8 ویژگی که در دوربین گوشی های موبایل سال 2022 باید ببینیم

به گزارش مجله بیزبینگ، حدود 50 روز دیگر سال 2021 به آخر خط می رسد که در کل سال جالبی برای دوربین گوشی های موبایل بوده است. در این سال تعدادی از گوشی های میان رده با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی از راه رسیدند، پرچم داران برای دوربین های اولترا واید از سنسورهای بهتری استفاده کردند و بعلاوه همکاری بین سازندگان گوشی ها و برندهای مشهور دنیای عکاسی افزایش پیدا کرد. حتی گوگل هم بعد از سال های استفاده از سنسور 12 مگاپیکسلی، برای سری پیکسل 6 به بهره گیری از دوربین های بسیار بهتری روی آورد.

8 ویژگی که در دوربین گوشی های موبایل سال 2022 باید ببینیم

با در نظر همهٔ این موارد، چه چیزهایی در انتظار دوربین گوشی های موبایل در سال 2022 است؟ در ادامه چند پیش بینی در این مورد مطرح می کنیم که احتمالا بعضی از آن ها به واقعیت تبدیل خواهند شد.

1. افزایش تعداد دوربین های زیر نمایشگر

شرکت چینی ZTE در سال 2020 اولین گوشی مجهز به دوربین زیر نمایشگر را راهی بازار کرد ولی در سال 2021 تعداد بیشتری از گوشی ها از جمله شیائومی میکس 4 و گلکسی زد فولد 3 با این معینه راهی بازار شدند. بعلاوه ZTE برای سری Axon 30 از نسل دوم این فناوری استفاده کرد.

مشکل این دوربین ها این است که به غیر از شرایط نوری بسیار مناسب، حرفی برای گفتن ندارند. حتی اگر هم نور محیط کاملا مناسب باشد، تفاوت کیفیت عکس های ثبت شده به وسیله آن ها و دوربین های سلفی معمولی کاملا محسوس است. بعلاوه اگر کاربران به بخش فوقانی نمایشگر دقت نمایند، می توانند ردپای حضور چنین سنسوری را ببینند.

با این حال، ما انتظار داریم دوربین های زیر نمایشگر در سال 2022 بهبود قابل توجهی پیدا نمایند زیرا در این زمینه شرکت های مختلفی مشغول فعالیت هستند و بدون شک با راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری، بسیار از این مسائل رفع خواهند شد. با این حال، احتمالا در سال 2022 هم پرچم داران مهم با این معینه راهی بازار نخواهند شد.

2. راه یابی فیلمبرداری سینماتیک به اندروید

یکی از مهم ترین ویژگی های نو سری آیفون 13 بهره گیری آن ها از قابلیت فیلم برداری سینماتیک است که عملا نسخهٔ پیشرفته تر حالت پرتره برای فیلم برداری محسوب می گردد. اگرچه حالت پرتره برای فیلم برداری معینهٔ نوی محسوب نمی گردد و مثلا بعضی از گوشی های هواوی و سامسونگ از مدت ها قبل چنین قابلیتی را ارائه می دهند. اما اپل برای این حالت، قابلیت هایی مانند فوکوس اتوماتیک در صورت شناسایی صورت افراد، ردیابی سوژه ها و دیگر امکانات این چنینی ارائه داده است.

بنابراین بدون شک در سال 2022 دوربین بعضی از گوشی های موبایل اندرویدی از این معینه بهره مند خواهند شد. اما آیا تا سال 2023 بیشتر کاربران زیست بوم اندروید می توانند از این قابلیت استفاده نمایند؟ جواب چنین سوالی را با قاطعیت نمی توانیم بدهیم زیرا مثلا چندین برند از قابلیت لمس سه بعدی اپل هم کپی برداری کردند که در نهایت این اقدام با پیروزیت روبرو نشد.

3. بازگشت سنسورهای دوربین RGBW

در سال 2015 هواوی اولین بار برای گوشی P8 از سنسور دوربین RGBW استفاده کرد. اوپو هم طی سال های 2015 تا 2018 برای گوشی های خود از چنین سنسورهایی بهره برد. سنسورهای رایج از فیلترهای رنگی حاوی زیرپیکسل های قرمز، آبی و سبز رنگ بهره می برند ولی سنسورهای RGBW زیرپیکسل سفید هم به این ترکیب اضافه می نمایند که منجر به بهبود دریافت نور و کاهش نویز تصویر می گردد.

با توجه به اینکه اخیرا شرکت های اوپو و ویوو از نسل نو سنسورهای RGBW رونمایی نموده اند، ظاهرا در سال 2022 شاهد بهره گیری از آن ها در گوشی های این دو شرکت خواهیم بود. بعلاوه شایعاتی مبنی بر بهره گیری سری گلکسی S22 از سنسور 50 مگاپیکسلی RGBW به گوش می رسد. حتی اگر شایعهٔ مربوط به S22 محقق نگردد، به نظر می رسد سنسورهای RGBW نقش مهمی برای دوربین گوشی های موبایل 2022 ایفا خواهند کرد.

4. بهبود لرزشگیر دوربین

سال هاست که لرزشگیر اپتکیال تبدیل به یکی از ویژگی های مهم دوربین گوشی های گران قیمت شده است. اما در این میان، طی چند سال گذشته بعضی از شرکت ها کوشش نموده اند راهکارهای بهتری را ارائه دهند. به عنوان مثال می توانیم به لرزشگیر میکرو-گیمبال گوشی های ویوو و بهره گیری از روش تغییر موقعیت سنسور در آیفون های نو اشاره کنیم.

انتظار می رود ویوو سال آینده به بهره گیری از لرزشگیر مبتنی بر روش میکرو-گیمبال ادامه دهد و از طرف دیگر گزارش هایی مبنی بر راه یابی قابلیت لرزشگیر اپتیکال به گوشی های میان ردهٔ سری گلکسی A سامسونگ منتشر شده است. اوپو هم مدتی قبل از لرزشگیر 5 محورهٔ خود رونمایی کرد که ظاهرا اوایل 2022 اولین گوشی مبتنی بر آن از راه می رسد.

5. افزایش محبوبیت زوم متغیر

سونی در سال 2021 قابلیت زوم متغیر را برای دو گوشی اکسپریا 1 مارک 3 و اکسپریا 5 مارک 3 ارائه کرد. این یعنی برای بهبود امکانات زوم، دیگر احتیاجی به استفاده از دو دوربین جداگانه ندارید و فقط یک دوربین می تواند زوم متغیر را امکان پذیر کند. باید خاطرنشان کنیم دوربین های معمولی تله فوتو و پریسکوپی ضریب بزرگ نمایی ثابتی را ارائه می دهند اما دوربین تله فوتو این دو گوشی می تواند زوم 2.9 و 4.4 برابری را به ارمغان بیاورد.

البته در این صورت هم برای زوم های بین این اعداد همچنان راهکارهای نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد اما حداقل بدون احتیاج به استفاده از دو دوربین، کاربران دست بازتری در این زمینه خواهند داشت. امیدواریم سونی در سال 2022 به بهبود این فناوری ادامه دهد اما از طرف دیگر اوپو هم می خواهد از این معینه برای گوشی های خود استفاده کند.

اوپو مدتی قبل از یک دوربین تله فوتو با قابلیت زوم متغیر رونمایی کرد که به لطف قطعات متحرک، می تواند بزرگ نمایی بین 3.3 تا 7 برابری را ارائه کند. این یعنی برای زوم های بین این دو عدد، دیگر راهکارهای نرم افزاری استفاده نمی گردد و با عکس های بهتری روبرو خواهیم شد.

6. بهبود کیفیت ویدیوهای 8K

در سال 2019 گوشی گیمینگ Red Magic 3 با قابلیت فیلمبرداری 8K معرفی گشت که البته ویدیوهای ثبت شده از طرف این گوشی حرفی برای گفتن نداشتند. خوشبختانه در سال 2020 چیپست اسنپدراگون 865 با پشتیبانی از فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه معرفی گشت. در سال 2021 هم تعداد زیادی از پرچم داران با پشتیبانی از فیلمبرداری 8K از راه رسیدند.

انتظار می رود در سال 2022 هم کیفیت فیلمبرداری 8K بهبود پیدا کند. اگرچه هنوز برای سرعت 60 فریم در ثانیه زود است، اما احتمالا در این سال شاهد ارائهٔ 8K HDR یا 8K با لرزشگیر بهبودیافته خواهیم بود.

7. چیپ های پردازش تصاویر اختصاصی

گوشی های هوشمند برای پردازش تصاویر معمولا از چیپ پردازش تصویر تعبیه شده در چیپست اصلی استفاده می نمایند. به عنوان مثال چیپست های اسنپدراگون مبتنی بر چیپ های پردازش تصویر سری Spectra هستند. اما در سال 2021، تعدادی از برندها تصمیم گرفتند در این زمینه دست به کار بشوند و چیپ اختصاصی برای این کار استفاده نمایند.

به طور معین می توانیم به گوشی های شیائومی میکس فولد و ویوو X70 پرو پلاس اشاره کنیم که چنین کاری انجام داده اند. شیائومی می گوید این چیپ منجر به بهبود کیفیت عکس های ثبت شده در محیط های کم نور می گردد، فوکوس اتوماتیک را بهتر می نماید و نوردهی بهتری را امکان پذیر می نماید. ویوو هم خاطرنشان نموده با استفاده از چیپ پردازش تصویر اختصاصی پیروز به کاهش نویز تصویر شده و بعلاوه از نظر مصرف انرژی هم فشار کمتری به باتری وارد می نماید.

البته باید خاطرنشان کنیم گوگل حدود 4 سال قبل این رویکرد را عملی کرد و حالا هم نوترین گوشی های این شرکت از چیپست اختصاصی استفاده می نمایند. در هر صورت احتمالا در سال 2022 شرکت های بیشتری برای دوربین گوشی های موبایل به بهره گیری از چیپ پردازش تصویر اختصاصی روی می آورند.

8. بازگشت قابلیت حذف اشیاء

یکی از قابلیت های مفید سری پیکسل 6 تحت عنوان Magic Eraser یا پاک کن جادویی ارائه شده است. پیش از گوگل هم سامسونگ و هواوی این قابلیت را ارائه داده بودند تا کاربران به راحتی بتوانند اشیاء مختلفی را از عکس های ثبت شده حذف نمایند. باید خاطرنشان کنیم گوگل در سال 2015 پیش نمایشی از این معینه را ارائه داد و حالا بعد از گذشت 6 سال، کاربران گوشی های پیکسل می توانند از آن بهره ببرند.

با توجه به این اقدام گوگل، شاید در سال 2022 شرکت هایی مانند شیائومی، اوپو و وان پلاس هم معینهٔ مشابهی را برای گوشی های خود ارائه نمایند. لازم به ذکر است گوگل در سال 2019 قابلیت عکاسی از آسمان شب را ارائه داد و مدتی قبل شرکت های ویوو و ریلمی هم چنین کاری انجام دادند. گوشی های پیکسل 6 در زمینهٔ دوربین از ویژگی های نرم افزاری دیگری هم بهره می برند که شاید دیگر شرکت ها از آن ها هم کپی برداری نمایند.

در این مطلب بخشی از انتظارات خود را از دوربین گوشی های موبایل 2022 مطرح کردیم. به نظر شما جای چه ویژگی هایی در این فهرست خالی است؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1919

به "8 ویژگی که در دوربین گوشی های موبایل سال 2022 باید ببینیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ویژگی که در دوربین گوشی های موبایل سال 2022 باید ببینیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید