هتل های منطقه ها آزاد در ایام نوروز گران شدند

به گزارش مجله بیزبینگ، اگرچه جامعه #هتلداران کشور و معاونت #گردشگری وزارت میراث فرهنگی اعلام کردند که هتلها و مراکز اقامتی در ایام نوروز افزایش نرخ ندارند اما آنالیز نرخ #هتل های منطقه ها آزاد برعکس آن است.

هتل های منطقه ها آزاد در ایام نوروز گران شدند

به گزارش دنیای سفر به نقل از خبرگزاری مهر، افزایش نرخ هتل ها معمولاً در مهر ماه با دامنه از 10 تا 30 درصد متناسب با شرایط هتل از نظر استانداردسازی و اخذ گواهی کیفیت خدمات معین و اعمال می گردد. بنابراین هتل ها معمولاً در ایام نوروز که متقاضی زیادتری دارند نباید افزایش نرخ دیگری داشته باشند هر چند که همواره این موضوع برای همه هتلداران صدق نمی کند و خیلی ها فرصت تعطیلات را زمانی برای جبران کسری گذشته می دانند. از طرفی معتقدند که چون نرخ تورم در کشور با رشد قیمت ها همراه بوده و آنها نیز مانند خیلی از مشاغل دیگر متضرر شده اند، می خواهند نسبت به افزایش نرخ اقلام خوراکی و هزینه های حامل انرژی که بین 70 تا 100 درصد بوده؛ نرخ اتاق ها را نیز بالا ببرند. اما با این وجود در ایام نوروز همواره اعلام می گردد که هتلداران افزایش نرخ نخواهند داشت حداقل به صورت رسمی!

در این باره جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور نیز از دی ماه خاطرنشان کرد: هتل ها دارای قیمت مصوب هستند که هر سال دی اعلام می گردد و در نوروز نیز افزایش نخواهد داشت. البته نرخ هتل ها در منطقه ها آزاد با کشوری فرق دارد ولی روی نرخ آنها نیز نظارت هایی از سوی مسئولان وجود دارد.

از طرفی در وزارت میراث فرهنگی نیز مسئولان بر عدم افزایش نرخ اتاق ها در نوروز تاکید می نمایند از جمله یحیی نقی زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری که گفته است: پیرو بخشنامه صدور نرخنامه تأسیسات گردشگری در تاریخ 1400/7/27 و با توجه به گزارش های دریافت شده درباره رعایت نشدن مفاد آن بخشنامه در بعضی تأسیسات گردشگری، تاکید می گردد بازه زمانی اعتبارِ نرخنامه، از ابتدای مهرماه سال 1400 تا خاتمه شهریورماه 1401 بوده و هرگونه تغییر نرخ و صدور نرخنامه تازه در این بازه زمانی ممنوع است.

اگرچه به صورت رسمی هتلداران داخل سرزمین اصلی نباید افزایش نرخ داشته باشند، اما گویا این موضوع در منطقه ها آزاد به گونه دیگری عمل می گردد و هتلداران آنها این موضوع را نقض می نمایند چرا که مدیریت منطقه ها آزاد کشور بر عهده سازمان مربوطه و دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد کشور است بنابراین خود را از این قاعده مستثنی می دانند هر چند که خیلی از هتلداران این منطقه ها عضو جامعه هتلداران کشور هستند.

آنالیز نرخ بعضی از هتل ها در منطقه ها آزاد کشور به خصوص منطقه های از جمله جزایر قشم و کیش برای ایام نوروز نشان می دهد که افزایش نرخ اتاق وجود دارد و هتلی که تا قبل از سال به عنوان مثالی شبی دو میلیون تومان فروخته می شد در حال حاضر سه و نیم میلیون تومان برای یک شب اجاره می دهد.

البته بعضی از آنها از این ترفند استفاده می نمایند که اتاق را به همراه پکیج می فروشند به این ترتیب افزایش نرخ اتاق را به موارد دیگری مانند افزایش نرخ حمل و نقل و… می دانند!

شرایط دیگری که برای مهمانان در نظر می گیرند این است که می بایست هر مسافر بیش از یک شب در هتل اقامت کند. به عنوان مثال هتلی 5 ستاره در جزیره کیش این روزها برای هر شب 11 میلیون تومان با صبحانه و ناهار برای هر فرد اتاقش را می فروشد. اتاقی که خیلی ها در نظرسنجی سایت های رزرو درباره آن می نویسند که دیگر ویژگی های هتل 5 ستاره را ندارد و از فرسوده بودن شیرآلات و بعضی رفتارها در کارکنان ناراضی هستند. این هتل در زمان رزرو اعلام نموده که هر فرد حداقل باید برای سه شب اتاق رزرو کند. هتل دیگری که سوئیت امپریال آن برای یک خانواده چهار نفره 21 میلیون تومان است نیز شرایط مشابهی را دارد.

هتل های چابهار نیز با وجود اینکه تعدادشان زیاد نیست اما در ایام نوروز از شبی یک میلیون تومان برای دو نفر تا شبی دو میلیون تومان می فروشند.

گویا افزایش قیمت اتاق هتل در منطقه ها آزاد پیرو قانون جداگانه ای است که به هتلداران این اختیار را می دهد تا در ایام نوروز این افزایش نرخ را اعمال نمایند. این درحالی است که بسیاری از این منطقه ها جزو شهرهای گردشگری ایران محسوب می شوند و میزبان مسافران زیادی هستند. اما همین افزایش نرخ هاست که موجب شده تا بعضی از مردم مردم به سمت تورهای گردشگری کشورهای خارجی تمایل بیشتری داشته باشند تا استفاده از این هتل ها داخل ایران. چون نرخ تورهای خارجی برابر با اقامت در هتل های همین منطقه ها و شاید کمتر از آن هست.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2085

به "هتل های منطقه ها آزاد در ایام نوروز گران شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هتل های منطقه ها آزاد در ایام نوروز گران شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید