شیره پزان در بهشتی به نام مانیزان

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران : مانیزان بهشتی است بی مثال که در درّه جوزان ملایر پنهان شده است و خوشه های طلایی اش معجزه ساز و انگورش زبانزد خاص و عام است، شهد شیرینی که همزمان با فصل انگورپزان گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

شیره پزان در بهشتی به نام مانیزان

به گزارش خبرنگاران ، ملایر شهر دنیای انگور است دیاری با تاکستان های سبز و زرخیر و خوشه های انگوری که طعم نابشان در دنیا کم نظیر بوده و سالیان سال است کام ساکنان، مسافران و گردشگرانی که گذرشان به این منطقه می خورد را شیرین نموده است.

قدمت پخت شیره انگور به کاشت آن موقع کاشت آن برمی گردد و در اغلب نقاط استان همدان به ویژه در شهرستان ملایر و روستای مانیزان، از گذشته تا کنون از انگور شیره می گرفتند، داشتن زمین مساعد و محصول کشاورزی فراوان از ویژگی های خاص و وجود انواع انگور و سنت پیشین گذشتگان مبنی بر وجود مراسم شیره پزی از شاخص های این منطقه است.

تهیه و پخت شیره انگور

در ابتدا انگورهای کشمشی را از باغ چیده و در سبدهای مخصوص حمل انگور، از باغ به خانه می آورند. انگورها را شسته در حوض مخصوص ریخته، روی آن با چکمه می فرایند و به اصطلاح لگدکوب می نمایند تا کاملا آب انگور گرفته گردد .

آب انگور بدست آمده، از دریچه کوچک حوضچه خارج شده و در ظرفی جمع می گردد .سپس همه آب انگور را در ظرف های پلاستیکی ریخته، و به آن مقداری پودر اهک اضافه می نمایند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمی زنند. علت اضافه کردن پودر اهک، شفافیت و به اصطلاح محلی جهت حلال شدن آب انگور می باشد .

صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در دیگ های مخصوص شیره پزی ریخته و آن را روی کوره می گذارند تا کاملا بجوشد. در حین جوشیدن آن را کاملا هم می زنند تا نسوزد و هم شیره خوش رنگ گردد.

بعد از اینکه شیره پخته و کاملا خوش رنگ شد، می گذارند تا سرد گردد. به این نوع شیره، شیره عسلی می گویند.نوع دیگر شیره، شیره سفید و سیاه است.شیره عسلی را، با چوب یا دست به مدت چند ساعت هم می زنند تا کاملا به رنگ سفید درآید و تقریبا غلیظ می گرددکه شیره به دست آمده را شیره سفید می نامند .

تفاله انگور را، در کیسه ای می ریزند و آب به دست آمده آن را می جوشانند که به آن شیره سیاه می گویند. معمولا کیفیت شیره سفید و عسلی، بهتر از شیره سیاه است .با شیره انگور در تابستان، شربت درست می نمایند و در زمستان، شیره را با برف مخلوط می نمایند و می خورند که به آن در اصطلاح محلی برف دیشو می گویند و یک نوشیدنی گوارا و دلجسب است.علاوه بر درست کردن شربت ،از شیره در پخت و درست کردن انواع شیرینی های خانگی نیز استفاده می نمایند.

برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره شیره پزی در روستای هدف گردشگری مانیزان

لازم به ذکر است رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز از برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره شیره پزی در روستای هدف گردشگری مانیزان اطلاع داد و گفت: در استان همدان 2 جشنواره ملی وجود دارد که شامل جشنواره زمستانی همدان و جشنواره شیره پزی ملایر با موضوع دره جوزان و روستای مانیزان است که باید باشکوه تر از سال های قبل برگزار گردد.

ابراهیم جلیلی اضافه نمود: جشنواره شیره پزی مانیزان جز 62 جشنواره ثبت شده ملی در سایت رویدادهای وزارت میراث فرهنگی است.معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر گفت: همزمان با برداشت انگور در سرانجام شهریور و اوایل مهر، جشنواره شیره پزی سنتی در روستای هدف گردشگری مانیزان این شهرستان برگزار می گردد که از هم اکنون برنامه ریزی های لازم باید انجام گردد.

مطمئنا شیره پزی مانیزان می تواند ملایر را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کند، مقصدی که گردشگران می توانند در شهر دنیای انگور و شهر ملی مبل و منبت لحظه ها و ساعت های خوش و ماندگاری را برای خود ثبت نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2125

به "شیره پزان در بهشتی به نام مانیزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیره پزان در بهشتی به نام مانیزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید