ساخت ربات های DNA با قابلیت ایجاد غشای سلولی در بدن

به گزارش مجله بیزبینگ، محققان پیروز به ساخت روبات های DNA شده اند که به برنامه ریزی برای ایجاد غشا های سلولی می پردازند.

ساخت ربات های DNA با قابلیت ایجاد غشای سلولی در بدن

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی خبرنگاران، به نقل از phys، دانشمندان با تحقیق در مورد چگونگی برقراری ارتباط DNA با غشای بدن، راه را برای ایجاد رایانه های بیولوژیکی کوچک در قطرات که کاربرد های بالقوه در حساسیت زیستی و واکسن های mRNA دارند، هموار نموده اند.

دکتر متیو بیکر از UNSW و دکتر شلی ویکام از دانشگاه سیدنی رهبری این مطالعه را بر عهده داشتند که اخیرا در تحقیقات اسید های نوکلئیک منتشر شده است.

این روش برترین روش طراحی و ساخت نانوساختار های DNA را برای ایجاد تغییرات موثر در لیپوزوم های مصنوعی، حباب های کوچکی که به طور سنتی برای انتقال دارو های سرطان و سایر بیماری ها استفاده می گردد، خواهد بود، ساختن سیستم های مولکولی کوچک که محیط خود را حس نموده و به سیگنال رهاسازی محموله، مانند مولکول دارو هنگام نزدیک شدن به هدف متصل می گردد، از دیگر کاربرد های این روش خواهد بود.

دکتر مت بیکر نویسنده ارشد از دانشکده بیوتکنولوژی و علوم زیستی مولکولی UNSW معتقد است که در این مطالعه نحوه ساختن بلوک های کوچک از DNA کشف شده و نحوه برچسب گذاری بهتر این بلوک ها با کلسترول برای چسبیدن آن ها به لیپید ها به عنوان ترکیبات اصلی مورد آنالیز قرار گرفته است.

یکی از کاربرد های اصلی این مطالعه توجه به حساسیت زیستی خواهد بود در این روش می توان قطرات را در شخص یا بیمار چسبانید و در نهایت با پردازش اطلاعات در حرکت نتیجه بهتری را به دست آورد. فناوری نانو لیپوزوم با استفاده از لیپوزوم ها در کنار واکسن های RNA مانند واکسن های فایزر و مدرنای کرونا برجسته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

این کار روش های تازهی را برای قرار دادن لیپوزوم ها در محل خود و سپس بازکردن آن ها در زمان مناسب نشان می دهد. پیش از این دانشمندان برای یافتن شرایط مناسب برای لیپید ها و لیپوزوم ها کوشش می کردند تا مطمئن شوند که کامپیوتر DNA آن ها در واقع به لیپوزوم ها چسبیده است. آن ها بعلاوه با برترین روش برای تزئین DNA با کلسترول مبارزه کردند تا نه تنها به غشا برود بلکه تا آنجا که مورد احتیاج بود در آنجا بماند.

با استفاده از این روش به خوبی می توان شرایط مناسبی را برای ساختار های DNA ایجاد کرد تا به طور قابل اعتماد به لیپوزوم ها متصل شوند و کاری انجام دهند.

دکتر بیکر می گوید غشا در زندگی بسیار مهم است، زیرا اجازه می دهد تا محفظه ها تشکیل شوند و بنابراین انواع مختلف بافت و سلول ها جدا شوند. همه این ها متکی بر این است که غشا ها به طور کلی نفوذ ناپذیر هستند. فناوری نانو DNA کاملا تازهی را ایجاده است که می توان در صورت درخواست، سوراخ هایی را در غشا ایجاد کنیم تا سیگنال های مهم را از یک غشا عبور دهیم.

در عوامل بیماری زا، غشا ها می توانند برای تخریب سلول ها مختل شوند و یا ویروس ها می توانند به صورت مخفیانه وارد سلول ها شوند تا خود را تکثیر نمایند.

دانشمندان در مرحله بعد روی چگونگی کنترل منافذ مبتنی بر DNA که می توانند با نور ایجاد شوند، شبکیه مصنوعی را از قسمت های کاملا تازه فراوری می نمایند، کار خواهند کرد.