6 بلایی که زیاد نشستن به سرتان خواهد آورد

به گزارش مجله بیزبینگ، محققان آمریکایی هفته گذشته هشدار دادند که ده ساعت نشستن در روز چه در محل کار یا هنگام تماشای تلویزیون به سرعت خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که ده ساعت در روز بی تحرک بودند هشت درصد بیش تر از کسانی بود که 9 ساعت در روز می نشستند و کسانی که 12 ساعت در روز می نشستند 63 درصد بیش تر در معرض ابتلا به این عارضه قرار داشتند. بنیاد قلب بریتانیا می گوید بزرگسالان در سن کار به طور میانه 9.5 ساعت در روز بی تحرک هستند.

6 بلایی که زیاد نشستن به سرتان خواهد آورد

به گزارش خبرنگاران به نقل از سان، این میزان در سنین 65 تا 74 سال به ده ساعت در روز یا بیش تر و برای افراد بالای 75 سال به 11 ساعت در روز افزایش می یابد.

نخستین باری که بین نشستن و ابتلا به هر نوع بیماری ارتباط برقرار شد در دهه 1950 میلادی بود. محققان در آن موقع دریافتند رانندگان اتوبوس دو برابر بیش از سایر همکاران خود در فضای ترابری که 600 پله را در روز بالا می رفتند دچار حمله قلبی می شدند. از آن موقع به این سو عدم تحرک با دیابت، بیماری قلبی، سلامت روان ضعیف و خطر کلی مرگ در سنین پایین مرتبط بوده است.

بدن ما برای حرکت طراحی شده است اما زمان هایی که تمایل داریم بدن خود را فراموش کنیم چه در حال کار چه در حال تماشای تلویزیون و چه در حال کار با گوشی های تلفن همراه مان معمولا زمانی است که نشسته ایم.

اگر خطر بیش تر ابتلا به زوال عقل یا بیماری قلبی بر اثر نشستن بیش از میزان شما را نمی ترساند در خصوص دردهای دیگری که به علت نشستن زیاد ممکن است ایجاد شوند چه نظری دارید؟

کمردرد باعث از دست رفتن 12 میلیون روز کاری در سال می گردد که یکی از دلایل اصلی ایجاد آن نشستن زیاد است.

به شما توصیه می گردد تا جایی که می توانید بلند شوید و حرکت کنید تا تناسب اندام و سلامتی تان را حفظ کنید. تنها دو ساعت نشستن ایستا فاصله از دست دادن یک سانتی متر ارتفاع ستون فقرات است و علت آن صرفا به خاطر فشرده سازی ای است که مایع را از دیسک های تان خارج می کند. نشستن طولانی مدت یک عامل کلیدی در کمردرد است.

هم چنین، تصور می گردد نشستن طولانی مدت متابولیسم را کاهش می دهد که بر توانایی بدن برای تنظیم قند خون و فشار خون و تجزیه چربی تاثیر می گذارد. بدن ما زمانی سالم تر است که مایعات را در رگ ها، سیستم لنفاوی، مفاصل، ماهیچه ها، اندام ها و دیسک های ستون فقرات خود جریان دهد. این عملکرد با رساندن مواد مغذی و حذف مواد زائد ما را سالم نگه می دارد. خون مایع است و به وسیله قلب پمپاژ می گردد اما مایعات دیگر به وسیله ماهیچه هایی که کار می نمایند پمپاژ می شوند برای مثال، زمانی که می رقصیم، ورزش می کنیم یا حتی موقعیت خود را تغییر می دهیم. مطالعه ای در دانشگاه گلاسکو نشان داد که 30 دقیقه ورزش در روز برای جبران خطرات سلامتی ناشی از ساعت ها نشستن کافی نیست.

پس برای یاری به خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

راه های کاهش تعداد ساعات نشستن در روز عبارتند از ایستادن در قطار، رفتن از پله ها، راه رفتن در دفتر هنگام تماس تلفنی و بیرون رفتن برای پیاده روی در زمان استراحت ناهار.

نتیحه مطالعه ای اجرا شده به وسیله محققان دانشگاه چستر در بریتانیا نشان داد که ایستادن به مدت سه ساعت در روز معادل دویدن ده ماراتن در سال است. تحقیقات بیش تر نشان داد که افرادی که در بخش عمده ساعت روز می ایستند حدود 30000 کالری بیش تر یا تقریبا 4 کیلوگرم چربی بیش از افرادی که عموما در طول سال در شرایط نشسته قرار دارند می سوزانند.

راه های دیگری که نشستن به بدن آسیب رسانده و باعث ایجاد بیماری می گردد

سرطان

تحقیقات نشان می دهد که مهار نشستن طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان های ریه، رحم و روده را کاهش دهد. نتیجه مطالعه ای اجرا شده در استرالیا که در آن داده های 130 هزار زن مورد آنالیز نهاده شد نشان داد میزان ابتلا سرطان سینه در افرادی که ورزش می کردند کم تر است. به طور خاص، خطر ابتلا به سرطان سینه سه گانه منفی در زنانی که کمتر می نشینند 104 درصد کمتر بود.

سلامت قلب

مطالعات مختلف نشان داده اند که نشستن طولانی مدت برای قلب مضر است. محققان استرالیایی دریافتند که هر ساعت نشستن به تماشای تلویزیون خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را تا 18 درصد افزایش می دهد. دانشگاه لستر در بریتانیا نتایج 18 مطالعه را با هم ترکیب کرد و دریافت که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که برای طولانی ترین مدت کم تحرک بودند 2.5 برابر بیش از افرادی بود که کمترین زمان را کم تحرک بودند. نتایج حتی با در نظر گرفتن این که آیا یک فرد ورزش نموده است یا خیر نیز صدق می کرد.

دیابت

همان آنالیز دانشگاهی نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد کم تحرک دو برابر بیش از سایرین است. مطالعه قبلی به وسیله همان تیم نشان داد که این ارتباط در زنان قوی تر است.

محققان این نظریه را مطرح کردند که زنان ممکن است در هنگام نشستن بیش تر میان وعده بخورند در حالی که مردان ممکن است در معرض خطر کمتری قرار گیرند زیرا آنان به سادگی تمایل دارند در هنگام برخاستن و چرخیدن بیش تر حرکت نمایند.

سلامت روان

علائم افسردگی، اضطراب و تنهایی با کمبود فعالیت مرتبط است که ممکن است شامل نشستن تمام روز باشد. محققان دانشگاه کالج لندن فعالیت نوجوانان را ردیابی کردند. آنان دریافتند میزان زمان صرف شده بی تحرم بودن با بالا رفتن سن افزایش می یابد و از میانگین هفت ساعت و ده دقیقه برای نوجوانان 12 ساله به هشت ساعت و 43 دقیقه در نوجوانان 16 ساله می رسد.

افرادی که در سنین 12 تا 16 سالگی به طور مداوم زمان بی تحرکی داشتند تا سن 18 سالگی 28.2 درصد نمره افسردگی بالاتری از خود نشان دادند.

مرگ زودهنگام

با در نظر گرفتن همه چیز آیا جای تعجب است که ساعات نشستن مکرر و طولانی مدت با مرگ زودهنگام مرتبط باشد؟

برای مثال، نتیجه یک مطالعه اجرا شده در استرالیا که افراد بالای 45 سال را مورد آنالیز قرار داده بود نشان داد در افرادی که بیش از 11 ساعت در روز می نشینند در مقایسه با افرادی که کم تر از 4 ساعت در روز می نشینند احتمال مرگ در سه سال آینده افزایش می یابد.

منبع: فرارو
انتشار: 31 شهریور 1402 بروزرسانی: 31 شهریور 1402 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2320

به "6 بلایی که زیاد نشستن به سرتان خواهد آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 بلایی که زیاد نشستن به سرتان خواهد آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید