رشد توقف ناپذیر واردات تراشه در چین

به گزارش مجله بیزبینگ، چین با واردات بیشتر تراشه و دستگاههای فراوری تراشه، اقدامات قاطعانه ای را برای حفاظت از خود در برابر ممنوعیت رو به گسترش دسترسی به فناوری آمریکایی اتخاذ نموده است.

رشد توقف ناپذیر واردات تراشه در چین

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

تحلیل بلومبرگ از آمار رسمی بازرگانی نشان می دهد شرکتهای چینی در سال 2020 به ارزش 32 میلیارد دلار تجهیزات مورد استفاده برای فراوری تراشه رایانه از ژاپن، کره جنوبی، تایوان و نقاط دیگر خریداری کردند که 20 درصد در مقایسه با سال 2019 رشد داشته است.

و با اقدام شرکتهایی نظیر هواوی در انبارسازی تراشه پیش از اجرای تحریمهای آمریکا، واردات تراشه رایانه به حدود 380 میلیارد دلار رسید که 18 درصد از کل واردات چین در سال گذشته بود.

آمریکا به طور پیوسته در حال محدود کردن دسترسی شرکتهای چینی به فناوری آمریکا بوده و پکن را وادار نموده است پس از سالها پیشرفت آهسته، کوشش برای توسعه صنعت داخلی تراشه را مضاعف کند. اقدامات دولت ترامپ آسیب پذیری چین در این بخش مهم را نمایان کرد و حتی با وجود این که دولت بایدن روی کار آمده است، پکن در حال پیشرفت برنامه جدید برای خودکفایی در بخش فراوری نیمه رساناهاست.

شرکتهای چینی نظیر SMIC خرید دستگاههای مورد احتیاج برای فراوری ویفرهای سیلیکونی و تراشه های رایانه را افزایش داده اند. طبق گزارش انجمن صنعتی SEMI، چین در سال 2020 به بزرگترین بازار چنین تجهیزاتی تبدیل شد.

با اقدام هواوی و سایر شرکتهای فناوری چینی در انبار کردن تراشه پیش از اجرایی شدن تحریمهای آمریکا، واردات در سال 2020 حدود 14 درصد رشد کرد. هواوی در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته که فروش تراشه و سایر قطعات آمریکایی مورد احتیاج برای فراوری تلفن هوشمند و تجهیزات مخابراتی را به این شرکت را ممنوع می نماید. دولت ترامپ مقررات تحریمها را تشدید نموده که مانع از تامین قطعات مورد احتیاج هواوی گردد.

خرید تراشه چین به دلیل تقاضای جهانی قوی برای رایانه ها و رواج گسترده مدل کار از خانه در دوران همه گیری ویروس کرونا افزایش یافت. بخش زیادی از تراشه هایی که به چین وارد شده است در مونتاژ تلفنهای هوشمند و لپ تاپها بکار رفته و صادر شده است.

یکی از بزرگترین برندگان افزایش تقاضا برای تراشه، تایوان بود و افزایش سفارش به شرکت TSMC و سایر شرکتهای تایوانی باعث شد رشد مالی تایوان برای نخستین بار در 30 سال گذشته از رشد چین سبقت بگیرد. افزایش تقاضای چین همچنین باعث کمبود تراشه برای شرکتهای خودروسازی شده و به تعطیلی بعضی از کارخانه های خودروسازی منجر شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انجمن صنعت نیمه رسانا در دسامبر پیش بینی کرد فرایند افزایش تقاضا برای تراشه در سال 2021 ادامه پیدا نموده و فروش جهانی تراشه 8.4 درصد رشد می نماید که به نفع شرکتهایی نظیر TSMC، اینتل و سامسونگ الکترونیکس خواهد بود. شرکتهای چینی هم به خرید تجهیزات برای فراوری بیشتر نیمه رساناهای خود ادامه خواهند داد و احتمالا به فروش شرکتهایی نظیر توکیو الکترون و ASML Holding یاری می نمایند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1497

به "رشد توقف ناپذیر واردات تراشه در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد توقف ناپذیر واردات تراشه در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید