10 نشان خرابی جلوبندی پراید
به گزارش مجله بیزبینگ، ماشین شما با کنار هم قرار دادن قطعات پیچیده ساخته شده است و هر یک از آنها بخش مهمی از کل سیستم را تشکیل می دهند.
از موتور که اهمیت آن بسیار واضح است گرفته تا لاستیک ها، ترمز ها و حتی سیستم تهویه مطبوع؛ هر یک از این جزئیات به وسیله مهندسان با استعداد طراحی شده است تا متناسب با یک هدف باشند. مانند هر ماشین دیگری، ماشین شما نیز مستعد فرسودگی است.
مهندسان بخش خودرو، شبانه روز برای فراوری خودرو هایی کار می نمایند که مطابق با احتیاج مصرف نمایندگان باشد. قطعات کوچک باعث می شوند ما در یک ماشین احساس راحتی داشته باشیم یا نه. یکی از این اجزاء، سیستم جلوبندی خودرو است. تعبیه سیستم جلوبندی یک وسیله نقلیه فقط به خاطر راحتی نیست، بلکه چرخ ها را همواره روی زمین نگه می دارد. اما جلوبندی فقط بخشی از یک ماشین است و ماشین ها آستانه تحمل خود را دارند و در نهایت تسلیم می شوند.
طبق فهرست قطعات جلوبندی پراید که شرکت زمردیدک منتشر نموده است، خودروی پراید بیش از 40 قطعه مهم در سیستم تعلیق دارد و احتیاج است در خصوص علائم خرابی این خودروی پراستفاده در ایران بیشتر بدانیم؛ بنابراین در اینجا 10 نشانه آشکار خرابی سیستم جلوبندی پراید را ارائه می دهیم.
1. هنگام رانندگی، ماشین منحرف می گردد
اگر وقتی می خواهید در یک خط مستقیم رانندگی کنید، ماشین شما به یک سمت از جاده منحرف می گردد، ممکن است چند مشکل وجود داشته باشد. مورد اول، ما به شما توصیه می کنیم تایر های خود را از نظر میزان باد لاستیک آنالیز کنید. در مرحله بعد، چرخ های خود را در یک راستا قرار دهید. اگر مشکل هنوز حل نشده است، ممکن است فقط مشکل جلوبندی داشته باشید.
فورا پراید خود را نزد مکانیک ببرید تا از مشکل بزرگتری که ممکن است از نظر مالی برای شما بسیار سنگین باشد، جلوگیری کنید. حتی ممکن است مشکل از جلوبندی یا میله رابط فرمان و چرخ ها باشد.
2. یک طرف ماشین کمی پایین تر است
برای فهمیدن این موضوع، وسیله نقلیه شما باید روی زمینی هموار باشد. حال ماشین را آنالیز کنید. اگر گوشه ای از وسیله نقلیه پایین تر از گوشه دیگر قرار گیرد، ممکن است فنر یا کل سیستم جلوبندی آسیب دیده باشد.
اگر ماشین فنر آسیب دیده داشته باشد نیز ممکن است هنگام عبور از یک بخش ناهموار جاده، صدای تق تق شنیده گردد.
3. دماغه ماشین شما هر بار که ترمز می کنید، رو به پایین قرار می گیرد.
اگر دماغه ماشین در اثر ترمز شدید رو به پایین بود، شما در امان هستید، زیرا به این علت بوده که خوش میگذراندید (رانندگی سریع). اما اگر احساس می کنید دماغه ماشین شما حتی با ترمز معمولی به پایین می رود، توصیه می گردد به یک مکانیک مراجعه کنید.
4. سایش نامنظم لاستیک ها
نشانه دیگری که ممکن است به معنای خرابی جلوبندی باشد، این است که لاستیک به طور نامنظم دچار ساییدگی گردد. این می تواند به این معنی باشد که چرخ ها هم تراز یا در تعادل نیستند. علت دیگر، شکستگی سیستم تعلیق است. با گذشت زمان بوش لاستیکی سیستم تعلیق فرسوده می گردد. وقتی این مشکل در مراحل اولیه اصلاح گردد، آنقدر ها هم هزینه نخواهد داشت. اما اگر نادیده گرفته گردد، می تواند منجر به مسائل شدیدتری گردد.
5. حس کردن تمام دست انداز ها و چاله های مسیر
دست انداز های بد و چاله ها در جاده های معمولی فراوان اند؛ بنابراین جاده نزدیک خانه شما برای آنالیز اینکه آیا هر دست انداز را در مسیر احساس می کنید یا نه، عالی خواهد بود. نه فقط این مورد بلکه اگر ماشین سواری به شما احساس ناراحتی می دهد نیز احتمالا خیلی وقت است که جلوبندی پرایدتان دچار مشکل شده است.
6. کارکرد مبهم فرمان
اولا، اگر احساس می کنید که فرمان در سرعت های پایین به سختی راهنمایی می گردد، این نقص از جلوبندی پراید است. اما اگر هنگام راهنمایی ماشین به چپ یا راست، صدای ضربه بلندی از زیر کاپوت به گوش می رسد، این یعنی پایه های تعلیق شکسته یا فرسوده شده است. خبر خوب این است که وقتی مشکل در مراحل اولیه باشد، به راحتی می توان آن را رفع کرد.
7. نشت روغن از فنر
یاری فنر های روغنی، نشانه آشکار وجود ایراد در جلوبندی پراید هستند. گفته می گردد وقتی یاری فنر ها چرب هستند و روغن نشت می نماید، زمان آن است که با یاری فنر های قدیمی خداحافظی کنید قبل از اینکه سایر اجزای اصلی خودرو شما را خراب کند.
8. تست لرزش
یکی از ساده ترین روش ها برای فهمیدن اینکه آیا سیستم تعلیق ماشین شما فرسوده شده است یا خیر، انجام تست لرزش (Bounce Test) است. ماشین خود را در سطح صاف پارک کنید و به جلوی ماشین با وزن خود فشار وارد کنید. به عقب ماشین بروید و همین تمرین را تکرار کنید. شما باید این کار را دو یا سه بار با هر دو قسمت جلو و عقب ماشین انجام دهید و سپس با دقت واکنش ماشین را نظاره کنید. اگر متوجه شدید که ماشین شما حتی پس از آزاد کردن نیرو می لرزد، این نشان می دهد که سیستم تعلیق فرسوده شده است و احتیاج به تعویض یا تعمیر قطعات آسیب دیده دارد.
9. مشکل در پیچ ها
اگر در حین عبور از پیچ، احساس کردید که ماشین دچار رانش شده یا تحت فشار است، به این معنی است که سیستم تعلیق دچار مشکل شده است. این مسئله به این علت اتفاق می افتد که سیستم تعلیق خودرو قادر به مهار خودرو در برابر نیرو های گریز از مرکز نیست. فقط برای این که بدانید، نیرو های گریز از مرکز زمانی وارد عمل می شوند که شما آغاز به عبور از یک پیچ کنید. این یک نگرانی جدی است و شما باید سریعا ماشین خود را به مکانیکی ببرید. تکنسین را در این مورد آگاه کنید و از او بخواهید که سیستم جلوبندی خودرو را به طور کامل آنالیز کند.
10. آسیب به سایر قطعات پراید شما
فقط برای یک مثال ممکن است قسمت زیرین سپر جلوی اتومبیل شما آسیب دیده باشد. اگر 100٪ مطمئن هستید که به جلوی ماشین خود ضربه وارد ننموده اید، ممکن است سیستم تعلیق ماشین شما فرسوده شده باشد و این یک مشکل رایج است که به علت یاری فنر ها یا استرات فرسوده ایجاد می گردد.
بعلاوه ممکن است فنر شکسته ای داشته باشید. فنر ها با یاری فنر و استرات کار می نمایند بنابراین اگر در یکی از آن ها مسئله ای وجود داشته باشد، ممکن است دیگری نیز دچار مشکل گردد. یاری فنر های فرسوده، فشار بیشتری به فنر ها وارد می نمایند که میتواند زودتر فنر ها را فرسوده کند.
منبع: خبرآنلاین
خبرنگاران وب گردی وبگردی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان