کلیسای سن زاکاریا، مکانی برای ترور ثروتمندان ونیزی در تاریخ!

به گزارش مجله بیزبینگ، کلیسای سن زاکاریا ونیز

مسلما شهر ونیز پر از جاذبه های مطرحی است که هر گردشگر و توریستی را به خود جذب می کند. در میان جاذبه های معروف ونیز مجله خبرنگاران کلیسای سن زاکاریا ونیز را به شما معرفی می کند. اگر به این شهر و جزیره آبی سفر کردید، حتما پیشنهاد می کنیم که به دیدن این کلیسا بروید. با خواندن این مطلب اطلاعات خود را راجع به این بنا بالا برده و با نگاهی عمیق تر به بنای کلیسا نگاه کنید. همچنین دانستن تاریخ و نحوه ساخت آن می تواند کمکی باشد برای اینکه به شگفتی ها و کارهای هنرمندانه معماران و مجسمه سازان گذشته ایتالیایی بیشتر آشنا شوید. در کنار دیگر جاذبه های این شهر همانند گرند کانال، میدان سن مارکو و تمام جاذبه های اطراف این میدان به دیدن کلیسای سن زاکاریا ونیز هم بروید.

کلیسای سن زاکاریا، مکانی برای ترور ثروتمندان ونیزی در تاریخ!

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

تاریخ کلیسا

اولین پایه و بنای کلیسای اصلی در این مکان گفته شده است که یکی از آن بناهایی است که توسط سان مگنوس (Saint Magnus) در قرن هفتم تاسیس شده است. یکی از آن ها نیز توسط داگز آگنلو (Doge Agnello Partecipazio) در سال 827 میلادی ساخته شده است. کسانی که کلیسا سن زاکاریا ونیز را ساختند، آن را به Zacharias پدر جان باپتیست اختصاص داده اند که آثار عتیقه و ارزشمندی را که به عنوان هدیه به ونیز توسط امپراتور بیزانس لئو پنجم داده شده بود، در کلیسا گذاشت.این اتفاق زمانی افتاد که کلیسا در حال ساخته شدن بود. اکنون این اشیا را می توانید در زیر محراب دوم کلیسا و در سمت راست محراب تماشا کنید. صومعه ای که در کنار این بنا در همان ساخته شد، اولین و تنها ترین صومعه ای بود که برای زندگی راهبان در آن دوران در ونیز وجود داشت. بسیاری از رئیسان راهبه در این صومعه دختران خاندان داگز بودند.

در مجموع تاریخچه کلیسا و صومعه کنار آن با یکدیگر ادغام شده است. این دو بنا تنها با یک در به هم ارتباط داشتند. داگز که مهم ترین فرد و ثروتمندترین فرد ونیز در آن دوران بود، هر دوشنبه عید پاک به دیدن کلیسا می آمد.

در تاریخ 13 سپتامبر 864، داگز پیترو ترادینیکو (Doge Pietro Tradinico) پس از حضور در کلیسا و انجام آداب نماز در هنگام بیرون آمدن از در کلیسای زاکاریا ونیز توسط توطئه گران زخمی شد و در همان مکان باقی ماند تا اینکه به مرگ محکوم شد. شورشی که در بیرون کلیسا در جریان بود راهبان ترسیده را مجبور کرد که برای برداشتن جسد داگز مجبور شوند که تا شب هنگام صبر نمایند. در همین ترور بود که داگ ترادینیکو (Doge Tradinico) کلاه و تاج خود را از دست داد. تاجی که قبل از آن تمام افراد داگز آن را بر سر می گذاشتند.

در حقیقت در طول تاریخ حدود 3 فرد از خاندان داگز در خیابان های اطراف کلیسا سن زاکاریا ونیز ترور شده اند.

بسیاری از خاندان داگز از اواسط قرن 9 تا اواخر قرن 12 در این مکان به خاک سپرده شدند. کلیسای قرن نهم در واقع دوباره در قرن دهم و دوازدهم بازسازی شد. گفته شده است که کلیسای اصلی در سال 1105 در آتش سوخت، آن هم در حالی که صدها راهبه درون آن خفه شده بودند.

راهبه های این صومعه بعد ها نقش مهمی را در ساخت میدان سن مارکو داشتند. آن ها برای اینکه پول نقد برای ساخت این میدان به دست بیاورند و به داگ سباستیانو زیانی (Doge Sebastiano Ziani) یاری نمایند، حیاط و باغچه خود را به فروش گذاشتند. به این دلیل و دلایل بسیار دیگری که راهبان این کلیسا در ساخت شهر ونیز و سن مارکو داشتند، دولت خود را مجبور شد که برای ساخت و بازسازی کلیسای سن زاکاریا ونیز یاری کند. حتی محجسمه هایی را در ورودی کلیسا و پله ها ساختند. این صومعه به خاطر پرورش و بزرگ کردن دخترانی از خاندان های ثروتمند جامعه نیز مشهور است. در پر زرق و برق آن می تواند نشانگر همین موضوع باشد.

کلیسا و صومعه کنونی که بیشتر توریست های ونیز به دین آن می فرایند در طول سال های 1444 تا 1465 توسط معماری به نام گامبلو (Gambello) ساخته شده است. گامبلو در سال 1481 فوت کرد و چون هنوز بخش هایی از کلیسا سن زاکاریا ونیز تمام نشده بود، ادامه کار به فردی به نام کودوسی (Codussi) واگذار شد. کودوسی در طول سال های 1483 تا 1504 به ساخت و تکمیل کلیسا ادامه داد. با این حال این کلیسا و صومعه در نهایت در سال 1543 کامل شد و ساخت آن تمام شد.

به دلیل اتفاقات تاریخی و تراژیک بسیاری که در پیرامون این کلیسا وجود دارد و همچنین اهمیت آن در میان بناها و جاذبه های ونیز ایتالیا، نام این کلیسا وارد ادبیات و بسیاری از رمان ها شده است. در آثار نویسندگانی همانند هنری جیمز و روسکین همیشه نام این کلیسا را خواهید خواند. جیمز حتی کتابی به نام مدونای کلیسا سن زاکاریا نوشته است. راجع به صومعه و راهبه درون آن نیز داستان های بسیاری نوشته شده است. در هنگام بازدید اگر از افراد و راهبه هایی که از این کلیسا مراقبت می نمایند، درخواست دهید شاید به شما اجازه بازدید از نزدیک اتاقی که به در صومعه راه می یابد را بدهند.

مجوطه جلوی کلیسا نیز محلی برای تجمع مردم بوده است و هم اکنون محل رفت و آمد گردشگران شده است. در کافه ای که در سمت چپ ورودی کلیسای سن زاکاریا ونیز قرار گرفته است، بنشینید، قهوه ای سفارش دهید و به صحنه ای که افراد قروتمند و مشهور در آن در طول تاریخ ترور شده اند، نگاه کنید. نمای کلیسا که نشان دهنده المان های معماری گوتیک است، از بیرون 6 طبقه دیده می گردد و حسی از عظمت را به شما القا می نماید.

در مجموع در پشت هر یک از نقاشی ها، آثار، شمعدان ها و چراغ ها و هر اشیا تزئینی که در این کلیسا می بینید داستانی پنهان شده است. بسیاری از این اشیا اهدایی از طرف خانواده های ثروتمند ونیزی به این کلیسا هستند. اگر در تور ونیز با یک راهنما همراه هستید، حتما از او بخواهید که داستان مربوط به هر یک از این اشیا و نقاشی ها را برای شما بازگو کند. مجمه مسیح را که بر بالای گنبد قرار داده اند، برایتان توضیح دهد و حتی پس از آن وارد سردابه و زیرزمین کلیسا شوید. و از طاق ها و بنای خوف انگیز آن نیز دیدن کنید.

برج کلیسا

برج کلیسای سن زاکاریا ونیز با ارتفاع 24 متر، دارای ناقوسی است که باید دستی آن را به صدا در آورد. اولین برج ناقوس کلیسا در قرن یازدهم تخریب شد و در نهایت در قرن دوازدهم از باقیمانده های مصالح آن دوباره آن را بازسازی نمودند. در بالای برج، شکلی هرمی شکل ساخته اند که حتی بر روی نقشه بارباری (نقاشی قدیمی بارباری De Barbari) دیده می گردد. این سقف هرمی شکل به همراه برج ناقوس در سال 1510 میلادی فرو ریخت و دوباره به شکل اسپیرال امروزی ساخته شد.

بنای کلیسا

در نتیجه کلیسای سن زاکاریا ونیز که شما هم اکنون وارد آن می شوید، سومین کلیسایی است که در این مکان ساخته شده و مربوط به قرن پانزدهم میلادی است. نماهای اولیه گوتیک کلیسا همان نماهایی هستند که شما در سمت راست نماهای کلیسا و در سمت اتاق و دری که به صومعه ختم می گردد، می بینید. فضایی که در رابط کلیسا و صومعه در آن قرار گررفته است، در زمان ناپلئون بسته شد و هم اکنون نیز تبدیل به یکی از قسمت های کلیسا همانند سربازخانه یا انبار تبدیل شده است. ایوانی که در سمت چپ کلیسا واقع شده مربوط به قرن شانزدهم میلادی بوده و توسط کودوسی ساخته شده است. این ایوان هم اکنون دیوار چینی شده و دسترسی به ان وجود ندارد. در گذشته این ایوان محل گورستان قدیمی کلیسای سن زاکاریا ونیز بوده است. در نماهای اصلی این بنا می توانید آثاری از معماری گوتیک و معماری رنسانس را هم تماشا کنید.

هنرهای درون کلیسا

فرانسسکو گوآردی تمام نقاشی های درون اتاق مهمان نوازی و دیدار راهبه ها را در کلیسا سن زاکاریا ونیز نقاشی نموده است. تصویر نقاشی شده نشان دهنده یکی از بازدیدهای تاریخی از این کلیساست. شخص معروف ونیزی یعنی داگز در روز ایستر به همراه گابریل بلا از این کلیسا دیدن کرد. جان پیپر (John Piper) در اوائل دهه 1960 لایتوگرافی نمای آن را تهیه نمود.

ساعات بازدید

  • هر روز از ساعت 10.00 صبح تا 12.00 ظهر و در نهایت از 4.00 بعد از ظهر تا 6.00 بعد از ظهر.

اگر بخواهید که از محراب کوچک کلیسا از نزدیک و یا دخمه پشت آن دیدن کنید، باید هزینه مجزا برای بازدید آن پرداخت کنید.

در داخل حیاط کلیسا و در نزدیکی در ورودی می توانید سوغاتی های مربوط به کلیسا را خریداری کنید. اجناسی به یاد ماندنی همانند کارت پستال ها و نقاشی های زیبا از این کلیسا به همراه دیگر اجناسی که بیشتر مورد علاقه گردشگران و توریست ها قرار می گیرد.

داستانی جالب درباره این کلیسا

در تاریخ گفته شده است که در قرن هجدهم افراد ثروتمند ونیز برای اینکه از شر دختران خود خلاص شوند و همچنین ثروتی هب آن ها نپردازند، دختران خود را به این صومعه کلیسا سن زاکاریا ونیز می فرستادند. در نتیجه دختران ثروتمند برای انتقام دریافت از خاندان خود، آغاز به صحبت در مجامع مردمی کردند و راز های خانواده های خود را بر ملا کردند که خود داستانی هیجان انگیز است.

منبع: churchesofvenice.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 601

به "کلیسای سن زاکاریا، مکانی برای ترور ثروتمندان ونیزی در تاریخ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سن زاکاریا، مکانی برای ترور ثروتمندان ونیزی در تاریخ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید