس نباید با این مُسکن دردهای این رودخانه پرآب دیروز و بی جان امروز به فراموشی سپرده گردد. برای احیای پایدار قزل اوزن علاوه بر انجام پیگیری های لازم برای تکمیل سد پاوه رود چاره ای نداریم، جز اینکه رفتارمان را عوض کنیم و به حریم و بستر رودخانه احترام گذاشته و استفاده از آب های زیرزمینی را کمتر نموده و تغییر الگوی کشت را در دستور کارمان قرار دهیم.

با توجه به اینکه آب رهاسازی شده از سد آیدوغموش در حال طی کردن مسیرهای رودخانه قزل اوزن در طارم است، انتظار می رود به علت حجم پایین آب، کشاورزان به ویژه در بالادست در مصرف بهینه آب همکاری لازم را داشته باشند تا از خشک شدن مزارع کشاورزی در پایین دست جلوگیری گردد. بعلاوه مسئولان متولی هم باید نظارت کافی بر نحوه مصرف پمپاژها و انهار سنتی داشته باشند تا در طول جریان آب رهاسازی شده ، توزیع عادلانه آب بین همه منطقه ها شهرستان طارم انجام گیرد.

و اما به اسم سخن پایانی برای احیای قزل اوزن، همه باید دست به دست هم دهند، زیرا به قول ضرب المثل معروف ترکی: بولاغا سو توکماغینان، بولاغ اولماز، بولاغ گورک اؤزونّن قینیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1770

به "جاری شدن امید در سرزمین برنج و زیتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاری شدن امید در سرزمین برنج و زیتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید