مهم ترین اتفاق های دنیای فناوری در سال 2020: نخستین سال کرونایی تاریخ

به گزارش مجله بیزبینگ، نخستین سال سومین دهه قرن بیست و یکم می توانست یکی از برترین سال های تاریخ باشد اگر ویروسی به نام کرونا از راه نمی رسید. ویروس کرونا که نخستین بار در ووهان چین رویت شد، خیلی سریع بسیاری از کشورهای دنیا را تصاحب کرد و سیاره زمین را به درون یک قرنطینه تاریخی فرو برد. قرنطینه ای که نه تنها بسیاری از مردم را به خانه نشینی سوق داد بلکه برای کسب و کارها، بازارهای دنیای و به طور خلاصه زندگی پیرامون ما یک تهدید غیرقابل انکار بود. با قرنطینه خانگی عمده کشورهای دنیا، بازارهای اقتصادی سقوط بی سابقه ای را تجربه کردند و شلوغ ترین خیابان هایی که به تصویری دقیق از جامعه انسانی تبدیل شده بودند به مکان هایی کاملا خلوت و ساکت تغییر هویت دادند.

مهم ترین اتفاق های دنیای فناوری در سال 2020: نخستین سال کرونایی تاریخ

اما در مرگبارترین سال قرن بیست و یکم این فناوری بود که جهان پیرامون ما را وادار کرد تا حتی از زیر ماسکی که برای مقابله با ذرات ریز آلوده به کرونا زده بود هم به تنفس خود ادامه دهد. شاید تکنولوژی در سال 2020 برای نخستین بار در تاریخ طولانی خدمتش به بشریت نه از روی کنجکاوی بلکه از روی احتیاج و حسرت به یاری انسان ها آمد. نه تنها فناوری های نوظهور بلکه اکثریت تکنولوژی های رایج هم در دوران کرونا هم رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفتند.

به بهانه سرانجام سال 2020 و شروع سال 2021 فرصتی فراهم شده تا مهم ترین اتفاق های جهانی فناوری در نخستین سال کرونایی تاریخ را واکاوی کنید. بسیاری از مردم جهان در سال نو میلادی امیدوار هستند که آن چه در سال 2020 تجربه کردند دیگر حتی به زندگی آن ها نزدیک هم نگردد. حتی اگر زندگی در سال 2021 اندکی شبیه به نخستین سال کرونایی تاریخ هم باشد، نمی توان این حقیقت را انکار کرد که گذشته همواره چراغ راه آینده است.

5G یا نسل پنجم ارتباطات تلفن همراه

اگرچه امروز در بیشتر نقاط جهان استفاده از اینترنت نسل چهارم ارتباطات تلفن همراه به راحتی در اختیار مردم واقع شده است اما این نسل پرسرعت هم کافی به نظر نمی رسد. به همین علت از چند سال پیش زمزمه هایی پیرامون شکل گیری نسل پنجم ارتباطات تلفن همراه مطرح می شد که در نهایت در سال 2020 به مرحله اجرایی رسید. شمار قابل توجهی از تلفن های هوشمندی که در سال 2020 معرفی شدند از فناوری 5G پشتیبانی می کردند؛ از آیفون 12 که به عنوان پرچمدار محبوب اپل راهی بازارهای بین المللی شده تا گلگسی ای51 که این روزها لقب پرفروش ترین تلفن هوشمند با توانایی پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات را یدک می کشد.

با این حال سال 2020 بدون حواشی پیرامون نسل پنجم ارتباطات تلفن همراه هم به سرانجام نرسید. از یک سوی گروه قابل توجهی از کاربران در شبکه های اجتماعی گوناگون از بیماری زا و خطرناک بودن این فناوری صحبت می کردند و گروهی هم آن را از نگاه امنیتی مطمئن نمی دانستند. ادعاهایی که هیچکدام از آن ها نه تنها داده علمی قابل استنادی را یدک نمی کشد بلکه حتی از نظر علمی هم قابل آنالیز نیستند. از سوی دیگر درگیری های میان دولت دونالد ترامپ و شرکت چینی هواوی مانع بزرگی در جهت توسعه زیرساخت های فناوری 5G بود. بنابراین اگر مسائل بزرگ سال 2020 از راه نمی رسیدند بدون هیچ شک و تردیدی این فناوری فرصت بیشتری برای درخشش در نخستین سال کرونایی تاریخ داشت.

ثروتمندان جهان بیشتر از همواره پول پارو کردند

ده تن از ثروتمندترین افراد جهان در سال 2020 و در جریان شیوع ویروس کرونا پیروز شدند که بیشتر از 400 میلیارد دلار به ثروت خود اضافه نمایند. این ثروت اندوخته شده که تقریبا 450 میلیارد دلار به نظر می رسد، بیشتر از 284 میلیارد پوندی است که دولت انگلیس برای مقابله با کرونا و جبران زیان های اقتصادی به بار آمده برای 66 میلیون نفر جمعیت این کشور تخمین زده بود.

ثروت میلیاردرهای آمریکایی در جریان همه گیری کرونا به حدی افزایش یافت که این فرصت را به آن ها داده تا نه تنها همه مبالغ مربوط به طرح یاری اقتصادی کرونا را پرداخت نمایند بلکه حتی اندکی از ثروت و عایدی خود از این میلیون ها اسکناس تازه شکل گرفته را هم از دست ندهند. جف بزوس، موسس و مدیر شرکت آمازون، از ماه مارس 2020 تا پیش از سرانجام این سال پیروز شد بیشتر از 70 میلیارد دلار به دارایی خود بیافزاید و ثروت خود را از مرز 190 میلیارد دلار هم عبور دهد. علت اصلی افزایش ثروت او، احتیاج غیرقابل باور مردم به خریدهای اینترنتی بود که بیشتر از هر زمان دیگری از فروشگاه اینترنتی او انجام می شد. فروشگاه آنلاین آمازون که در بسیاری از کشورهای جهان فعالیت می نماید، در دوران کرونا مجبور شد تا نیروی انسانی بیشتری استخدام کند.

در حالی که بسیاری از مشاغل کوچک در جریان همه گیری ویروس کرونا زیان اقتصادی قابل توجهی را تجربه کردند، این سهام شرکت آمازون بود که از شروع ماه مارس تا سرانجام سال 2020 بیشتر از 90 درصد افزایش پیدا کرد.

ایلان ماسک یکی دیگر از میلیاردرهای جهانی ما است که در سال 2020 ثروت قابل توجهی به دست آورد. ثروت او در سال 2020 از حدود 25 میلیارد دلار به بیشتر از 160 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. او در روزهای ابتدایی سال 2021 به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شد. جایگاهی که پس از سقوط ناگهانی سهام تسلا از دست رفت.

سرویس های استریم جای سالن های سینما را گرفتند

اگر ویروس کرونا چند سال پیش شیوع پیدا می کرد، احتمالا بحران های اقتصادی آن برای سینما تاثیرات ویران نماینده ای داشت. شرایط در دوران سرویس های استریم، شرایط را قابل کنترل تر از قبل نشان می دهد. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن های سینما، استودیوهای سینمایی که شرایط را برای اکران فیلم هایشان غیرممکن می دانستند، تصمیم گرفتند بسیاری از عناوین خود را برای انتشار در سرویس های استریم آماده نمایند. سرویس های استریم یا VODها همان سرویس های پخش آنلاین فیلم و سریال هستند که آزادی عمل بیشتری به مخاطبان خود می دهند. بنابراین در دوران کرونا که بیشتر مردم به قرنطینه خانگی دعوت می شدند، سرویس های استریم پیروز شدند میلیون ها کاربر نو جذب نمایند.

سرویس های استریم مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس میزبان فیلم های سینمایی نوی شدند که قرار بود در سالن های سینما اکران شوند. برای مثال، استودیوی یونیورسال انیمیشن ترول ها: تور جهانی را به عنوان یکی از مهم ترین انیمیشن های بهاری به صورت آنلاین اکران کرد و پیروزیت آن باعث شد در مدتی بسیار کوتاه، بیشتر از 100 میلیون دلار به حساب یونیورسال واریز گردد. استقبال تماشاگران آنلاین از انیمیشن نو یونیورسال این استودیو را قانع کرد تا با انتشار یک بیانیه رسمی به طرفداران آثار خود اعلام کند از این پس عناوین بیشتری را به صورت آنلاین منتشر می نماید. بیانیه ای که سالن های سینمایی واکنش تندی به آن داشتند.

در این زمینه بخوانید:

سلامتی صفحه تلفن هوشمند خود را با این اپلیکیشن ها آزمایش کنید

ترفندهای جالب اینستاگرام که از آن ها بی خبر هستید

برترین اپلیکیشن ها برای برنامه ریزی روزانه که زندگی شما را منظم تر می نمایند

سرویس استریم دیزنی پلاس که در نوامبر 2019 فعالیت خود را شروع کرد در بسیاری از نقاط جهان فعالیت می نماید و در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و اتریش کاربران بسیار زیادی دارد. اگرچه نتفلیکس پس از سال ها فعالیت بیش از 170 میلیون کاربر دارد اما دیزنی پلاس در کم تر از شش ماه از شروع فعالیت خود پیروز شد حدود یک سوم نتفلیکس کاربر جذب کند. سرویس استریم هولو که متعلق به دیزنی است هم بیشتر از 30 میلیون کاربر دارد. اما باید بدانید که سرویس هولو تنها در ایالات متحده در دسترس است.

رقیب شناخته شده دیگری هم در سال 2020 به میدان سرویس های استریم پا گذاشت؛ سرویس استریم HBO Max که زیرمجموعه استودیوی برادران وارنر لقب می گیرد، تعدادی از مهم ترین فیلم های استودیوی برادران وارنر در سال 2020 که در فهرست مورد انتظارترین آثار سال هم قرار می گرفتند را میزبانی کرد. به عبارت دیگر، برای تماشای تعدادی از برترین فیلم های استودیوی برادران وارنر در سال 2020 تنها به یک حساب کاربری روی سرویس استریم HBO Max احتیاج داشتید. مهم ترین فیلمی که برادران وارنر روی این سرویس استریم منتشر کرد، فیلم زن شگفت انگیز : 1984 لقب می گیرد.

تلفن های هوشمند تاشو وارد میدان شدند

تا همین چند سال پیش تصور داشتن یک تلفن هوشمند با صفحه تمام لمسی که هیچ نشانی از دکمه روی آن نبود، باورکردنی به نظر نمی رسید. اما در سال 2020 تلفن های هوشمند تاشو با عبور از یک طرح آزمایشی به محصولات پرچمدار بازار تبدیل شدند و مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفتند. شرکت هایی مانند موتورولا و سامسونگ به عنوان پیشگامان این حوزه با محصولاتی که در سال 220 معرفی کردند، نشان دادند که دیر یا زود تلفن های هوشمند تاشو را به عنوان بخش مهمی از محصولات خود در اختیار کاربران قرار می دهند و کوشش هایشان برای فراوری این محصولات صرفا ایجاد جنگ تبلیغاتی یا نشان دادن توانایی های بی شمارشان نیست.

دو تلفن هوشمند Galaxy Z Flip 5G و Galaxy Z Fold2 5G تلفن های هوشمند تاشوی سامسونگ در سال 2020 بودند که به نظر می رسد در آینده بسیار نزدیک به پرچمداران اصلی این شرکت کره ای تبدیل می شوند. این دو تلفن هوشمند تاشو در نوع کاملا متفاوت ساخته شده اند تا انتظارات همه کاربرانی که دوست دارند تلفنی لمسی اما تاشو داشته باشند را برآورده نمایند. موتورولا هم با معرفی تلفن هوشمند Razr 5G ثابت کرد علاقه خاصی به فراوری تلفن های هوشمند تاشو دارد.

پیامرسان های آنلاین جانشین جلسات کاری شدند

تا پیش از فرارسیدن سال 2020 تماس های تصویری معمولا برای احوال پرسی استفاده می شدند. اگر فاصله میان افراد آن قدر زیاد بود که فرصتی برای ملاقات حضوری نداشتند، تماس های تصویری به آن ها یاری می کرد تا فاصله شان را به میزان فاصله چشم هایشان تا تلفن هوشمند یا لپتاپ شان کاهش دهند. اما با شیوع ویروس کرونا شرایط کاملا دگرگون شد. کلاس های دانشگاه، جلسات کاری و بیشتر تعاملاتی که تا چند ماه پیش به صورت حضوری برگزار می شد در بستر مجازی دنبال شدند. بنابراین اهمیت کنفرانس ویدیویی در چنین شرایطی بسیار بیشتر از قبل به نظر می رسید.

نرم افزارهای مناسب جلسات کاری آنلاین در دوران شیوع کرونا میزبان میلیون ها کاربر نو شدند. اپلیکیشن Zoom که تا پیش از شیوع کرونا تنها از روی کنجکاوی روی تلفن هوشمند یا کامپیوتر شخصی کاربران نصب می شد، در دوران قرنطینه خانگی به یک نرم افزار بسیار کاربردی و حتی واجب تبدیل شد که بسیاری از کارمندان و دانشجویان را میزبانی می کرد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1874

به "مهم ترین اتفاق های دنیای فناوری در سال 2020: نخستین سال کرونایی تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین اتفاق های دنیای فناوری در سال 2020: نخستین سال کرونایی تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید