زخم سرد روی لب ها

به گزارش مجله بیزبینگ، زخم سرد بیماری عفونی است که از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) ناشی می گردد. زخم سرد بعلاوه به نام تبخا هم شناخته می گردد و این عفونت معمولا روی لب ها، و دیگر بخش های آشکار بدن تاثیر می گذارد. زخم سرد معمولا به

زخم سرد روی لب ها

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

زخم سرد بیماری عفونی است که از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) ناشی می گردد. زخم سرد بعلاوه به نام تبخا هم شناخته می گردد و این عفونت معمولا روی لب ها، و دیگر بخش های آشکار بدن تاثیر می گذارد. زخم سرد معمولا به جز لب ها روی بینی، گونه ها، دهان، پلک ها و انگشتان هم تاثیر می گذارد.این زخم ها رایج هستند و به صورت طبیعی در همان محل فرد مبتلا عود می نمایند. زخم های سرد برای بیشتر مردم باعث خارش و درد می شوند. این زخم ها اپیدرم لایه پوست و تاول های قرمز پر از مایع را آلوده می نمایند. حدود 50 تا 80 درصد مردم دنیا به HSV-1 آلوده هستند. با این حال، همه مردم به این ویروس مبتلا نشده اند و از درد زخم سرد رنج نکشیده اند.

عامل سببی

HSV-1 عامل ایجاد زخم سرد است. همین زخم می تواند به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-2) هم ایجاد گردد که عمدتا با تبخال تناسلی در ارتباط است. پس از اینکه شخص به ویروس آلوده شد، ویروس ممکن است به مدت سال ها در حالت نفهته و غیرفعال و بدون هیچ علایم و نشانه ای باقی بماند. اما این ویروس ممکن است به خاطر دلایل زیر دوباره فعال گردد و باعث ایجاد تاول گردد:

لب های خشک و زخمی

استرس

قاعدگی

بی خوابی یا اختلالات خواب

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

کشیدن دندان

اختلالات دستگاه گوارشی

سرماخوردگی

آنفولانزا

درمان

زخم سرد یک بیماری علاج ناپذیر است. پس از اینکه شخص به ویروس آلوده شد، شانس ریشه کن شدن آن نزدیک به صفر است. با این حال، اقدامات پیشگیرانه و گزینه های درمان برای کاهش تعداد شیوع و شدت بیماری در دسترس هستند.

زخم های سرد معمولا در طل چند هفته باز می شوند. با این حال، اگر علایم دردناک و آزاردهنده هستند، در این صورت می توانید برای درمان اقدام کنید. قبل از اینکه زخم های سرد ظاهر شوند ممکن است حس غیرعادی در اطراف لب های خود داشته باشید. این احساس ممکن است شامل سوزن سوزن شدن، سوزش، درد و یا حتی بی حسی باشد. اگر این علایم را احساس می کنید اقدام به تهیه داروهای بدون احتیاج به نسخه (OTC) کنید که درد، خارش یا احساس سوزش را از بین می برند.

درمان زخم های سرد بر روی لب و دیگر قسمت های بدن را می توان با استفاده از انواع مختلفی از داروها انجام داد.داروهایی هستند که اثر بی حس نماینده روی تاول دارند و به کاهش سوزش، خارش و درد یاری می نمایند. بعضی از داروها به صورت طبیعی ضدویروس هستند و اثر مستقیمی روی ویروس ندارند، این داروها با پیشگیری از عفونت ثانویه باکتریایی، به بهبود زخم ها یاری می نمایند.

داروهایی که به کاهش عمر زخم ها و کاهش درد یاری می نمایند شامل موارد زیر هستند:

Penciclovir

Benzocaine

Acyclovir

Famciclovir

Valacyclovir

همواره دستان خود را بشویید و صورت و لب های خود را با استفاده از آب ولرم و صابون صورت شستشو دهید. بعد از شستن، دارو را با استفاده از پنبه روی لب ها و منطقه ها اطراف آن بمالید. بعد از مالیدن دارو، تا جایی که می توانید از لیسیدن لب های خود خودداری کنید. اعممال دارو پنج بار در روز است و نباید فراموش کنید که دستان خود را پس از لمس کردن زخم بشویید.

خشک شدن لب ها یکی از دلایل زخم های سرد روی لب است. مرطوب نگه داشتن لب ها و پوست احتمال بروز تاول را کاهش می دهد. براق نماینده لب باعث مرطوب شدن دلمه های پوستی می گردد که به خاطر زخم سرد ایجاد شده اند و از خونریزی و ترک خوردن آن ها جلگیری می نماید.

مواجهه زیاد با نور خورشید هم علایم زخم سرد را تشدید می نماید. بنابراین عاقلانه است که هنگام خروج از خانه، کرم ضدآفتاب و پماد بمالید.

مواد غذایی که سرشار از لیزین هستند در مهار شیوع زخم سرد مفید هستند. بعضی از نمونه های خوب این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

گوشت گاو، ماهی، مرغ، شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ، سیب، گلابی، انبه، زردآلو، اسکواش تابستانی

از آنجاییکه هیچ درمانی برای زخم سرد وجود ندارد، دانستن در خصوص راه های پیشگیری از آن حیاتی است. با شروع درمان در اولین مرحله، می توانید از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید. مراقب خود باشید.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1858

به "زخم سرد روی لب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زخم سرد روی لب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید