شناسایی و توالی یابی سلول های زیستی به یاری فناوری اطلاعات

به گزارش مجله بیزبینگ، شاید در نگاه نخست ایجاد پلی ارتباطی میان محاسبات رایانه ای و نرم افزارها با حوزه سلولی ناممکن به نظر برسد، اما با پیوند فناوری های اطلاعات و سلولی این پیوند رنگ واقعیت گرفته است.

شناسایی و توالی یابی سلول های زیستی به یاری فناوری اطلاعات

با ما همراه باشید و درباره کلاه عطا بیشتر بدانید.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این پیوند با تعریف تازه و نوآورانه ای تحت اسم فناوری بیوانفورماتیک ممکن شده است. فناوری میان رشته ای که با توسعه روش ها و تجهیزات فناورانه به درک داده های زیستی و سلولی، به ویژه هنگامی که حجم داده های عظیم و پیچیده به میان می آید، این فناوری به کار سلولی یاری می نماید.

این فناوری پیوند دهنده حوزه هایی مانند انفورماتیک، علوم رایانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ریاضیات و آمار برای تجزیه، تحلیل و تفسیر داده های زیستی و سلولی است.

شناسایی و توالی یابی سلول ها

شناسایی توالی های دی ان ای یکی از کارهای پیچیده سلولی است که به وسیله ابزار پرایمر انجام می گردد؛ این فرآورده فرآیند توالی سلولی یا مولکولی را می یابد و به تحلیل داده ها به وسیله رایانه های محاسبه گر یاری می نماید.

کمیل صدرجوادی پژوهشگر حوزه بیوانفورماتیک با اشاره به پیوند میان فناوری پرایمر و بیوانفورماتیک از اهمیت این فناوری در دانش سلولی می گوید و ادامه داد: پرایمرها، آغازگرهای توالی سلولی هستند و با استفاده از نوع صحیح این فرآورده، می توان محاسبات توالی یابی را به وسیله رایانه با دقتی بسیار بالا انجام داد

این فعال فناور، طراحی پرایمر را یکی از موضوعات فناورانه و مهم در حوزه سلولی و مولکولی می داند و درباره آن بیان می نماید: پرایمرها جزئی ضروری در فرایند همانندسازی دی ان ای محسوب می گردد و تا حد زیادی پیروزیت تکنیک واکنش زنجیره ای پلی مراز در گروی طراحی پرایمر مناسب است.

فناوری طراحی پرایمر با استفاده از دانش بیوانفورماتیک صورت می گیرد؛ کاری که احتیاجمند دانش بالایی است و آن طور که صدر جوادی می گوید، اگر به درستی انجام نگیرد، می تواند به بروز مشکلاتی در پزوهش ها و آزمایش ها منجر گردد.

به گفته پژوهشگر حوزه سلولی و مولکولی، طراحی مناسب منجر به تکثیر قطعه مورد نظر در فرآیند توالی یابی ، فراوری اندازه مناسب از محصول PCR می گردد. این حجم مناسب را داده های رایانه ای تبدیل و تحلیل می گردد؛ بنابراین، باید در طراحی پرایمر بایستی دقت کافی اعمال گردد.

طراحی دقیق و سریع پرایمر به یاری نرم افزار

طراحی پرایمر اصولی از اصولی برخوردار است که شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاه های کشور با استفاده از روش های فناورانه پیروز شده اند بر حجم، کیفیت و بازدهی واکنش بیفزایند. صدر جوادی مهم ترین این ویژگی ها را دمای ذوب، محتوای دستگاه های آزمایشگاهی مورد استفاده و طول پرایمر می داند.

در حال حاضر شرکت های دانش بنیان و فناور در طراحی پرایمر به یاری نرم افزارهای تخصصی طراحی توانمند شده اند و آن طور که پژوهشگر حوزه بیوانفورماتیک اسم می نماید، محصولات و خدمات قابل ارائه در حوزه طراحی پرایمر سلولی نه تنها می تواند احتیاج پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان را تامین کند بلکه با استفاده از استانداردهای روزآمد، قابل ارائه به دیگر کشورها هم هست.

ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی با حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق، پژوهش های کاربردی و توسعه فناوری، جهت پیشرفت فناوری سلول های بنیادی را با یاری دانش فناوری بیوانفورمایک و طراحی پرایمر ممکن نموده است. این شرکت ها با فراوری این فرآورده به یاری نرم افزارهای بومی، کار طراحی و محاسبه توالی های ژنتیکی را در کوتاه ترین زمان و با بیش ترین دقت ارائه می نمایند

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1750

به "شناسایی و توالی یابی سلول های زیستی به یاری فناوری اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی و توالی یابی سلول های زیستی به یاری فناوری اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید