مسجد سلطان قابوس عمان، شاهکار معماری ایرانی

به گزارش مجله بیزبینگ، یکی از زیبایی ها و جاذبه های معروف در دنیا اسلام و کشور عمان، مسجد جامع سلطان قابوس است. این مسجد یکی از جاذبه های زیبای شهر مسقط، پایتخت کشور عمان است. در این مسجدمی توان به ترکیبی از معماری های سبک اسلامی و خاورمیانه و کشور عمان را در کنار هم مشاهده کرد. این مسجد بزرگ که یکی از بزرگ ترین مساجد کشور عمان نیز محسوب می گردد، به سفارش سلطان قابوس به هنرمندان ایرانی در نیشابور و با همکاری عمانی ها ساخته شد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به همراه هم مسجد جامع سلطان قابوس عمان را بهتر بشناسیم.

مسجد سلطان قابوس عمان، شاهکار معماری ایرانی

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

مسجد جامع سلطان قابوس عمان، از جاذبه های زیبا و مهم شهر مسقط و یکی از زیباترین و جذاب ترین مساجد مدرن دنیا و مخصوصا دنیا اسلام است. در این مسجد می توان ترکیبی از سبک های معماری اسلامی، خاورمیانه و عمان را به دست هنرمندان نیشابوری که در زمان سلطان قابوس مامور طراحی و ساخت این بنا شدند رامشاهده کرد. این مسجد که بعد از 6 سال کار مرمت و بازسازی بالاخره در سال 2001 به اتمام رسید، در خود ظرفیت 20 هزار نمازگزار و مراجعین به مسجد را داشته و بزرگ ترین مسجد کشور عمان و پایتختش شهر مسقط نیزبه شمار می رود. مساحت این مسجد درحدود 416,000 متر مربع بوده و ورودی اصلی آن سه قوس بلند دارد که در راستای همه خطوط تیره رنگ سنگ مرمر کف بنا قرار گرفته است و در آخر به مناره اصلی مسجد منتهی می گردد. نقشه مسجد به شکل مستطیل بنا شده است که در هرگوشه آن 4 مناره دیگر با ارتفاع 45 متر قرار گرفته است. جالب است بدانید که 300 هزار تن ماسه و سنگ در ساخت بنای مسجد به کار رفته شده است. صحن اصلی نماز، صحن مخصوص بانوان، کتابخانه و صحن سخنرانی، 4 بخش اصلی این مسجد را تشکیل می دهند.

این مسجد عربی، بزرگترین فرش دستباف ایرانی و عظیم ترین لوستر کریستالی دنیا را در اختیار خود داشت، اما امارات متحده عربی و قطر برای این که از مقوله عقب نمانند، بزرگ تر از آن را ساخته و در مساجد جدید خود در حال حاضرنصب نموده اند. لوستر با شکوهی که در مرکز شبستان نماز مردان آویزان است، 14 متر طول و وزنی معادل 5/8 تن دارد. باورکردنی نیست که 600 هزار کریستال درخشنده سواروسکی و آبکاری طلای 24 عیاربرای ساخت این لوستر به کار رفته و مدت 4 سال برای ساخت این لوستر زیبا و مجلل وقت صرف شده است. زیبایی این مسجد و طراحی فضای داخلی و خارجی آن به قدری است که هیچ زبانی نمی تواند به کاملی آن را وصف کند. شما با خرید بلیط هواپیما و رزرو بلیط خود از خبرنگاران می توانید به مسقط، پایتخت کشور عمان سفر نموده و این شاهکار معماری و طراحی ایرانی و شکوه نور را از نزدیک ببینید. مسجد سلطان قابوس از معدود مساجد در کشور عمان است که غیرمسلمانان نیز می توانند از شنبه تا پنج شنبه هرهفته و از ساعت 8 تا 11 صبح از این مکان فوق العاده زیبا و مذهبی به صورت رایگان دیدن نمایند. البته برای وارد شدن به این مکان تاریخی و مذهبی باید قوانین خاصی را حتما رعایت کرد از جمله این که، ورود بچه ها زیر 10 سال به صحن نماز، خوردن یا خوابیدن در این صحن ها و همچنین استفاده از تلفن همراه در داخل فضای داخلی مسجد ممنوع است، بازدیدنمایندگان باید لباس پوشیده بر تن نمایند و زنان نیز موها، شانه و دست های خود را باید طبق قوانین و موازین اسلامی بپوشانند.

با رعایت این نکات می توانید به این مسجد زیبا بدون مسئله ای وارد شده و از بودن در این مکان تاریخی نهایت لذت و استفاده را ببرید. البته باید این نکته را حتما گوشزد کنیم که امکان رفتن به این مسجد در ساعاتی غیر از ساعت رسمی بازدید نیز وجود دارد، چراکه خیلی از گردشگران دوست دارند در زمان غروب خورشید یا شب از این مسجد با عظمت عکس بگیرند و دیدن نمایند و از آرامش آن لذت ببرند، اما دیگر نمی توانند به داخل صحن های نماز بروند. اگر شما به این مسجد زیبا رفتید، هنگام نماز یا ظهر آدینه به مسجد اصلا نروید زیرا با ترافیک سنگین روبه رو خواهید شد و مدت ها در پشت جمعیت خواهید ماند و نمی توانید از فضا بهره ببرید. صحن نماز بانوان این مسجد بزرگ، ظرفیتی 750 نفری را در خود دارد. صحنی نیز برای مردان ساخته شده که 6600 نفر می توانند در آن نماز بخوانند فرش دستباف ایرانی با 4263 متر مربع در همین صحن پهن شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طرح این فرش 24 تنی از نقشه گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان و ترکیب طرح افشان شاه عباسی و سایر نگاره های تزیینی ایرانی و اسلامی الهام گرفته شده است و برای بافت آن توسط بافندگان هنرمند ایرانی، 4 سال زمان صرف شده است. رقیب زیبای این فرش نفیس را می توان در سقف چوبی سالن دید که با نقوش عربی و خطاطی تزیین شده است.

گنبد مسجد با 34 متر ارتفاع در همین بخش ساخته شده و در مرکز این گنبد، لوستر معروف مسجد سلطان قابوس با 1122 لامپ قرار گرفته است که نور زیبای خود را به داخل این گنبد ساطع می نماید. مسجد سلطان قابوس با موزاییک های زیبا و رنگارنگی تزیین شده و دقیقا معین نیست که چه تعدادی سنگ در آن به کار رفته اما چیزی که از آن در حال حاضر معین است از زیبایی اش نفس ها را در سینه حبس می نماید. زمانی که به این مسجد زیبا رفتید ،پس از عبادت حتما به تمامی این نقوش و هنرهای زیبا دقت کنید. حتما زمانی را برای گشتن در راهروی بیرون مسجد بگذارید تا بیننده آثار هنری موزاییکی زیبای این مسجد شوید. اگر به کتابخانه بزرگ مسجد بروید با حجم بالایی از کتاب ها معتبر و تاریخی روبرو خواهید شد. مطمئنا شما وقت ندارید همه آن کتاب ها را بخوانید اما، 20 هزار کتاب نفیس و تاریخی که علم بسیاری را در خود دارد واقعا اعجاب انگیز برای شما خواهد بود. این مسجد اتاق کوچکی هم به عنوان وضوخانه برای شستشو و پاک شدن قبل از نماز برای نمازگزاران و مراجعین دارد. بخش دیگری از مسجد وجود داردکه صحن سخنرانی است و برای برگزاری مراسم های مختلف استفاده می گردد و ورود به آن برای عموم آزاد است.

برای اقامت در پایتخت عمان به صفحه رزرو هتل مسقط بروید.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 442

به "مسجد سلطان قابوس عمان، شاهکار معماری ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد سلطان قابوس عمان، شاهکار معماری ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید